Koel Heineken bier in heet Sevilla op tijd kan eten. Ook doen we boodschappen. Want wij ma ken het eten en drinken klaar dat tijdens de etappe aan de ren ners wordt uitgedeeld. Er zijn renners zoals Lemond en Bug- no die hun eigen eten of drin ken hebben. In onze ploeg krijgt iedereen hetzelfde. Dat maken we altijd de avond voor de wedstrijd klaar. Meestal zijn het broodjes gevuld met bana nen, pudding, rijst, maar ook wel fruittaartjes vanwege de koolhydraten. Tijdens bergrit ten krijgen de renners hoofdza kelijk vloeibaar voedsel, omdat dat sneller verteert en sneller in het bloed wordt opgenomen. Die pap krijgen ze in hun bi dons, de drinkflessen. De ren ners drinken in zulke wedstrij den ook ontzettend veel. Met alle bidons en musetten, de met voedsel gevulde tasjes, gaan we naar de plaats die door de Tourorganisiatie is aange wezen als officiële bevoorra dingsplaats. Die ligt meestal op circa 2,5 uur rijden van de start. Daar reiken we de renners hun eten en drinken aan. Als een renner zijn musette mist, bren gen we dat naar de ploeglei- derswagen. Daar halen de knechten het eten en drinken op voor hun kopmannen." Goede hoop De verzorgers hebben nog een andere belangrijke taak: het masseren. "Na elke wedstrijd masseren wij de renners. Tij dens de Tour heeft elke soig- neur zijn eigen groepje. Afhan kelijk van de tijd die we hebben voordat de ploeg aan tafel moet, masseren we hen tussen de der tig en vijfenveertig minuten." Als de ploeg succesvol is, straalt dat succes af op de hele ploeg. Dat geldt ook voor het uitblijven van succes. "Naar mate het seizoen vordert en de Tour dichterbij komt, kunnen we voelen dat de spanning bij de renners groter wordt", zegt Luc Schiemsky. "In de Tour is die spanning nog groter. Dat legt op ons allemaal een grote druk." Voordat de Tour van start ging, had fan Raas nog goe de hoop op een ritzege voor Buckler. "Een overwinning is belangrijk voor de sponsor, en ook voor de renner zelf. Het ver hoogt zijn marktwaarde. Dat is vooral belangrijk omdat het contract met Buckler dit jaar af loopt." Vooraf worden broodjes voor de renners ingepakt A Sevilla In het Spaanse Sevil la vindt tot en met 12 oktober Expo '92 plaats: een wereldten toonstelling met honderd lan- denpaviljoens. Heineken is een van de hoofdsponsors van Expo '92 en is daarom met een grote bar aanwezig in het Nederland se paviljoen. De bar wordt be mand door Nederlandse tap pers, die normaliter rondleider zijn bij onze ontvangstcentra in Nederland. Zij krijgen dage lijks duizenden mensen aan de bar, afkomstig uit de hele we reld. "Gelukkig zijn wij mede door de juiste keuze voor het Heineken kelderbiersysteem in staat om een perfect glas koel Heineken bier te serveren, on danks de extreem hete omstan digheden hier. Iets wat anderen op de Expo nog veel problemen bezorgt", laten de tappers ons weten. "De omzet is zo hoog dat we zonder kelderbiersysteem voortdurend fusten zouden moeten aan- en afvoeren. Na tuurlijk presenteren wij ook een assortiment andere bieren. Waaronder het alcoholvrije Buckler en de speciaalbieren Brand Imperator, Ridder Malte zer, Wieckse Witte en 1870 van Amstel. Menig Spaanse krant heeft al met waardering over dit uitgebreide assortiment speci aalbieren geschreven. U be grijpt dat we dan ook binnen de kortste keren door onze hele eerste voorraad heen waren." Heineken heeft voor de bezoe kers een speciale actie. Wie een halve liter bier bestelt, krijgt na afloop de schoongemaakte bier pul mee naar huis als souvenir. In het Nederlandse paviljoen is ook een aantal cocktails verkrijgbaar, op basis van Bols-produkten. Speciaal voor de Expo is de cocktail 'Desert Cooler' bedacht. Deze is genoemd naar de temperatuurbeheersing door middel van het stromende water langs het Nederlandse paviljoen. Heeft u niet de gelegenheid een bezoek te brengen aan Sevilla, maar wilt u toch iets van de sfeer proeven! Dan geven we u hieronder het recept van deze Expo- cocktail. Shake 15 cc Pisang Ambon, 7,5 cc Silver Top dry gin en 7,5 cc Apricot Brandy met ijs. Schenk de drank zonder ijs in een cocktailglas. Voeg hieraan 1 druppel citroensap toe. Vul het glas op met sinaasappelsap. Garneer de cocktail met een schijfje sinaasappel en een rode kers. Een verrassende cocktail met een geraffineerde smaak is het resultaat. A DH: GIN

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 13