sponsoring Eigenlijk willen we allemaal t zelfde schieten of klootschiet-toemooien. "Door gerichte regionale sponsorac tiviteiten probeer je meer Amstel-lo- caties te krijgen. En het werkt. Door de sponsoring ontstaan namelijk veel contacten met verenigingen. Het le vert ons nieuwe verkooppunten op, veelal op plaatsen waar een club is ge vestigd", aldus Sjoerd Zwanenburg. Hij noemt verder de Amstel Karaoke Show als sponsorevenement. Die wordt in de eerste plaats ingezet om de relatie met de horeca te verstevi gen. Hogere omzetten worden bereikt tij dens de Hessel-concerten en door de koppeling van Amstel-evenementen aan promotie-acties. Vorig jaar werd regionaal een glazen-actie gekoppeld aan de op het IJsselmeer gehouden 24-uurs zeilrace. Mensen die (bij voorbeeld in Noord-Holland) een krat Amstel kochten, kregen er een gratis glas met opdruk van dit evene ment bij. Aanvragen De meeste aanvragen voor spon soring komen binnen bij de Reclame Service Dienst (RSD) in Amsterdam. Hoofd Evenementenorganisatie Nieck Wassenaar: "De RSD is de eer ste sluis. Verzoeken om evenemen- tensponsoring waarvan wij al kun nen zeggen dat ze niet in aanmerking komen, worden door ons afgewezen. We doen dat op basis van het binnen Heineken gevoerde merkenbeleid. De overige aanvragen bespreken we, afhankelijk van de aard, met Marke ting, de horecagebieden, PR of Vru- mona. In 90% van de gevallen is sprake van een commercieel belang voor ons bedrijf." Als is besloten een evenement te sponsoren, krijgt de RSD de opdracht (van bijvoorbeeld Marketing of een horecagebied) het nodige verder te organiseren en uit te voeren. Heineken De puur Hollandse festiviteiten: daar wordt het merk Amstel aan gekop peld. Voor het Heinelcen-merk ligt dat anders. Dat is in Nederland aan wezig bij eigentijdse evenementen met een dynamische, vaak interna tionale uitstraling. Sport en muziek vormen daarbij de hoofdmoot. Het Heineken Open is het grootste eve nement in Nederland, waaraan de merknaam Heineken is verbonden. "Heineken was al sinds het begin van het Nederlandse Open mede-spon sor. We waren net bezig met een an dere aanpak van het merk en hadden al besloten meer te doen met golf, toen de KLM zich terugtrok als hoofdsponsor. Aangezien sponsoring van dit evenement goed bij het merk- beeld van Heineken past, zowel in Nederland als in de rest van de we reld, was de beslissing snel geno men", aldus René Valkhoff, product manager Heineken. Vorig jaar werd zodoende het eerste Heineken Open gehouden. Dit naamsgebonden evenement onder streept het kwaliteitsimago van Hei neken. Het geeft een meerwaarde aan het merk. Dat geldt ook voor andere hoogwaardige sportevenementen waar Heineken als sponsor aan is ver bonden, zoals alle grote hockey-toer- nooien in Nederland. "Je zegt met het sponsoring van hockey en golf niet dat Heineken alleen maar kan wor den gedronken door golfers of hoc keyers. Integendeel. Het gaat om het versterken van het imago van het merk waardoor ons merk aantrekke lijk blijft voor een grote groep bier drinkers." Heineken is in de hockey- wereld sinds kort nog actiever dan voorheen. Valkhoff: "We zijn begin juni voor vier jaar sponsor geworden van de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond. Een van de gevolgen die dit moet hebben is dat meer hoc keyclubs Heineken bier gaan schen ken in hun clubhuizen. Al zal dat ui teraard niet vanzelf gaan." Gesprek Door het sponsoren van grote evene menten trekt Heineken ook de aan dacht van de media. "Sponsoring is een andere manier van reclame ma ken voor je merk. Ons voornaamste doel bij de grote evenementen is niet een hoge omzet, maar het scheppen van de kans om aanvullend te com municeren. In een advertentie of een commercial vertelt alleen Heineken iets. Het is éénrichtingsverkeer, om dat de consument niets terug kan zeggen. We willen daarnaast ook graag in gesprek komen en uitleggen waar Heineken voor staat. Spon soring levert interviews op, die daar toe een uitstekende kans bieden", zegt Valkhoff. Dat geldt ook voor de grote culturele evenementen, die nog onvermeld zijn gebleven in dit verhaal. Het gaat om de Heineken Night of the Proms, de Uitmarkt in Amsterdam, Heine ken Rotterdam Jazz en de Heineken Jazz Blues Night in Eindhoven. "Ze geven je merk meer dynamiek. Dat spreekt een grote groep consumen ten aan die wij willen bereiken", al dus René Valkhoff. Horeca Sponsoring van kleinere evenemen ten in de horeca heeft volgens de pro duct-manager andere redenen: "Daar bij gaat het om het verstevigen van de relatie met de horeca-ondememer en om de hogere omzet. In dat geval kan het dan ook voorkomen, dat een typisch Amstel-evenement door Hei neken wordt gesponsord omdat de betreffende horeca-ondememer Hei neken schenkt. We zijn dan dus niet uit op het halen van de krant. Het zijn ook nooit evenementen waaraan Heineken zijn naam verbindt. We willen blijvend duidelijk zijn in welk evenement bij Heineken hoort en welk bij Amstel. We zouden de con sument verwarren door een biljart- toernooi te claimen voor Heineken. Dat is volgens ons merkenbeleid een typisch Amstel-evenement."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 13