Alle commerciële medewerkers van onze acht horecagebieden volgen dit jaar de tweedaagse cursus 'Merkenbeleid'. Gelderland/Overij ssel was het eerst aan de beurt. De deelnemers zijn erg enthousiast. Merken in beweging de resultaten van de werkopdrachten Walter Boschker duidelijk is wat we willen met de merken in de horeca, kun je als vertegenwoordiger sturing geven. Het ontwikkelde beleid is richtinggevend. Het gaat echter niet om strikte regels. Het gevoel achter de merken is bepalend, fe kunt op basis van theorie niet altijd zeggen 'dit is een Heineken-zaak' of 'dit is een Amstel-zaak'. Ook feiten als de gewenste spreiding en wat de klant wil spelen een rol." Gevoel De cursus Merkenbeleid is ont wikkeld door opleidings functionaris Carel Rietdijk, Sjoerd Zwanenburg (product manager Amstel) en René Valk- hoff (product-manager Heine- ken). "In deze cursus willen we bereiken dat voor alle deelne mers duidelijk wordt wat het belang van het merkenbeleid voor Amstel en Heineken is en wat dit beleid precies inhoudt. Zodat alle verkopers hetzelfde 'gevoel' hebben over de gewenste uitstraling van deze merken. Plus dat het merken beleid door iedereen op dezelf de manier wordt toegepast", schrijven de drie in de uitnodi ging aan de cursisten. Kracht De horeca-verkooporganisatie heeft een duidelijke invloed op de uitstraling van onze mer ken. Door middel van spreiding per soort zaak, de aankleding van horecagelegenheden of de keuze van de te sponsoren eve nementen kan hieraan in de ho- recagebieden sturing worden gegeven. "Het merkenbeleid komt in alles wat we doen te- Heineken en Amstel zijn twee verschillende merken met een eigen gezicht. In de horeca komt dit nog te weinig tot uit drukking. Het risico daarvan is dat beide sterke merken aan kracht verliezen. Om dat te voorkomen wordt ook in de ho reca een merkenbeleid uit gevoerd: Heineken en Amstel worden ieder op een eigen ma nier in de markt neergezet. "De horeca is eigenlijk de 'etalage' van de biermerken. Daarom is het zo belangrijk dat het mer kenbeleid ook in de horeca tot uitdrukking komt", aldus hoofd Marketing, René Hooft Graafland. Genoemd beleid heeft ondermeer consequenties voor het werk dat onze verte genwoordigers doen. Vandaar de cursus, die 'Kan ik daar wat aan doen?' als ondertitel heeft. Het antwoord op die vraag is 'ja'. Hoofd Horeca Heineken Nederland, Willem Hosang, leidt de cursus in: "Wanneer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 8