Heineken is al tientallen jaren het meest geïmporteerde bier in de Verenigde Staten. Vorig jaar is de totale biermarkt in de VS echter opnieuw enigszins teruggelopen. Dat betekende ook een daling in de afzet van importbieren. Aan de directeur Export, Frans van der Minne, de vraag hoe belangrijk die Amerikaanse exportmarkt voor ons concern is. A Overal ter wereld wordt Heineken gedronken. Zoals op St. Thomas Vertrouwen in de tot! Toch hebben Heineken en Amstel Light ondanks alles hun leidingge vende positie in het Amerikaanse importsegment kunnen handha ven." Vertrouwen De Exportdirecteur heeft wel ver trouwen in de toekomst. "Ik denk dat we in de VS met een tijdelijk pro bleem te maken hebben en niet met een structureel probleem. Er zijn sig nalen dat het nu beter gaat. Onder voorwaarde dat de economie niet ver der verslechtert, neem ik aan dat we dit jaar hetzelfde exporteren als vorig jaar", is zijn verwachting. "Op lange re termijn zie ik de ontwikkelingen met vertrouwen tegemoet." Hij is positief over de totale exporten van onze merken. "De VS is welis waar vemit onze grootste export markt, maar de exporten naar de an dere markten nemen jaarlijks toe. Dat houdt in dat de afhankelijkheid van de export naar Noord-Amerika steeds minder wordt." Na de VS vormen de Canarische Ei landen de tweede grootste export markt. "Niet alleen door het toeris me. Ook de lokale bevolking waar deert ons bier zeer. Er zijn diverse oorzaken te noemen waardoor de ex port naar de Canarische eilanden jaarlijks toeneemt. We hebben er een goede partner. We hebben er nu ook een kantoor, om dichter bij de klant te zijn en meer controle te hebben. Maar het belangrijkste is dat we er hard aan gewerkt hebben. Veel ge duld hebben gehad en een consistent beleid hebben gevoerd." Geduld was ook het sleutelwoord waarmee de Zwitserse markt is be naderd, de derde grootste export markt. "Door goede investeringen is Zwitserland in dertien jaar tijd van een markt, waar we in het begin wei nig tot niets verdienden, uitgegroeid tot een zeer winstgevende markt." Geduld wierp ook zijn vmchten af in Hongkong, de snelst groeiende markt van dit moment. Verder spe len goede distributie en een consis tente reclamevoering een belangrijke rol. In drie jaar tijd is men van 10.000 naar 75.000 hectoliter gegroeid. "De Verenigde Staten nemen iets meer dan de helft in van ons gehele exportvolume", zegt Frans van der Minne, die sinds 1 november 1989 directeur Export is. Uit de jaarversla gen van de laatste jaren blijkt dat in '89 al sprake was van een daling van het importsegment in de VS. Gedu rende 1991 kwam het verder onder druk te staan. Van der Minne: "Vorig jaar was inderdaad een moeilijk jaar. Het verwachte economische herstel in de VS bleef uit, terwijl de gevolgen van de Golfoorlog begin 1991 extra negatieve invloed hadden. Boven dien was er een verdubbeling van de bieraccijns. De gehele biermarkt liep daardoor enigszins terug. Wanneer mensen minder geld te besteden heb ben, bezuinigen zij op dure zaken. De importbieren, die duurder zijn dan de lokale merken, hebben daarvan te lij den gehad. Het ligt zeker niet aan Heineken; het is een algemeen marktprobleem. Je kunt het vergelij ken met de biermarkt in Nederland, begin jaren tachtig. Toen stonden ook de grote merken onder druk.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 4