In Noord-Amerika is de bier markt gedaald. Dit had te ma ken met de economische terug gang en de effecten van de Golfcrisis. Voor de Verenigde Staten kwam daar nog eens een verdubbeling van de bieraccijns bij. Van Schaik hierover: "Onze exporten naar de VS daalden weliswaar, maar wij hebben on ze leidende positie in het im portsegment goed kunnen handhaven. Het herstel van de biermarkt en het importseg ment hangt af van het econo misch herstel in de VS. Er zijn nu, anno 1992, signalen dat het iets beter gaat met de econo mie." Financiële zaken Na de presentatie van Van Schaik gaf de heer L. Schouten, lid van de Raad van Bestuur, een toelichting op de financië le gang van zaken. Daarbij ging hij ondermeer in op de netto omzet in 1991, het bedrijfs resultaat en de factoren die van invloed waren op het resultaat. Ook sprak hij over de buiten gewone baten en de voorgeno men herkapitalisatie. "De eerste helft van het boek jaar 1991 was niet gemakkelijk voor Heineken. "Ondanks de tegenvallende volume-ontwik keling slaagden wij erin om on ze omzet met 5,9 procent en ons bedrijfsresultaat met 19,2 procent te laten stijgen. Het be drijfsresultaat, uitgedrukt in een percentage van de netto omzet, steeg daarmee van 7,5 procent naar 8,4 procent. Een niveau dat de laatste tien jaar niet meer bereikt is", aldus het bestuurslid. De gestegen verko pen van alcoholvrij bier en de verdere kostenbeheersing en vergroting van de produktivi- teit van onze brouwerijen wa ren mede van invloed op het behaalde resultaat. Ook de ver betering van de verkoopprijzen en de gewijzigde wisselkoersen en de overname van een aantal bedrijven waren, maar dan in geringere mate, van invloed. De buitengewone bate die in 1991 werd gerealiseerd heeft betrekking op de overdracht van ons minderheidsbelang in de Nieuwzeelandse brouwerij groep Lion Nathan aan Brierley Investment. "Met de over dracht van de aandelen van Lion Nathan werd een netto boekwinst van 33 miljoen gul den gerealiseerd." bierconsumptie de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid. De gemiddelde bierconsumptie per hoofd ligt momenteel op ongeveer 6 liter. Heineken ex porteert veel naar Aziatische landen. Ook heeft ons concern een groot aantal deelnemingen in dit werelddeel. Onze nieuwe activiteit in deze regio is de bouw van een brouwerij in Vietnam, die eind 1993 in ge bruik wordt genomen. Groei wordt volgens Van Schaik ook verwacht in Latijns- Amerika. In dit werelddeel be draagt de consumptie per hoofd ongeveer 35 liter. De markt hier vertoont een sterke groei, die van jaar tot jaar verschilt vanwege de economische om standigheden. Datzelfde geldt voor Afrika, waar de consump tie 9 liter per hoofd van de bevolking bedraagt. De bier markt in Australië en Oceanië is stabiel. De consumptie per hoofd ligt op zo'n 90 liter en dat is vergelijkbaar met de bier consumptie in de Westeuro- pese landen. De mogelijke bate die in het halfjaarbericht van 1991 werd genoemd heeft betrekking op de verkoop van de grond in Singapore, waarop de twee in middels ontmantelde brouwe rijen stonden. Door een verrui ming van de bestemmings plannen steeg de grond aan zienlijk in waarde. "Hierdoor verwachten wij een boekwinst van in totaal 60 miljoen netto. Hoewel er al overeenstemming is bereikt over de verkoop van de twee terreinen aan derden, kost de formele goedkeurings procedure meer tijd dan voorzien was. Het gevolg hiervan is dat de afwikkeling in 1992 wordt verwacht", aldus Schouten. Vertrouwen Tot slot vertelde hij nog iets over de herkapitalisatie. "Het systeem van herkapitalisatie stelt ons in staat om zonder ho ge uitgiftekosten een verhoging van het geplaatste aandelenka pitaal voorelkaar te krijgen. Dit gebeurt los van de situatie op de kapitaalmarkt en sluit aan bij de behoefte van de onderne ming aan permanent vermo gen. Indirect is dit ook de weg die ons bedrijf volgt om het uitbet alingspercentage van de winst op peil te houden, omdat wij het dividend per aandeel tot nu toe, ondanks de vergroting van het aantal aandelen door her kapitalisatie, altijd op 3,50 gul den hebben gehandhaafd", al dus Schouten. "Herkapitalisatie is een blijk van vertrouwen van de onder neming in de toekomst en van haar vermogen om de netto winst per aandeel weer op het niveau van vóór de herkapita lisatie temg te brengen. Dit laatste is niet, zoals wel ge dacht wordt, al binnen één jaar het geval. Niettemin wil ik de stellige overtuiging uitspreken dat de netto winstgroei van Heineken in de komende jaren groot genoeg zal zijn om weer snel de winst per aandeel van 1991 te bereiken." Buckler 1,0 Verkopen Heineken, Amstel en Buckler in Europa in miljoenen hectoliters Amstel 4,3 0

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 5