Export Heineken naar Israël Noren en Italianen kiezen Heineken v.l.n.r.: Hairy Huizenga; Eli BiranMoshe Bornstein (algemeen directeur Tempo); Ilco Schurmga; Pierre Boets en een klant van het café waar deze foto is gemaakt Amsterdam Sinds vrijdag 3 juli is Heineken bier op de Is raëlische markt verkrijgbaar. Het bier wordt gebrouwen in Nederland. De marketing en distributie zijn in handen van Tempo Beer Industries in Is raël. Vooralsnog wordt Heineken al leen op fust verkocht voor pubs, bars en restaurants. Later zal Tempo Beer Industries ook flessen en blikken importeren. Importbieren spelen in Israël met bijna vijf procent van de to tale biermarkt (535.000 hecto liter) nog geen grote rol. Ver wacht wordt dat de groei van de import gelijk zal stijgen met de groei van de totale biermarkt (6 a 7 procent per jaar). Heineken doet al zo'n twintig jaar zaken met Israël. Het geïm porteerde Amstel bier wordt in Israël op de markt gebracht door agent Cigmore, die even eens Buckler en Amstel Light in het assortiment heeft. Op dit moment is Amstel als premi umbier de marktleider in het importsegment. In Israël is Am stel verkrijgbaar in fles en in blik. Heineken zal op de Israë lische biermarkt boven Amstel worden geplaatst als superpre mium. De belangrijkste reden voor Heineken om met de in troductie van Heineken bier voor Tempo te kiezen in plaats van voor Cigmore, is de distri butiekracht van Tempo. Met een marktaandeel van 95 pro cent kan Tempo honderd pro cent distributie bieden. Boven dien heeft Tempo de meeste kennis van de Israëlische bier markt. Tempo Beer Industries brouwt jaarlijks 500.000 hec toliter bier en brengt acht soor ten bier op de markt. Amsterdam In zowel Noord als Zuid-Europa wordt Heine ken als beste bier beschouwd. Uit onafhankelijk onderzoek in Italië en Noorwegen blijkt dat Heineken daar bovenaan de ranglijst staan. In Italië deed het maandblad La Nuova Ecologia een onderzoek naar de kwaliteit van vijftien verschillende merken. Daarbij kwam Heineken als beste uit de bus, gevolgd door een acht tal merken die het predikaat 'goed' kregen. Onder die acht was Dreher, het merk dat de Ita liaanse Heineken-dochter Birra Dreher brouwt. De resultaten van het onder zoek werden ook op het televi siestation Rai 3 in het pro gramma 'Mi manda Lubrano' behandeld. Dit programma trekt wekelijks zo'n drie mil joen kijkers. Kenners Ook in Noorwegen kwam Hei neken goed uit de bus. Vier bier kenners, waaronder een heuse bierprofessor, deden in juni in een van de grootste dagbladen van Noorwegen verslag van hun smaaktest naar negentien verschillende bieren. Vier mer ken behaalden de finale: de Noorse merken Aase en Aren- dal, Carlsberg en Heineken. Unaniem werd Heineken als beste bier gekozen. Campagne Ringnes A.s., de brouwerij die Heineken bier in licentie brouwt voor de Noorse markt, is blij met de uitslag van de smaaktest. De publiciteit valt samen met een grote Heineken campagne die in juli werd ge houden. De Heineken verkooppunten kregen promotie-materiaal uit dig op verkoop-promotie, aan gezien printreclame en com mercials voor alcoholhouden de dranken door de Noorse overheid niet zijn toegestaan. gereikt. De verkooppunten met de mooiste display en de hoog ste verkoop van Heineken mo gen in september, samen met hun vertegenwoordiger, enkele dagen in Amsterdam doorbren gen. Ringnes richt zich met haar reclame-activiteiten volle-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 26