A Fians van der Minne: "Het gaat goed met onze exporten I Groeimogelijkheden Hoog zijn de verwachtingen voor wat betreft het Verre Oosten. "De bevol king is jong; de helft is jonger dan 25 jaar. Terwijl Europa en het Westelijk Halfrond waarschijnlijk binnenkort een verzadigingspunt zullen berei ken, is het Verre Oosten een markt met vele groeimogelijkheden. Het gemiddelde bierverbmik per hoofd van de bevolking bedraagt nu zes li ter. Dat kan gemakkelijk tien liter worden. Vorig jaar gaf de export vrij wel overal een stijging te zien. Met uitzondering van Vietnam en Cam bodja, waar door de overheid import- beperkende maatregelen zijn inge steld. Toch is Indo-China een potentiële exportmarkt voor ons. De bevolking is ondernemend, begrijpt het principe van vrije handel en kent geen religieuze belemmeringen. De voomitzichten zijn gunstig. Op de Fi- lipijnen en Thailand daarentegen is het voor ons onmogelijk prijs tech nisch te concurreren met de bier- komst merken daar wegens de hoge invoer rechten." In het Caraïbisch gebied nemen Hei- neken en Amstel een sterke positie in. Met als topper Sint Maarten, waar het marktaandeel 94% bedraagt. Ook Zuid-Amerika is een grote en groeiende exportregio. "De bescher mende maatregelen van overheids wege worden langzaam afgebouwd. Dat houdt voor ons nieuwe kansen in. Zoals de export naar Mexico en Venezuela; nieuwe markten met gro te groeimogelijkheden", aldus Van der Minne. Geduld Lastiger gaat het in Oost-Europa. "De zakenstructuur is helemaal veran derd. Voorheen deden we in Moskou zaken met drie of vier mensen. Nu hebben alle GOS-staten hun eigen mensen, met wie we zaken moeten doen. Het mooist zou zijn als de man in de straat gewoon Heineken kon kopen. Voorlopig blijft het een bier dat alleen kan worden gekocht door een beperkt aantal mensen, dat over harde valuta beschikt. Toch investe ren we nu in ons merk. We zaaien om later, wanneer er betere tijden aan breken, te kunnen oogsten. Dat is een kwestie van veel geduld. En niet te snel de moed opgeven. Het exporteren van produkten brengt risico's met zich mee. Er kunnen al tijd onverwachte zaken in de wereld gebeuren. Er breekt een oorlog uit, er valt een regering, er wordt een wet veranderd... Het kan dan gebeuren dat de grenzen voor je produkt dicht gaan. Dat hoort eigenlijk bij de risi co's van het vak. Het betekent wel dat we daardoor zeer flexibel moeten De top 5 van meest geëxporteerde biermerken ter wereld: 1 Heineken (Nederland) 2 Carlsberg (Denemarken) 3 Becks (Duitsland) 4 Corona (Mexico) 5 Molson (Canada) zijn. Ook wanneer het bijvoorbeeld gaat om het kiezen van andere ver pakkingen. Het is dus noodzakelijk dat we nauwe contacten hebben met afdelingen als Verpakkingsontwik keling van Heineken Technical Ser vices, Centrale Inkoop en Produk- tie." Lokale regels Frans van der Minne heeft het afge lopen jaar ook veelvuldig contact ge had met de Nederlandse produktie- afdelingen. "Een groot deel van het produktiepersoneel werkt voor Ex port. Dat is arbeidsintensief werk, want we hebben meer dan honderd exportmarkten en vele honderden verpakkingsmaterialen. Elke markt heeft zijn eigen verpakkingen. De produktiemedewerkers hadden daar over veel vragen. 'Waarom zijn er zo veel verschillende verpakkingen? Waarom kunnen we niet met een en dezelfde kroonkurk werken?' Mij is toen gevraagd de achtergronden daar van te vertellen. Ilc heb in Den Bosch en Zoeterwoude diverse presentaties gegeven aan produktiepersoneel. Ilc heb verteld dat de doelstelling van de Raad van Bestuur is om, met ge bruikmaking van de hoge kwaliteit en het sterke imago van Heineken, de bestaande marktposities verder te verbeteren, nieuwe posities te vero veren en de voorkeur van de consu ment voor het merk te versterken. Het Heineken-merlc blijft de domi nante rol vervullen in onze merk strategie. Ik heb uitgelegd aan het produktiepersoneel dat export één van de middelen is om te bereiken dat we in elke markt aanwezig zijn. En als we dat doen, moeten we ons houden aan de lokale regels. In ver band met de vele verschillende wet gevingen en eisen van de diverse lan den of staten (zoals in de VS) is een groot aantal verschillende verpak kingen nodig. Daarbij moeten we vanzelfsprekend steeds afwegen of de baten tegen de kosten opwegen. Duitsland is daarvan een aardig voor beeld. Dat is een grote markt. Duits land stelt de verplichting dat bier in een retourfles op de markt wordt ge bracht. Daaraan zijn kosten verbon den. Wij denken echter dat onze kan sen op de Duitse markt zodanig gunstig zijn dat de baten op termijn tegen die kosten zullen opwegen." Vertrouwen "De Exportgroep komt overal. Wij houden onze oren en ogen open. Zijn er nieuwe ontwikkelingen op een markt, dan zien onze mensen dat vaak als eerste. Export is een soort an tenne voor de onderneming. Wij heb ben het motto: misschien doen we negen keer niets met de informatie, maar dan is het de tiende keer bingo. Voorwaarde is dat we zo dicht moge lijk bij de klant komen. In een aantal landen is daarom een exportkantoor gevestigd. Ook zelf ben ik gemiddeld vier maanden per jaar op reis. Want kennis krijg je niet door achter je bu reau statistieken te zitten lezen. Dat krijg je door naar de markten toe te gaan. Goede investeringen, hard werken en geduld zijn noodzakelijk. Als we nu goed zaaien, zullen we op termijn zeker ook goed oogsten." Singapore yp

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 5