■IIIIHI I van andere consumenten-pro- dukten. Wij besteden dan ook veel aandacht aan de positione ring en de uitstraling van die merken. Daarnaast hebben we nog een groot aantal nationale merken, zoals Dreher in Italië en Aguila in Spanje. Ook die merken kunnen, als we daarvoor mogelijkheden zien, ingezet worden op andere markten." Dat dit al gebeurt, maakte de bestuursvoorzitter duidelijk door een aantal voor beelden. Zo introduceerde Griekenland in het afgelopen jaar Brand en Dreher en werd het Ierse Murphy's Stout in Frankrijk en Duitsland geïntro duceerd. Van Schailt: "Mur phy's Stout is in de toekomst een grotere internationale rol toebedacht. Door de kruis bestuivingen tussen de werk maatschappijen kunnen we op timaal gebruik maken van de bestaande merken, produkten en distributiekanalen." Ook de veranderingen op de wereldbiermarkt blijven de voortdurende aandacht van ons bedrijf vragen. Er is met name in de meer ontwikkelde landen sprake van een afnemende mer kentrouw, een toenemende in dividualisering bij de consu ment, vergrijzing van de bevolking en een tendens naar vermindering van het alcohol gebruik. Van Schailt hierover: "Onze onderneming is goed toegerust om de kansen die deze veranderingen bieden, te benutten. Bovendien hebben wij het voordeel van de vele werkmaatschappijen in Europa en in de andere delen van de we reld. We hebben veel kennis in huis van de wereldbiermarkt en beschikken over een zeer uitgebreide produkten- en mer- lcenportefeuille om die markt optimaal te kunnen bedienen. De winstontwikkeling op lan gere termijn zien wij daarom met vertrouwen tegemoet." W ereldbiermarkt Azië is duidelijk een groeige- bied voor ons concern en zal daarom de komende jaren veel aandacht krijgen. In Azië is de 10 j 9 /jti\ 8 - IBfS 111 4 CNC^CR O"* O* Bedrijfsresultaat in procenten van het totale vermogen Nederland naar onze oosterbu ren worden geëxporteerd. Van Schaik vertelde dat ons bedrijf in de loop van dit jaar een ex portkantoor in Duitsland wil vestigen. "Vandaaruit gaan we onze distributie opbouwen. Die willen we richten op voor af bepaalde punten, waarbij we vooral denken aan de inter nationale toplocaties in de ho- In Spanje zijn de problemen nog niet achter de mg. Er werd in 1991 door El Aguila een verlies geleden dat vooral het gevolg was van de reorganisatie en de kosten voor daaruit ontstane afvloeiingsregelingen. "De toe nemende concurrentie en de dalende consumptie noodza ken ons het reorganisatiepro ces verder te intensiveren. De produktie in Spanje zal nu voor al gebeuren in de twee brouwe rijen in Madrid en Valencia", al dus Van Schaik. reca. Onze volumeverwachtin gen over de komende jaren zijn bescheiden. We zullen de zaak daar heel langzaam opbouwen en onze aandacht zal in het be gin vooral gericht zijn op de positionering van Heineken als een internationaal premium merk", aldus de bestuursvoor zitter. Hij kon nog geen inzicht geven in allerlei details. "Op dit moment zijn we nog bezig de nodige voorbereidingen te tref fen. Maar wij komen daar later dit jaar graag nog een keertje op terug." Birra Dreher in Italië heeft veel last gehad yan een scherpe prijs concurrentie op de Italiaanse markt. De biermarkt daalde hier sterker dan in andere Eu ropese landen. Dit kwam mede door de verhoging op de accijns en het overhevelen van bier naar een hoger BTW-tarief. Athenian Brewery heeft een goed jaar achter de mg. De brouwerij vergrootte het marktaandeel en verbeterde de marges, waarbij een goed resultaat werd behaald. De positie van het merk Heineken kon verder worden versterkt. In het import-segment werd met succes Brand bier op de markt gebracht. Ook de eerste paar maanden van 1992 is tot nu toe goed verlopen voor de brouwe rij. De Griekse boycot tegen de Nederlandse produkten van maart j.l. heeft nauwelijks ne gatieve effecten gehad voor on ze brouwerij in Athene. Internationaal Van Schaik merkte verder in zijn toelichting op het jaarver slag op dat de internationale merken steeds belangrijker worden. "Die trend zie je niet alleen in bier, maar ook in tal Netto winst exclusief buitengewoon resultaat in procenten van hel eigen vermogen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 4