Heineken brengt steden in kaart Welke horecagelegenheden zijn er en welke zouden er nog moeten komen? Dat zijn twee belangrijke vragen die aanleiding zijn voor de stedenonderzoeken die Heineken sinds begin 1991 houdt. Hoofd Horeca- adviesdiensten Bert Vriens coördineert het geheel. Het Vrijthof in Maastricht A te steden. Verder zijn in twee andere steden projecten ge start. De stedenonderzoeken worden voor het grootste ge deelte begeleidt door de horeca- gebieden. In sommige steden voeren studenten het onder zoek uit als afstudeeropdracht. Een uitzondering hier op is ma nagement-trainee Ralph Hoog- landt. Ralph hierover: "Ik heb in Maastricht de vraag- en aan bodzijde van de markt in kaart gebracht en door overleg met de gemeente inzicht gekregen in de stedebouwkundige plannen. Dat laatste is heel belangrijk, omdat je toch ook moet weten welk beleid de gemeente voert. Waar zijn bijvoorbeeld nieuwe horecagelegenheden gepland? Welke wijk krijgt een duidelij ke woonfunctie en waar is in dustrie gepland? Maar ook de gemeentelijke plannen voor nieuwe wegen zijn voor ons on derzoek belangrijk. Want als een bepaald winkel- en uit gaanscentrum verkeersluw wordt gemaakt, heeft dat grote gevolgen voor het aantal bezoe kers van dat centrum." Bert Vriens (links) en Ralph Hooglandt eindresultaten zijn in een rap port gebundeld, dat eind april is gepresenteerd. Uit de enquête kwam naar vo ren dat de Maas letterlijk een verkeersbarrière is. Inwoners van de ene kant van de Maas komen niet zo snel op de ande re oever, waar ondermeer onze brouwerij De Ridder staat. Ver der bleek dat iedere horecacon- centratie toch een eigen karak ter heeft. Zo wordt het Onze Lieve Vrouweplein vooral door Maastrichtenaren bezocht, ter wijl het Vrijthof voornamelijk toeristen trekt. Analyse van markt "Stedenonderzoeken geven op het eerste gezicht niet altijd verrassende resultaten", be kent Bert Vriens. "Daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Het gaat erom dat we een goed inzicht hebben in wat er zich op het ge bied van de horeca in een be paalde stad afspeelt en welke ontwikkelingen gewenst zijn. Het bevestigt vaak al bestaande vermoedens van de brouwerij vertegenwoordiger, alleen kon hij of zij tot nu toe die vermoe dens nooit bewijzen. Aan de an dere kant zegt het rapport ook niet dat je bepaalde maatrege len moet nemen. Het is een analyse van datgene dat zich in de markt afspeelt. Uit het ste- denonderzoek in Maastricht blijkt dat er duidelijk behoefte is aan een bepaald type bedrijf. Dit betekent natuurlijk niet dat ieder nieuw project ook auto matisch haalbaar is en er komt. Dat hangt af van de concrete omstandigheden van het pro ject, zoals bijvoorbeeld locatie, huur en beschikbare opper vlakte." Heineken brengt op deze ma nier een groot aantal steden in kaart. Bert Vriens tot slot: "Een zinvolle activiteit, die bijdraagt aan een beter inzicht in een complexe horeca-markt." Enquête Voor de vraagzijde heeft Ralph gebruik gemaakt van consu mentenenquêtes. Deze zijn ge houden op drukke plaatsen in de stad. Het uitgaanspubliek werd ondermeer gevraagd wel ke horecabedrijven zij bezoekt en welke zij nog in de stad mist. Ook werd gevraagd naar de voorkeur voor een bepaald ge bied en de reden daarvan. Voor de aanbodzijde is vooral geke ken naar het aantal horecabe drijven, welke soort bedrijven er in Maastricht zijn en welk merk bier ze schenken. De De onderzoeken moeten leiden tot betere adviezen richting ho- recagebieden en horeca. Bert Vriens: "Veel van onze klanten komen met enthousiaste plan nen om ergens in een stad een bedrijf te vestigen. Alleen zijn die plannen incidenteel van ka rakter en ontbreekt er een to taal visie aan. Door onze ste denonderzoeken, krijgen we een beter inzicht in de vraag- en aanbodzijde van de markt en in de planologische ontwikke ling. We kunnen dus de klant nog beter en gefundeerder advi seren. Het vervolgtraject is dat de horecagebieden de resulta ten van de onderzoeken gebrui ken voor het verder uitstippe len van hun eigen beleid ten opzichte van merkspreiding en horecakeuze. Het nodige voor werk is gedaan. Maar ook ge meenten kunnen hun voordeel met de onderzoeken doen. En er zijn al gemeenten die interesse hebben in de onderzoeksrap porten." Afstudeeropdracht Verschillende steden zijn in middels al in kaart gebracht. Er is onderzoek geweest in zes gro-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 20