den op de etiketten? Zuiniger om gaan met onze investeringen? Meer doen met minder mensen? fe kunt het als Management Team wel wil len, maar het lukt alleen als we met ons allen zó gemotiveerd zijn dat ie dereen zich er 100% voor wil inzet ten. Dat bedoelen we met Mensen Maken Heineken"aldus Strobos. Dat klinkt mooi, maai wat gaat dat nu in de praktijk betekenenWat merkt de gewone Heineken-werkne- mer daar nu morgen van "Mórgen misschien nog weinig - al heeft hij al een duidelijk positief sig naal gehad dat we aan het veranderen zijn. Ik bedoel de krant Mensen Ma ken Heineken, die alle Heineken Ne derland-medewerkers hebben ont vangen. Dat is het eerste signaal dat we duidelijk anders met elkaar en met de organisatie willen omgaan. We willen opener met elkaar com municeren. Van onderop en van bo venaf. De werkvloer moet beter wor den geïnformeerd over de zaken waarmee de leidinggevenden bezig zijn. En wij moeten ons oor beter te luisteren leggen op de werkvloer." "Als Management Team hebben wij het voortouw genomen door in een serie groepsgesprekken met de 80 a 90 hoogste leidinggevenden van ons bedrijf om de tafel te gaan zitten. Ech te ronde-tafelgesprekken. Drie series gesprekken hebben we nu afgerond. Daarin hebben we open en eerlijk met elkaar zitten praten over knel punten en hoe we die uit de weg kon den mimen, over wat we als Directie zouden willen. Daarin hebben we ge vraagd: "Hoe denken jullie nou dat neken we het zouden moeten aanpakken?" En daarop hebben we eerlijk ant woord (en soms ook forse kritiek) ge kregen. In die ronde-tafelgesprekken kwam nog eens naar voren dat de lei dinggevenden van Heineken Neder land onvoldoende zicht hadden op wat nou precies de visie van de di rectie is: Waar willen we met Heine ken Nederland naar toe?" Precies. Waar wilt u naartoe Strobos: "Dat is heel simpel - en heel moeilijk. We willen in de eerste plaats de absolute marktleider zijn op de Nederlandse biermarkt. Niet al leen op de pilsmarkt, maar op de he le biermarkt. Niet alleen in de hoe veelheid bier die we verkopen, maar juist ook wat betreft kwaliteit, ver nieuwingsdrang en n klcracht. We hebben drie absolute wereldmerken: Heineken, Arnstel en Buckler. En wie in de wereld aan de top wil blij ven staan, moet allereerst in zijn thuismarkt de top zijn. Heineken be gint hier. Dat betekent veranderen. Veranderen in hoe we op de markt re ageren - en dus veranderen in onze or ganisatie." Heeft dat ook iets te maken met de veranderingsthema's van de heer Van Schaikl "Jazeker, want wat zijn die thema's? Allereerst twee doelen. De eerste is slagkracht door merkkracht: verze keren dat we onze topmerken goed gebruiken om onze toppositie in de wereld verder uit te bouwen. De tweede toprendement door kosten bewustzijn: als één na grootste brou werij ter wereld moeten we onze to tale produktie-, marketing- en verkoopkosten in verhouding zó laag kunnen houden dat we het beste ren dement halen. Want alleen door een toprendement te halen kunnen we blijven investeren in onze topposi tie." "Willen we die doelen bereiken, dan moeten we voldoen aan een aantal voorwaarden. Beslissen op basis van feiten is er daar een van. Intuïtie is waardevol, maar beslissingen over de toekomst van je bedrijf moet je ook goed hebben doorgerekend. Je moet alle positieve en negatieve ontwik kelingen hebben ingeschat. De twee de voorwaarde is open interne com municatie: luisteren naar wat er in de organisatie leeft, openstaan voor vra gen en ideeën, bereid zijn als ma nagement steeds weer te vertellen welke richting we uitgaan, waarom, en welke bijdragen we daarbij van ie dereen verwachten." "Dat brengt me terug op je eerdere vraag: Waar willen we naartoe met Heineken Nederland? We willen de beste zijn - maar dat kan alleen met een organisatie die nog veel sneller dan nu kan reageren op veranderin gen; met een bedrijf waarin mensen veel dieper in de organisatie veel meer verantwoordelijkheid dragen. Verantwoordelijkheid voor hun pro- dulct en verantwoordelijkheid voor hun resultaat. En dat is de derde voor waarde voor succes." "Die verantwoordelijkheid betekent ook dat we ons niet meer kunnen ver schuilen achter structuren. Niet or ganisatieschema's en structuren ma ken Heineken, maar mensen. Dat betekent ook heel duidelijk dat we klantgericht moeten werken. Intern en extern. Want alleen als onze klant 100% tevreden over ons is, mogen we zelf beginnen te denken dat we het misschien niet slecht doen. Te vreden klanten, tevreden mensen: daarop moeten we allemaal af te re kenen zijn. Daarom willen we binnen Heineken ook gaan werken met resultaatver antwoordelijke eenheden. Dat is de grote lijn van onze bedrijfsvisie. Dit is besproken en aangepast in de ron de-tafelgesprekken waar ik het over had. Op 14 mei hebben we in 's-Her- togenbosch in een bijeenkomst met zo'n honderd leidinggevenden die be drijfsvisie definitief vastgelegd. Nu maken we daar een overzichtelijk boekje van, waarin al onze medewer kers kunnen lezen wat voor bedrijf Heineken Nederland wil zijn en hoe we daaraan willen werken." "Onze bedrijfsvisie is de leidraad die wij de komende jaren allemaal, pro- duktiemedewerkers en Management Team, leidinggevenden en adminis tratieve staf, monteurs en onderzoe kers, chauffeurs en vertegenwoordi gers zullen gebruiken." Wil dat zeggen dat de reorganisatie nu is afgelopen Strobos: "Daar kan ik zowel ja als nee op zeggen. Ja - de tijd van harde maat regelen, onmiddelijk onkosten be sparen om ons rendement op te krik ken ligt achter ons. Nee - want we zitten nog middenin het proces van het omvormen van Heineken Neder land tot een echt flexibele organisa tie waarin klantgerichtheid en resul taat-verantwoordelijkheid centraal staan. En dat omvormingsproces gaat niet één-twee-drie. In de ronde tafel gesprekken hebben we besproken hoe we met dat proces om moeten gaan en waar daarin de knelpunten liggen. Die gaan we nu oplossen. Dat is een proces van jaren. Dat moet van onderaf groeien en van bovenaf wor den gestimuleerd. Daarmee en daar in moeten mensen leren werken. En dat kan alleen als we open met elkaar communiceren, openstaan om van elkaar te leren. Dat kan alleen als we allemaal beseffen dat wij allen samen Heineken maken, samen verant woordelijk zijn, nu en in de toe komst: MENSEN MAKEN HEINE KEN."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 11