zelfs. Van jongs af heeft hij zich met bier beziggehouden. "Mijn familie zat in de bierhandel. 'Biersteker' zeggen wij in Bel gië. De bierhandelaar 'stak' het bier van de houten honderd liter tonnen naar de fles. Met de hand werd de dop erop gedaan, het etiket erop geplakt en de fles in de kist gezet. In mijn va kanties heb ik daarbij vaak ge holpen." Toen Etienne Verlee, zoals hij zelf zegt, de brouwerij cultuur eenmaal gesnoven had, wilde hij niet meer zonder. Drieën dertig jaar geleden trad hij in dienst van een van de grootste brouwerijen in België. Met plezier vertelt hij hoe hij destijds deur voor deur aanbel de om bier te venten en te pro- ment veranderd. Heineken im porteerde ongeveer acht verschillende speciaal bieren. Dat aantal was niet toereikend. Met het gevolg dat de eigen drankenhandels zich ge noodzaakt zagen andere speci aal bieren van concurrerende drankenhandels te betrekken, om aan de steeds maar groeien de vraag te voldoen. Ervaring Brouwketel-directeur Etienne Verlee heeft die groei vanaf het begin meegemaakt. Gecreëerd beren klanten te winnen voor de brouwerij. "Het was een goe de leerschool die ik heb door gemaakt", zegt hij. Pionier "Zestien jaar geleden kwam ik naar Nederland om de zaken voor Lambic bier hier te be hartigen. Ik kwam naar Neder land met een kratje bier onder de arm. De kasteleins voelden er niet veel voor. Maar de aan houder wint. De andere brouwerijen volgden snel. Ne derland bleek een land dat nog moest worden ontgonnen." Het was in de jaren zeventig. Door de oliecrisis gingen de mensen niet ver op reis. Antwerpen werd een geliefde bestemming. "Nederlanders zijn nieuwsgie rig. Zij zagen op de terrassen obers lopen met dienbladen, vol met verschillende glazen en soorten bier. Zij wilden dat ook proberen. Brouwerij De Ko- een veel groter assortiment bie ren kan worden gevoerd. Tien jaar geleden was Heineken de eerste Nederlandse brouwer die speciaal bier importeerde, voornamelijk Belgische specia liteiten. In de loop der tijd is de samenstelling van het assorti- Zittend Etienne Verlee. Staand van links naar rechts: Arno Peeters (hoofd Administratie),Ton Heidoorn (automatiseringsdeskundige), Patricia Spoor en Yvonne Peters (administratie en verkooptelefonie). Op de foto ontbreken de twee vertegenwoordigers Xavier Vandenbroucke en Marcel Dirksen ninck heeft ervan geprofiteerd. Verder vormden de studenten een belangrijke doelgroep. Zij gaven de voorkeur aan speciaal bieren boven pilseners." Genieten Wat is er nu zo bijzonder aan speciaal bieren? De Brouw ketel-directeur hoeft er niet lang over na te denken. "Als je gezellig gaat stappen en veel pinten wilt vatten, drink je pils. Als je speciaal bier drinkt, moet je daar rustig van drinken. Ervan proeven en genieten, zo als je wijn drinkt. Je kunt er ook minder van drinken. Er zit min der koolzuur in de speciaal bie ren. Daardoor heb je eerder een vol gevoel." De geïmporteerde speciaal bie ren nemen op dit moment on geveer 4% van de totaalmarkt in. Ondanks dat bescheiden percentage krijgen de speciaal bieren relatief veel aandacht in de pers. "De mensen vinden het leuk erover te lezen. Er zijn zoveel verschillende smaken. Voor velen is het net een ont dekkingsreis", aldus Etienne Verlee. 4 smaken De Brouwketel B.V. verkoopt niet alleen geïmporteerde mer ken. Ook de Brand-speciaal bie ren hebben een plaatsje in het assortiment gekregen: Brand Up, Brand Imperator, Brand Sylvester, Brand Oud Bruin en Brand Dubbelboek. Met ingang van 1 maart verkoopt De Brouwketel tevens de bieren van brouwerij De Ridder, in clusief het witbier Wieckse Witte. Ook in de drie andere smaaksegmenten is De Brouw ketel ruim vertegenwoordigd. In het amberkleurige segment is De Koninck het populairste importbier op de Nederlandse markt. In het segment 'Trap pisten en abdijbieren' zijn Af- fligem Donker en Helder het meest populair. Bij de Gueuze- en fruitbieren nemen Gueuze en Kriek-bier de grootste plaatsen in. De Brouwketel levert overigens niet recht streeks aan de horeca, maar aan de drankengroothandels. Zowel aan de eigen Heineken- en Amstel-groothandels, als de groothandels van collega brouwerijen. Vertrouwen De heren Verlee en Derksen hebben alle vertrouwen in de toekomst. "De handel ligt op straat", is de mening van Etien ne Verlee. "En ik hou van de handel. Het is een hobby van mij." Bovendien vinden beiden dat ze op een ideale locatie zijn gevestigd. "85% van onze bie ren komt uit België. Dus ten op zichte van onze leveranciers en onze klanten zitten we hier gunstig. Als in 1993 de grenzen open gaan, kunnen we aan de andere kant van de grens de Ne derlandse bieren exporteren..." Ruud Villerius (expeditie medewerker), op de foto links, en Edwin van den Berg (chef Expeditie en Magazijn) Wim Derksen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 17