je in ons land met het probleem dat het in die periode slecht weer is en te kort licht. Daar naast kun je in Nederland niet aan zóveel verschillende rassen honden komen, die bovendien nog kunstjes kunnen doen. In Los Angeles is dat alles wel voorhanden. Het is daar altijd lang licht, mooi weer, ze heb ben er grote parken en we von den daar een trainster, die tach tig honden van verschillende rassen heeft. Deze honden spe len vaak in films en zijn dus gewend voor de camera hun kunstjes te vertonen. Uiteinde lijk hebben we twintig verschil lende honden een rol in de com mercial gegeven." In totaal hebben zo'n zestig mensen zich met de opnamen van de commercial beziggehou den. "Daarbij reken ik zowel de filmploeg als de acteurs en de hondentrainers mee", vertelt Jim Prins. "De acteurs zijn alle maal Amerikanen. We hebben voor de commercial meer dan driehonderd mensen gescreend, vóórdat we de juiste personen hadden gevonden. De film ploeg bestond deels uit Neder landers en Amerikanen, terwijl de cameraman uit Engeland kwam." Vondelpark Hoewel de acteurs Amerika nen zijn, is Henk Rollingswier, Brand-manager Amstel, niet bang dat de commercial als Amerikaans zal overkomen. "Uit de verschillende consu mentenonderzoeken, die onder meer in Amsterdam zijn ge houden, bleek dat mensen bij het zien van de commercial on middellijk aan Holland den ken. De mensen in de film zijn volgens de ondervraagden ty pes die je zo in bijvoorbeeld het Amsterdamse Vondelpark of een ander Nederlands park te genkomt. Ook was de bood schap duidelijk. En dat is ook de bedoeling van de commercial: Amstel neerzetten als een oer- hollands bier èn een bier dat door veel verschillende men sen wordt gedronken." gevlekte huid van haar hond. Een ander grappig detail: een kleine man met een grote hond passeert in het park vluchtig een lange vrouw met een klei ne hond. Jim Prins, de schrijver van het script van reclamebureau PMS- vW/Y&R in Amsterdam, vond juist het werken aan de details het leukst. Hij vertelt hierover: "Het schrijven van het script gebeurde in twee fasen. De eer ste fase was het idee zelf: Heel veel verschillende mensen in een park met honden, die el kaar uiteindelijk in een Am- stel-café terug zien. Daarna ga je er humor inbrengen en al die eerdergenoemde details invul len. Het verhaal is uiteindelijk datgene wat ik ervan verwacht te: een spontaan gebeuren dat bij de consument ook een warm gevoel oproept. Het ver langen naar de zomer en een vooruitblik op een zomers ter ras." Warm gevoel Dat warme gevoel wordt nog eens extra aangewakkerd door het zonnige liedje 'In the Sum mertime1 van Mungo Jerry. "We kozen dit keer voor een be staand lied in plaats van een speciaal gecomponeerde song, zoals bijvoorbeeld bij de eerste Amstel-commercial 'Dansen' is gebeurd. We hebben heel wat liedjes uitgeprobeerd, maar 'In the Summertime' paste ge woon het beste bij het geheel. Het leuke is dat Mungo Jerry zelf ook erg enthousiast was over het feit dat wij zijn song ge bruiken voor de Amstel-com mercial. Vandaar dat deze plaat waarschijnlijk opnieuw in Eu ropa wordt gelanceerd. En ik denk dat dat de Amstel-com mercial alleen maar ten goede komt." Tachtig honden De 'Honden-commercial' is in zijn geheel in Amerika opgeno men. Niettemin is de uitstra ling typisch Hollands. Jim Prins over de reden hiervan: "De commercial zou in no vember worden geschoten en in die maand zijn alle bomen in Nederland kaal. Bovendien zit Beelden uit de tweede commercial 'Honden'

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 21