rug. Of het nu gaat om de re clamespots, de consumenten acties of de te sponsoren eve nementen, telkens proberen we aansluiting te zoeken bij het beeld van onze merken en dit verder te versterken. Bij echte Hollandse sporten als biljarten of platbodemzeilen hoort vol gens onze uitgangspunten Amstel. En Heineken past bij een internationaal golftoernooi als het Heineken Open. Dat betekent zeker niet dat Heine ken een elite-biertje moet wor den. Heineken zou zich als marktleider dan veel te beperkt opstellen. Maar het is wel een goede zaak wanneer het merk Heineken wordt geassocieerd met een snel opkomende, hoog in aanzien staande sport als golf. Dat sluit perfect aan bij het kwaliteitsimago van Hei neken. Dit geldt eveneens voor een hoogstaand cultureel eve nement als Heineken Night of the Proms. Amstel past weer prima bij een gezellig concert van Hessel", aldus René Hooft Graafland. elkaar in de markt staan, win nen ze aan kracht." Werkopdrachten Nadat de verschillen tussen Heineken en Amstel uiteen zijn gezet door de cursusleiders, moeten de deelnemers de theo rie zoveel mogelijk in praktijk brengen aan de hand van werk opdrachten. Zo wordt in kleine groepjes een aantal horecagele genheden bezocht. De cursis ten bekijken welk merk er het best zou passen volgens het merkenbeleid: Heineken of Amstel. Aansluitend moeten argumenten worden gegeven, die de betreffende ondernemer over de streep kunnen trekken. Elk groepje deelnemers brengt later verslag uit van de bevin dingen. Een andere groepsop- dracht is het maken van een Amstel- of Hcineken-poster. El ke groep krijgt één merk toe gewezen. Uit een aantal tijd schriften moeten illustraties worden geknipt die laten zien waar dat merk voor staat. De Hij hield vorig jaar al een presentatie in de horecagebie- den over de waarde en het be lang van merken. Hooft Graaf land: "Onze merken zijn een ongelooflijk belangrijk bezit. Als je ze goed onderhoudt en ondersteunt, blijven ze sterk. Heineken en Amstel worden beide door de consument gezien als bekende merken van zeer hoge kwaliteit. Daar zit ge lukkig geen verschil in. De gevoelens die de merken bij hen oproepen verschillen echter wel. Bij het merk Heine ken horen termen als: 'kwa liteit', 'internationale allure' en 'oorspronkelijkheid'. Bij Amstel horen omschrijvingen als: 'gezellig', 'Hollands' en 'recht-door-zee'. Wanneer de merken Heineken en Amstel zo duidelijk verschillend van collage geeft als het ware een totaalbeeld van het merk. Het knip- en plakwerk moet vervol gens worden uitgelegd aan de rest van de deelnemers. Uit de presentaties blijkt dat de cursis ten beide merken goed uit el kaar kunnen halen. "We zien op elke Heineken-collage een foto van een golfer", noemt René Valkhoff als voorbeeld. En volgens Sjoerd Zwanenburg komt op de Amstel-posters het Hollandse karakter steeds dui delijk naar voren. Argumenten De vanuit Drankenhandel Cambrinus in Rijssen opere rende vertegenwoordiger Wal ter Boschker is zeer te spreken over de cursus: "Ik heb nu dui delijk meer overtuigende argu menten om een horecaonder nemer te sturen bij zijn keuze voor Heineken of Amstel. In mijn gebied wordt snel voor Heineken gekozen, omdat dat toch het bekendere merk is. Ook al past Amstel beter bij het publiek dat in zo'n café komt. Ik kan een eigenaar nu beter uitleggen waarom Amstel beter past bij zijn horecagele genheid." Zijn collega Toon Waalder werkt vanuit het ver koopkantoor in Arnhem. Ook hij is tevreden over de op een vrijdag en een zaterdag gehou den cursus: "Het ging allemaal spelenderwijs. Je herkende jezelf erin. En als je enthousiast bent, dan maakt het inleveren van een vrije zaterdag ook niets meer uit. Het belangrijkste vond ik de filosofie achter de aanpak van de beide merken. Het werd erg duidelijk uitge legd door de mannen die er da gelijks mee bezig zijn: de pro duct-managers." 'Merkenbeleid' wordt georga niseerd in nauwe samenwer king met het management team van het betreffende horecagebied. Hoofd Gelder land/Overijssel Dick Hageman: "Wij vonden het een goede zaak om de afstand tussen de beleid makers in Zoeterwoude en de mensen van de dagelijkse praktijk te verkleinen. De cursus verschaft inzicht in het merkenbeleid en wekt ver trouwen. Onze vertegenwoor digers kunnen het beleid nu duidelijker vertalen naar de praktijk. Bovendien heeft de cursus het 'wij-gevoel' ver sterkt, mede omdat we het grootste gedeelte ervan in eigen huis konden doen." De cursus wordt afgesloten met een gezellige bijeenkomst, die in het teken staat van een sport die past bij Heineken öf Amstel. Wélke sport dat is, is afhankelijk van de mogelijkhe den in het betreffende horeca gebied. Ook de commerciële medewerkers van het horeca gebied Den Haag hebben in middels met veel enthousias me de cursus Merkenbeleid gevolgd. In mei zijn Limburg en Brabant aan de beurt. Na de zo mervakantie volgen de overige horecagebieden.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 9