Project PILS een stap verder Ook CAVO voor Brand Test met nieuwe heftruck Den Bosch/Zoeterwoude Heineken Nederland heeft voor het project PILS (afkorting voor Project Integrale Logistie ke Systemen) het softwarepak ket PRISM aangeschaft. Voor de leverantie daarvan is 2 juli een contract ondertekend met de firma Marcam. PILS heeft als doel de goede- renstroombeheersing in onze brouwerijen in Den Bosch en Zoeterwoude nog verder te ver beteren. Het gaat hier om alles tussen de grondstofinname en het klaarzetten van gereed pro- dukt. Projectmanager Fons van Bommel (DIM): "We bereiken dit door invoering van het nieu we softwarepakket, aanpassing van procedures en werkwijzen en training van de betrokken produktiemedewerkers. Per brouwerij wordt een project groep samengesteld die voor in voering zorgt. Daarmee wordt gestart in september." Meer over PILS in een van de volgen de nummers van Vers van 't Vat. Zittend van links naar rechts: Rien v.d. Torren (Directeur Financiën), Chris Nicolaas (Marcam), Albert de Voogd (bedrijfsleider Den Bosch, tevens projectleider PILS) Staand van links naar rechts: Fons van Bommel (projectmanager DIM), Wim Palm (Inkoop), Ron v.d. Touw (Marcam). Wijlre Brand heeft sinds kort ook een CAVO, een collectieve arbeidsovereenkomst voor middelbaar en hoger personeel. Nadat de Vereniging van Mid delbaar en Hoger Personeel bij Heineken (VMHP) en de direc tie van Brand met elkaar tot overeenstemming waren geko men, hebben de bij Brand wer kende leden van de VMHP hun goedkeuring gegeven. Dat ge beurde woensdag 8 juli tijdens een speciale ledenvergadering. Voor het middelbaar en hoger personeel bestond bij Brand nog geen collectieve arbeids overeenkomst. Er werd ge werkt met individuele contrac ten. Zoals bij Heineken Neder lands Beheer, is de VMHP bij Brand de enige onderhande lingspartner voor de directie als het gaat om de CAVO. De computergestuurde heftruck wordt geprogrammeerd A Zoeterwoude Op Colonne 5 van de afdeling Verpakken in Zoeterwoude wordt de komen de maanden een computerge stuurde heftruck uitgetest. Het is een machine, die staat op het onderstel van een heftruck. Het apparaat brengt zelfstandig vol le pallets van de 12 packs-pal - letizer naar de pallettransport baan. Projectleider Michel Mühlebach (Technische Dienst): "Het is de eerste keer dat een machine in deze vorm bij Heineken Nederland wordt uitgetest. Ook voor de leveran cier is het iets geheel nieuws. Met behulp van de pc leg je de routegegevens vast. Die stop je in het geheugen van deze hef truck. Het apparaat kan zelf eventuele afwijkingen van de route corrigeren. Voor kleine correcties bijvoorbeeld, houdt hij voeling met magneetjes die zijn geplaatst in de vloer langs traject." Het apparaat kan via de pc ra diografisch communiceren met de palletizer en de pallet- baan. Het 'weet' precies wan neer er een volle pallet moet worden opgehaald en wanneer die op de palletbaan kan wor den gezet. De computerge stuurde heftruck rijdt automa tisch naar het acculaadstation onder de flessenbaan van Co lonne 5, wanneer zijn batterij voor 80 leeg is. Daar is ook zijn parkeerruimte, wanneer er geen 12packs worden gemaakt. Beveiligd Het voertuig is naar elke rij richting beveiligd door sen soren. Die zien tot maximaal 7,5 meter voomit of een object in zijn baan staat. Wanneer no dig, staat de heftruck automa tisch meteen stil. De extra lan ge en brede poten aan de zijkant, voorkomen dat een passant tegen de vork van deze heftruck aan kan lopen. Alle operators van Colonne 5 heb ben inmiddels kennisgemaakt met de nieuwe heftruck tijdens een korte interne opleiding. Zo als elke andere machine bij Verpakken, heeft ook deze ma- chine-op-wielen een bedienings paneel. Dat is geïnstalleerd bij de 12 packs- palletizer. De ope rators kunnen het apparaat daarmee bijvoorbeeld op 'stand by' zetten. De komende periode wordt be keken of de computergestuur de heftruck betrouwbaar en ef ficiënt is en of het bijvoorbeeld een verlichting van het werk oplevert. Michel Mühlebach: "Produktie heeft een program ma van eisen opgesteld. Deze heftruck moet bijvoorbeeld een rendement hebben van ten minste 95 hij mag de flexi biliteit van Colonne 5 niet in gevaar brengen en hij mag maar één maal in de 300 uur zonder aanleiding een interne storing vertonen."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 6