Oude foto's Terug naar de geschiedenis. De grand cafés kwamen op in de vooroorlogse jaren en werden vaak naar het voorbeeld van de grote Weense koffiehuizen ge bouwd. Het waren, tijdloze, grote horecabedrijven, die veel bezoekers trokken. "Als je ou de boeken van Amsterdam en Rotterdam bekijkt, zie je vaak prachtige foto's en prenten van schitterende grand cafés uit die tijd", aldus Hosang. Het oudste nog bestaande grand café staat in Amsterdam: de grote café- restaurantzaal van het Ameri can Hotel uit 1902, beter be kend als 'het Americain'. De grand cafés werden vaak geves tigd in monumentale panden, op een plek waar veel mensen langskwamen. Dat gebeurt nu weer. "Het grand café had en heeft nog steeds een ontmoe- tings-, eet- en afspreekfunctie. Gasten kunnen er de hele dag terecht," aldus Hosang. In de jaren tachtig is het feno meen grand café weer meer in de belangstelling gekomen. De nieuwe grand cafés trokken een publiek van met name kunste naars, journalisten en kunst liefhebbers. Beeldende kunst zette de toon in het interieur. Medio jaren tachtig zijn de grand cafés over een groter ge bied verspreid. Je vindt ze nu bijvoorbeeld ook in de steden buiten de Randstad. Niet elk gróót café is meteen een grand café. Welke criteria hanteert Heineken? Hosang: American Hotel A "Je moet minimaal 200 m2 be zitten en op een vooraanstaan de locatie gevestigd zijn waar dagelijks veel mensen langsko men. Een horeca-ondernemer moet als gevolg daarvan bereid zijn hoge investeringen te doen. Hij moet daarnaast veel perso neel hebben. Je hebt als grand café te maken met lange ope ningstijden. Een grand café is vaak vanaf 10.00 uur 's mor gens of eerder open en sluit pas in de late avonduren. Kortom, het hebben van een grand café vraagt heel wat van de onder nemers. Een goed grand café vraagt om een ondernemer die bereid is zijn nek uit te steken. Iemand die bereid is alles te ge ven om iedere dag weer het hoogste niveau in zijn branche te bereiken." Onderzoek Vorig jaar hielden twee studen tes van de Hogere Hotelschool in Den Haag voor Heineken een kwalitatief onderzoek naar het fenomeen grand café. Het doel van deze afstudeerop dracht was inzicht te krijgen in de marketing- en bedrijfsecono mische gegevens en in de toe komstverwachtingen. Uit het onderzoek blijkt ondermeer dat het ultra-moderne grand café op zijn retour is. De doelgroep hiervan, waaronder journalis ten en kunstenaars, heeft in middels bijna allemaal elders een vaste stek gevonden. Een van de verwachtingen uit dit rapport luidt dan ook dat alleen enkele tijdloze grand cafés zich nog een tijdje zullen handha ven. Ook zou het ruim opge zette bruine café weer in zijn. Loopt Heineken niet op de fei ten achter? Bert Vriens, hoofd Horeca Ad viesdiensten en de opdrachtge ver van het onderzoek, vindt van niet: "Het instituut grand café heeft altijd al bestaan en zal waarschijnlijk ook altijd blijven bestaan. Alleen in een andere, meer tijdloze vorm. In derdaad treedt door het grote aantal grand cafés in met name een stad als Amsterdam een verzadiging op. Aan de andere kant komen ze in steden buiten de Randstad juist op. Daar heeft het vaak wel de naam en de functie van een grand café, maar is het door een gebrek aan de benodigde vierkante meters veel beperkter van opzet. De verwachting is dan ook dat het moderne grand café in de grote steden zal verdwijnen, maar dat er vooral in de steden buiten de Randstad grand cafés zullen bij komen. We zijn zeer alert op de ze ontwikkeling en proberen daarop vooruit te lopen door on ze steden-onderzoeken. Daarin worden vragen gesteld als 'Wat bevalt u hier?' en 'Wat mist u?'. Ook kijken we in deze onder zoeken welk type personen naar de steden komen. Op die manier brengt Heineken alle grote steden van Nederland in kaart", aldus Vriens. "Bovendien heeft het in het on derzoeksrapport genoemde bruine café duidelijk een ande re uitstraling dan een grand café", reageert Hosang. "Het is meer- een mix van het oude café, aangevuld met wat koper. Het echte grand café heeft veel meer mooie dessins en mar- mer-achtige vloeren en zal daar door altijd een ander publiek trekken dan een ruim opgezet bruin café. Ook een groot bruin café heeft vooral een sociale functie, het gevoel van 'ons kent ons', terwijl het publiek dat naar een grand café komt het liefst op zichzelf blijft." En over de toekomstverwachting van het grand café zegt hij: "Met de eenwording van Europa zal het internationale karakter van steden als Maastricht en Am sterdam steeds meer een rol spelen bij het inrichten van grand cafés. Misschien dat we daarom bij onze adviezen rich ting een ondernemer gebruik moeten maken van de ideeën over goedlopende grand cafés in bijvoorbeeld Milaan en Parijs. Aan de andere kant moet je ook weer oppassen dat je niet zo maar klakkeloos een buiten lands idee in Nederland uit voert. Ook kun je niet een kopie van bestaande grand cafés uit bijvoorbeeld Amsterdam in een stad als Rotterdam plaat sen. Elke plaats heeft zijn eigen karakter en zijn eigen publiek. Het Lido I II grand café"

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 5