Heineken en Expo Tijdens de opleidingsdag in Hoofddorp legde Hans Schütt alles uit over technische handelingen Van 20 april tot en met 12 okto ber wordt in het Spaanse Sevil- la Expo '92 gehouden. Het is de grootste wereldtentoonstelling die ooit is gehouden. Hier zijn honderd paviljoens van ver schillende landen te bezichti gen met daarin presentaties van kunst, cultuur en weten schappen. Ook Heineken is aanwezig. Het Nederlandse paviljoen be slaat een oppervlakte van 1.600 m2. Uit het water rijst een ge heel transparante bouwcon structie op. Aan alle vier zijden zijn geveldoeken bevestigd, waarlangs water stroomt. Door de hitte buiten verdampt dit water en dat zorgt ervoor dat de temperatuur in het paviljoen vele graden lager zal zijn dan de 40 °C die er doorgaans buiten heerst. Technische snufjes Door middel van de aller nieuwste technologieën ma ken de bezoekers op een bijzon dere wijze kermis met een aantal facetten van Nederland. Rollende tapijten voeren de bezoekers naar de boulevard. Met gebruik van 360-graden projectie worden de thema's toerisme en recreatie onder de aandacht gebracht. In drie zo genoemde multimedia-tunnels krijgt de bezoeker een indruk van wat Nederland te bieden heeft. Op het hoogste platform is een tentoonstelling van wer ken van bekende Nederlandse schilders als Rembrandt, Steen, Van Gogh en Mondriaan de grote trekpleister. Na deze tentoonstelling voert een enor me roltrap de bezoekers weer naar beneden naar het 'Holland Plein'. Daar wordt ook zicht baar hoe Heineken zich, als een van de hoofdsponsors van Expo '92, presenteert. Want natuur lijk mag Heineken op zo'n groot internationaal evene ment niet ontbreken. Heineken Anneke Ubbink van de afdeling Corporate Marketing Services in Amsterdam is projectleider van de Heineken- sponsoring in Sevilla. Samen met Hans van Hoogdalem van de Reclame Service Dienst is zij nauw be trokken geweest bij de voorbe reidingen. Zij vertelt: "Heine ken heeft een grote ronde bar van negen meter doorsnee. Die is ontworpen door Rigobert Antheunis, een van de ar chitecten van het interieur in het Nederlandse paviljoen. Daardoor vormt de bar een in tegraal onderdeel van zijn om geving. Het is een exclusieve bar geworden, geheel gemaakt van aluminium, glas en ver sierd met neon-verlichting. Er omheen staan glazen tafels met daarin gezandstraald het Hei neken vignet. Daaraan kunnen de bezoekers staande een drankje nuttigen. Alle tech nische voorzieningen zoals de koelunits, tapzuilen en lek- en tapbladen zijn door Heineken geleverd. De exploitatie van de bar is in handen van onze Spaanse brouwerij El Aguila, die de catering in het Neder landse paviljoen verzorgt." Opleiding De 'waiters', het personeel dat op het terras bedient, zijn Spaans. De 'bartenders', het personeel achter de bar, zijn al len Nederlanders. Vijf van hen zijn rondleider in de ontvangst centra van onze brouwe rijvestigingen. Samen met twee andere Nederlanders, die speciaal naar deze bijzondere functie hebben gesolliciteerd, zijn zij goed voorbereid op het werk in Sevilla. Daarvoor heb ben zij ondermeer twee dagen opleiding gehad bij Bols in Nieuw-Vennep. Daar leerden zij aperitieven, wijnen en ande re internationale dranken te serveren en cocktails te maken. Met name de cocktail 'Desert Cooler', genoemd naar de tem- peratuurbeheersing door mid del van het stromende water. Uiteraard kregen zij ook alles te horen over de geschiedenis van bier in het algemeen en van Heineken in het bijzonder. Aansluitend vertelde Hans Kievits, technoloog Commer cie, de toekomstige bartenders alles over het produktieproces, taptechnieken, glazenbehande- ling en kelderbiersystemen. Hans Schütt, consultant Draught Beer Operations, ver grootte hun kennis met infor matie over technische zaken. Vlak voor de opening van Expo '92 werd alle informatie boven dien nog eens herhaald, zodat de rondleiders sinds 20 april met alle benodigde kennis de Heineken bar in Sevilla be mannen. En sindsdien al menig drankje hebben getapt, gesha- ked en ingeschonken. Uitvinding Tijdens de Expo presenteert Heineken ook een nieuwe uitvinding om het koolzuur, dat bij de vergisting ontstaat, te zuiveren. Koolzuur, ook kool dioxide genoemd, lost gedeelte lijk op in het bier. De rest wordt opgevangen en naar een instal latie gestuurd die de mee gevoerde geur- en smaakstoffen eruit haalt. Dit gebeurt ge woonlijk met een filter dat bestaat uit zogenaamde actieve kool. Is deze verouderd of vol, dan houdt het de ongewenste stoffen niet meer voldoende te gen. Daarom moet dit filter re gelmatig worden schoonge maakt, anders is hergebruik van koolzuur, bijvoorbeeld in frisdranken, niet meer moge lijk. Bij de Heineken-afdeling Research Development is een nieuw procédé ontwikkeld. Daarbij worden de geur- en smaakstoffen in een verticale buis omgezet in onschuldige stoffen die gemakkelijk te verwijderen zijn. Hierdoor ont staat zeer zuivere kooldioxide. Op dit nieuwe procédé is patent aangevraagd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 18