Ian van Kessel, beheerder van het Postkantoor op A 'Mau, achter zijn PC met cc:Mail Cc:Mail is te vergelijken met een electronisch postkantoor. Wie over het computerpro gramma cc:Mail beschikt, kan met behulp van de pc op zijn ei gen werkplek een bericht stu ren naar een collega op een an dere werkplek. Waar ook ter wereld. Die collega hoeft zelf helemaal niet aanwezig te zijn op dat moment. Zijn electroni- sche postbus verzamelt alle be richten, zoals een brievenbus alle post bewaart. Komt de col lega terug op zijn werkplek, dan kan hij op zijn beeldscherm zien of er berichten voor hem zijn binnengekomen. Die be richten kan hij vervolgens le zen, printen, opslaan in een electronisch archief, doorstu ren naar iemand anders of wis- Vele voordelen Het programma biedt zoveel mogelijkheden, dat die bij lan ge na niet allemaal op te noe men zijn. Tijdwinst is vanzelf sprekend een belangrijk voordeel. In plaats van telkens weer opnieuw te proberen ie mand telefonisch te bereiken, kan nu via de pc het verzoek worden gedaan even terug te bellen. Het spreekt voor zich dat een bericht verzenden via cc:Mail veel sneller gaat dan het versturen van een brief per 3komst post of per koerier. Het gaat zelfs tien maal zo snel als ver zending per telefax. Voor het verrichten van datacommuni catie (het verzenden van data bestanden van de ene pc naar de andere) is cc:Mail het ideale middel. Teksten, grafieken, plaatjes en zelfs foto's die met een speciale fotocamera zijn ge maakt, kunnen worden over geseind. De enige voorwaarde is dat zowel zender als ontvan ger het zelfde computerpro gramma moeten hebben. Bij voorbeeld WP.5 of DW.4. Tijdwinst betekent ook: min der administratieve handelin gen hoeven doen, sneller be slissingen kunnen nemen en verhogen van de produktivi- teit. Olievlek A'Wet en A'Mau tellen samen nu ongeveer tweehonderd cc:Mail-gebruikers. Ook HTS telt er tweehonderd. Bij de Ex port Transport Afdeling in Rot terdam zijn er veertig aanslui tingen. Op deze afdelingen is het al een standaardprocedure, dat als iemand een pc krijgt, daarin ook cc:Mail is geïnstal leerd. "Bij Heineken Nederland is dat nog niet het geval", ver telt Henk van Gent. Hij is hoofd Customer Support bij de Dienst Informatie Manage ment in Zoeterwoude en vanaf het begin betrokken bij de on derzoeken en proeven met elec tronic mail. "In maart jongstle den zijn we begonnen met het aansluiten van een aantal afde lingen. Met de grote versprei ding hebben we gewacht tot na 16 juni. Op die datum kwam namelijk een Nederlandse ver sie van het programma be schikbaar met een Nederlands talige handleiding. Het is net een 'olievlek'; het aantal cc:Mail -gebruikers neemt dage lijks toe. Het beleid is zoveel mogelijk medewerkers aan te sluiten, voor wie cc:Mail nuttig is, voor zover de kosten dat toe laten. De directie heeft een aan tal criteria vastgesteld om te be palen of een aanvraag voor cc:Mail wordt gehonoreerd. Want het maakt natuurlijk een groot verschil of iemand al een pc heeft en of die al op het net werk is aangesloten, of niet." Henk van Gent verwacht dat de bierorganisatie op korte ter mijn zeker driehonderd aan sluitingen heeft. Heineken Nederland is bezig een netwerk voor de grote ho- recagebiedsvestigingen aan te leggen. Binnen een maand zal ook Brand een aansluiting krij gen. Ook Vrumona zal nog dit jaar worden aangesloten op het netwerk. Daarmee is de weg geëffend voor het gebruik van cc:Mail. Investeren Henk van Gent heeft hoge ver wachtingen van cc:Mail. "Het is een kwestie van gewenning cc:Mail te gebruiken. De men sen moeten ermee vertrouwd raken en het nut ervan inzien. En de discipline hebben regel matig in hun postbus te kijken. Dan werkt het optimaal. Cc:Mail is natuurlijk geen ver vanging voor officiële corres pondentie of vervanging van een van de al bekende commu nicatiemiddelen. Heineken in vesteert nu geld in de hardware en opleiding. De gebruikers moeten tijd en belangstelling investeren om er zoveel moge lijk profijt van te hebben." Afwegen noodzaak Director of Informations Sys tems Michiel Kamermans be nadrukt nogmaals dat het niet de bedoeling is dat cc:Mail de plaats inneemt van een van de andere communicatiemidde len. "Ie moet telkens afwegen welk middel je op dat moment het beste kunt gebruiken. Wil je hijvoorbeeld iets officieel vastleggen, dan gebruik je een brief. Heb je een mededeling voor een collega in de kamer naast je, dan loop je even naar hem toe. Er zijn al bedrijven waar zoveel medewerkers een aansluiting hebben, dat de in terne post is afgeschaft. Dat verwacht ikhier nog niet direct. Het is een toevoeging aan de be staande mogelijkheden. Voor velen lijkt het misschien nu nog een soort speelgoed, maar dat is het beslist niet. Het is een zeer nuttig communicatiemid del. Maar net als vroeger, toen er nog slechts enkele telefoon toestellen waren geïnstalleerd, bewijst het zijn nut het best wanneer er zoveel mogelijk ge bruikers zijn. Ik ben ervan over tuigd dat cc:Mail zijn plaats gaat verdienen tussen de huidi ge communicatiemiddelen." Anthony Tseng is het er volle dig mee eens. "Ik dacht twee jaar geleden wel dat het klimaat binnen Heineken gunstig was voor cc:Mail, maar ik had niet verwacht dat het in zo korte tijd zozeer zou aanslaan. Ik voor spel dat electronic mail het meest succesvolle communica tiemiddel van de jaren negentig wordt." 19 "TÊC5 [SiS/ ^7 Sisil fciSi tm SiSr Pij SiS/ Ct JiSi A^

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 19