Heineken denkt mee met winkelier De in mei gehouden levensmiddelenvak beurs ROKA '92 was voor Heineken het startsein voor een groot offensief op de thuisverbruikmarkt. In de speciaal voor deze beurs gemaakte brochure 'Alles over plussen met bier' wordt de klant uitgelegd hoe hij in zijn winkel meer omzet, meer marge en meer rendement op bier kan behalen. Voor het meedenken met de winkelier kreeg Heineken tijdens de ROKA (afkorting van 'Rotterdamse Kruideniers Associatie') de 'Pluim voor de meest handelsvriendelijke produkten'van het vakblad FOOD Personality 1 Hoofd Thuisverbruik Heine ken Nederland, Michiel Egeler: "Het belangrijkste is dat de win kelier kan 'plussen' met de bier presentatie. Bier was tot nu toe vaak de sluitpost bij de indeling van een winkel. De kratten werden in stapels neergezet en daarmee was de kous vaak af. De bierpresentatie heeft met andere woorden de minste aan dacht gehad. Daarom kan de winkelier daarmee nog het meest scoren." Beter Een betere presentatie leidt tot betere verkopen. Bovendien is het bedrag dat de winkelier per krat Heineken of Amstel ver dient de laatste jaren aanzien lijk verbeterd. Die twee voor delen bij elkaar opgeteld geven reden tot nadenken. Conclusie: bier heeft recht op een vol waardige plaats in de winkels. "De presentatie is door de uit breiding van het bier-assorti ment de laatste jaren alleen maar rommeliger geworden. Wat wij adviseren is de voor raad en de ruimte-indeling in de winkel af te stemmen op de omzetverhouding. Van de bieren die het best verkopen moet meer in de winkel staan dan van de minder verkopende bieren. Dat is nu niet altijd het geval." De bierafdeling ziet er netter uit wanneer een bepaalde volg orde wordt aangehouden. Hei neken adviseert vooraan het merk te zetten waarvan in die regio het meest wordt ver kocht. Daarnaast staat het op één na best verkochte bier, et cetera (zie foto). De speciaal bie ren worden sneller verkocht wanneer ze op ooghoogte wor- 15 Michiel Egeler den gepresenteerd aan het win kelende publiek. Heineken ad viseert dat te doen op een aan tal schappen met daaronder ruimte voor de (laag gestapelde) kratten van biermerken met minder hoge verkopen. Belang rijk is dat alle bieren in de win kel ook bij elkaar staan, zodat de consument niet verder hoeft te zoeken wanneer hij of zij bierkratten ziet staan. Met be hulp van een speciaal compu terprogramma kan Heineken de ondernemer of bedrijfsleider de meest ideale presentatie van bier in zijn supermarkt aanrei ken. Winstgevend "Bier is met een omzetaandeel van bijna 4 procent één van de grootste produktgroepen in de supermarkten. Bier is boven dien een winstgevend artikel. Ons advies aan de supermark ten voor een betere presentatie leidt tot een hogere omzet en een hoger rendement op bier. Dat is goed voor de winkelier, de groothandel èn voor ons", al dus Michiel Egeler.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 15