A'Stad populair Het Heineken Ontvangstcentrum bestaat nu ruim een jaar. In de afgelopen tijd hebben circa honderdduizend bezoekers een rondleiding gekregen. Van alle kanten zijn de reacties positief. "We krijgen alleen maar posi tieve reacties", vertelt Kees Jan Strop, hoofd PR-Services, de af deling waaronder de ontvang sten vallen. "Sinds de opening hebben we een aantal kleine veranderingen doorgevoerd om alles nog beter te laten verlo pen. Vooral het audiovisuele gedeelte is een groot succes. Met behulp daarvan wordt de bezoeker meegevoerd van de rust van de historie naar de snelheid van het heden. Ieder een is daar enthousiast over." Dat beaamt ook chef Ontvang sten Bard Schiphorst. Samen met acht Ontvangsten-mede- werkers en 44 rondleiders is hij ervoor verantwoordelijk dat el ke werkdag honderden gasten tevreden op een bezoek kunnen terugkijken. Goed middel In A'Stad gebeurt meer dan al leen de rondleiding voor toeris ten. In de periode van oktober tot juni, wanneer er alleen nog 's ochtends twee toeristenrond leidingen zijn, vinden er 's mid dags vele horeca-ontvangsten plaats. "De management-teams van de horecagebieden nodigen horeca-ondernemers en agen ten uit om met hun partner een bezoek te brengen aan het Hei- neken Ontvangstcentrum. Zul ke ontvangsten vonden ook in Den Bosch en Zoeterwoude plaats. Zo'n ontvangst is be doeld om onze relaties kennis te laten maken met de brouwe rij en vooral om de banden, die onderling bestaan, te verstevi gen. Een rondleiding en een aanvullende ontvangst is daar voor een uitstekend middel. Verder ontvangen we horeca ondernemers met hun eigen af nemers. Deze bezoeken wor den ook door 'Commercie' aangemeld", aldus Bard Schip horst. "De belangstelling vanuit de ei gen organisatie is duidelijk ge groeid", vult Kees Jan Strop aan. "In toenemende mate krijgen we verzoeken van bijvoorbeeld Commercie, Marketing en Concern om directe relaties te ontvangen. Het aantal verzoe ken is zo groot dat we die zelfs niet allemaal kunnen honore ren. Sinds de ingebruikname van dit Ontvangstcentrum kunnen we completere ont vangsten bieden. De diverse ruimtes, de Moutzolder, de Mo lenzolder en het Roeischip, zijn zeer geschikt voor grote ont vangsten. Zoals de bezoekers van de International Festival Association, die kort geleden zijn geweest. De aandeelhou dersvergadering is er ook ge houden. En grote persconferen ties, zoals de presentatie van het jaarverslag en onlangs van het Heineken Open." Met na druk stelt hij: "We zijn geen commerciële horeca-gelegen- heid en willen er geen feest- centrum van maken. We willen uitsluitend toeristen ontvan gen en onze eigen relaties. Met dit ontvangstcentrum hebben we daarvoor een prima instru ment in handen." De Molenzoldei Na de opening van het ont vangstcentrum op 22 mei 1991 bleef het aantal bezoekers aan vankelijk achter bij de ver wachting. De gevolgen van de Golfcrisis waren nog merkbaar. Met name uit de Verenigde Sta ten kwamen aanmerkelijk minder toeristen naar Europa. Al geruime tijd is er echter weer sprake van een toename. Uit een onlangs gehouden en quête blijkt dat 50 a 60% van de buitenlandse bezoekers uit Amerikanen bestaat. Dan is er nog een groot aantal uit andere verre landen, zoals Nieuw-Zee- land en Australië. De overigen komen uit Europa. En hoewel ook Nederlanders een rondlei ding mogen volgen, zijn er maar weinig landgenoten die daarvan gebruik maken. Waar schijnlijk is de mogelijkheid nog onvoldoende bekend. Druk Zoals ook voorheen gebruike lijk was, zijn er in de periode van 15 juni tot en met 15 okto ber op elke doordeweekse dag vier rondleidingen. Twee 's ochtends, om half tien en om elf uur, en twee 's middags, om een uur en half drie. 's Morgens vroeg is het wat minder druk. Gemiddeld zijn er enige tien tallen belangstellenden. Op de andere tijdstippen is het aan zienlijk drukker. Vaak worden in korte tijd alle honderdvijftig toegangskaarten verkocht en moet er 'nee' worden verkocht tegen de wachtenden die nog buiten staan.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 7