van verantwoordelijkheden en decentralisatie van bevoegdhe den. Iedereen is verantwoorde lijk voor het eigen resultaat en dat betekent dat iedereen ook moet weten wat er van hem wordt verwacht. Alleen dan kan iedereen ook werkelijk staan voor hetgeen hij levert." currentie in de brouwindustrie. "Wie een afwachtende houding aanneemt is niet de leider van morgen. Niet bij Heineken en niet bij andere ondernemingen. Wij zijn blij dat we veranderin gen kunnen doorvoeren vanuit een gezonde positie. Die positie moeten we verbeteren om niet nicatie en goed overleg met de Ondernemingsraad, moeten wij in staat zijn van 1992 een goed jaar te maken. Niet alleen onze prachtige produkten, maar ook de kwaliteit van ons personeel staat daar garant voor." De heer Schop sprak in Bunnik sioneel en daadkrachtig te zijn. Niet alleen kwamen er negen nieuwe smaken in de anderhal ve liter kunststof retourfles bij, ook wisten we de spreiding van onze produkten bij enkele gro te zaken uit te breiden. De om zet steeg en ons marktaandeel nam verder toe. Dit alles ge- Concern Ook in de nieuwjaarsspeech van de Raad van Bestuur voor de concernstaf werd gesteld dat het, gezien de veranderingen in Europa en de rest van de we reld, noodzakelijk is dat Heine ken verandert. "Veranderen moet een continu proces zijn, dat in het licht van de snel veranderende maat schappij waarin wij leven, ons sterk maakt en houdt voor de toekomst", aldus de heren Van Schaik en Schouten. Zij wezen daarbij ondermeer op het vrije handelsverkeer, met als gevolg verdere concentratie en con- Amsterdam beurde in een periode waarin veel veranderde en Vrumona in beweging was." Ook noemde de heer Schop de produktie-uit- breidingen, zoals die van de lijn voor de anderhalve literfles, Colonne 8. De heer Schop: "Investeringen, produkt- en verpakkingsver nieuwingen en kwaliteitszorg zijn geen doel op zichzelf. Uit eindelijk gaat het erom de con sument (en de handel) tevreden te stellen. Van die consument moeten wij het hebben, nu en in de toekomst." Tot slot merkte hij op: "Door commerciële daadkracht, goe de relaties met de handel, goe de service aan de consument, kostenleiderschap, kwaliteits zorg, goede onderlinge commu- Rotterdam in problemen te raken, zoals bij veel ondernemingen is ge beurd. Maar we hebben een aantal concurrenten op de in ternationale markt, die het be ter doen dan wij en in die zin staat de klok op vijf voor twaalf." Van Schaik en Schouten ein digden hun toespraak positief: "Ik ben blij om te kunnen con stateren dat zo velen van u be reid zijn samen te werken aan 'ons Heineken'. Want als het er op aan komt, drijft een onder neming vooral op het enthou siasme en de motivatie van zijn medewerkers. En ook vraag ik u met hetzelfde thousiasme en met vertrouwen te blijven werken aan de toe komst van ons aller bedrijf." Vrumona De nieuwjaarstoespraak van Vrumona in Bunnik stond in het teken van de positieve marktontwikkelingen in het af gelopen jaar. De heer P. Schop, algemeen directeur Vmmona, zei hierover ondermeer: "In 1991 heeft onze commerciële organisatie aangetoond profes-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 5