Project PILS een
stap verder
Ook CAVO voor Brand
Test met nieuwe
heftruck
Den Bosch/Zoeterwoude
Heineken Nederland heeft
voor het project PILS (afkorting
voor Project Integrale Logistie
ke Systemen) het softwarepak
ket PRISM aangeschaft. Voor
de leverantie daarvan is 2 juli
een contract ondertekend met
de firma Marcam.
PILS heeft als doel de goede-
renstroombeheersing in onze
brouwerijen in Den Bosch en
Zoeterwoude nog verder te ver
beteren. Het gaat hier om alles
tussen de grondstofinname en
het klaarzetten van gereed pro-
dukt. Projectmanager Fons van
Bommel (DIM): "We bereiken
dit door invoering van het nieu
we softwarepakket, aanpassing
van procedures en werkwijzen
en training van de betrokken
produktiemedewerkers. Per
brouwerij wordt een project
groep samengesteld die voor in
voering zorgt. Daarmee wordt
gestart in september." Meer
over PILS in een van de volgen
de nummers van Vers van 't
Vat.
Zittend van links naar
rechts: Rien v.d. Torren
(Directeur Financiën), Chris
Nicolaas (Marcam), Albert de
Voogd (bedrijfsleider Den
Bosch, tevens projectleider
PILS)
Staand van links naar rechts:
Fons van Bommel
(projectmanager DIM), Wim
Palm (Inkoop), Ron v.d.
Touw (Marcam).
Wijlre Brand heeft sinds kort
ook een CAVO, een collectieve
arbeidsovereenkomst voor
middelbaar en hoger personeel.
Nadat de Vereniging van Mid
delbaar en Hoger Personeel bij
Heineken (VMHP) en de direc
tie van Brand met elkaar tot
overeenstemming waren geko
men, hebben de bij Brand wer
kende leden van de VMHP hun
goedkeuring gegeven. Dat ge
beurde woensdag 8 juli tijdens
een speciale ledenvergadering.
Voor het middelbaar en hoger
personeel bestond bij Brand
nog geen collectieve arbeids
overeenkomst. Er werd ge
werkt met individuele contrac
ten. Zoals bij Heineken Neder
lands Beheer, is de VMHP bij
Brand de enige onderhande
lingspartner voor de directie als
het gaat om de CAVO.
De computergestuurde heftruck wordt geprogrammeerd A
Zoeterwoude Op Colonne 5
van de afdeling Verpakken in
Zoeterwoude wordt de komen
de maanden een computerge
stuurde heftruck uitgetest. Het
is een machine, die staat op het
onderstel van een heftruck. Het
apparaat brengt zelfstandig vol
le pallets van de 12 packs-pal -
letizer naar de pallettransport
baan. Projectleider Michel
Mühlebach (Technische
Dienst): "Het is de eerste keer
dat een machine in deze vorm
bij Heineken Nederland wordt
uitgetest. Ook voor de leveran
cier is het iets geheel nieuws.
Met behulp van de pc leg je de
routegegevens vast. Die stop je
in het geheugen van deze hef
truck. Het apparaat kan zelf
eventuele afwijkingen van de
route corrigeren. Voor kleine
correcties bijvoorbeeld, houdt
hij voeling met magneetjes die
zijn geplaatst in de vloer langs
traject."
Het apparaat kan via de pc ra
diografisch communiceren
met de palletizer en de pallet-
baan. Het 'weet' precies wan
neer er een volle pallet moet
worden opgehaald en wanneer
die op de palletbaan kan wor
den gezet. De computerge
stuurde heftruck rijdt automa
tisch naar het acculaadstation
onder de flessenbaan van Co
lonne 5, wanneer zijn batterij
voor 80 leeg is. Daar is ook
zijn parkeerruimte, wanneer er
geen 12packs worden gemaakt.
Beveiligd
Het voertuig is naar elke rij
richting beveiligd door sen
soren. Die zien tot maximaal
7,5 meter voomit of een object
in zijn baan staat. Wanneer no
dig, staat de heftruck automa
tisch meteen stil. De extra lan
ge en brede poten aan de
zijkant, voorkomen dat een
passant tegen de vork van deze
heftruck aan kan lopen. Alle
operators van Colonne 5 heb
ben inmiddels kennisgemaakt
met de nieuwe heftruck tijdens
een korte interne opleiding. Zo
als elke andere machine bij
Verpakken, heeft ook deze ma-
chine-op-wielen een bedienings
paneel. Dat is geïnstalleerd bij
de 12 packs- palletizer. De ope
rators kunnen het apparaat
daarmee bijvoorbeeld op 'stand
by' zetten.
De komende periode wordt be
keken of de computergestuur
de heftruck betrouwbaar en ef
ficiënt is en of het bijvoorbeeld
een verlichting van het werk
oplevert. Michel Mühlebach:
"Produktie heeft een program
ma van eisen opgesteld. Deze
heftruck moet bijvoorbeeld een
rendement hebben van ten
minste 95 hij mag de flexi
biliteit van Colonne 5 niet in
gevaar brengen en hij mag maar
één maal in de 300 uur zonder
aanleiding een interne storing
vertonen."