evenementen. Denk maar aan het Heineken Open, de Amstel Gold Race en de concerten van Michael 'Pepsi' Jackson in De Kuip. Maar waarom doen we aan evenementen-sponsoringl n Ons bedrijf is een actief sponsor van uiteenlopende Hoofd Marketing bij Vrumona, Rob van Breemen: "Wat wij proberen te bereiken met sponsoring, is een ver steviging van het imago van onze merken bij de handel en de consu ment. En dat op een andere manier dan de klassieke: de media-campag nes. We confronteren door spon soring mensen met Pepsi, Sisi, Sour- cy en Isostar. Daarnaast is het ons doel om free publicity te krijgen, dus op andere wijze de aandacht van de pers en de consument te trekkenJe ondersteunt met sponsoring de posi tie van je merken met het oog op meer verkopen. Zo proberen we met het Sourcy Songfestival de horeca-de- tailhandel en de horeca-bezoeker te bereiken. We onderstrepen onze vooraanstaande positie door Sourcy te presenteren als een actief merk. We zoeken Nederlands talent van het zuiverste water: Sourcy is dat al." Jackson "Wat Pepsi betreft kennen we in Ne derland de bekende popspektakels. Dit jaar zijn dat de Michael Jaclcson- concerten in De Kuip. Hij is door Pep siCo. International gecontracteerd om het merk Pepsi wereldwijd te pro moten. Wij grijpen zijn komst naar Nederland aan om onze doelgroep, de jeugd en iedereen die zich jeugdig voelt, te bereiken. Dat gebeurt door middel van acties waarbij gratis toe gangskaarten te winnen zijn. Via pos ters, tv- en radio-commercials is zijn komst aangekondigd en wordt ver wezen naar de actie-etiketten op de flessen Pepsi, zodat de honger naar de concertkaartjes groot is. Wat weer leidt tot een grote respons. Alles met het oog op uiteindelijk extra verko pen", aldus Rob van Breemen. Hij vervolgt: "Voor Vmmona is spon soring geen doel op zich, maar een middel tót. We wegen steeds af of we het goed genoeg doen. Kan het beter? Moeten we stoppen? Dat soort vra gen stellen we onszelf continu. Niets staat vast, behalve dat alles ten goe de moet komen aan de verkopen en het maken van winst." Amstel Alle sponsoring die bierbrouwer Hei neken doet past binnen de kaders van de reclamecode. Zo krijgt geen enke le sporter een shirt met opdruk van het merk Heineken of Amstel. Buc kler kan wel, omdat dat een alcohol vrij bier is. Amstel product-manager Sjoerd Zwanenburg noemt drie rede nen voor evenementensponsoring: "Evenementen dienen het door ons gewenste merkbeeld te onderstrepen en te versterken: Amstel is een echt Hollands bier voor iedereen. Wij zien het daarnaast ook als een manier van relaties onderhouden, omdat je tij dens een evenement gasten kunt ont vangen. En natuurlijk is meer verko pen óók een belangrijk doel." Wat betreft de Amstel-evenementen kan een tweedeling worden gemaakt in landelijke en regionale sponsoring. De nationale evenementen zijn -zo mogelijk- naamsgebonden en hebben een Hollandse uitstraling. In deze ca tegorie vinden we de dit jaar voor de 27-ste keer gehouden Amstel Gold Race. Daarvan is Amstel hoofdspon sor. "De Gold Race is het belangrijk ste Amstel-evenement. Het is ook het enige dat geheel door de brouwe rij wordt georganiseerd. Al in juli en augustus zijn de eerste vergaderingen daarover. Het kost veel organisatie kracht. En er gaat ook het meeste Amstel-sponsorgeld naartoe", aldus Zwanenburg. De andere landelijke evenementen worden georganiseerd in samenwerking met derden. De product-manager somt op: "De Am- stel-24 uurs zeilrace, die in augustus dit jaar voor de tweede keer wordt ge houden; de Hessel-concerten; het Amsterdam 717-toernooi; het Am stel Hengelfestijn; en de finale van de Nationale Amstel-biljartkampioen- schappen." Regionaal Amstel sponsort veel regionale acti viteiten van bonden en verenigingen. Bijvoorbeeld wedstrijden handboog- Waarom evenementer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 12