Brand centraal in televisieserie 500.000ste hectoliter Chauffeur Hub Kicken was even in dienst van een nieuwe concurrent Wijlre De Brand-brouwerij in Wijlre werd 5 en 6 december voor korte tijd omgedoopt in Jansz-brouwerij. Een en ander had te maken met film-opna men voor de nieuwe twaalfde lige televisieserie 'Plantage Al lee', die de KRO vanaf oktober 1992 uitzendt. In deze serie staan de brou wersfamilie Hartjes, die de brouwerij Janz. bezit en de vee artsenfamilie Manschot cen traal. Eén familie woont aan de 'Plantage Allee', de weg tussen de brouwerij en kasteel Wijlre. De serie wordt gemaakt door John de Mol produkties. De re gie is in handen van Guido Pie- ters. Rollend materieel Bij de opnamen onderging niet alleen de Brand-brouwerij een naamsverandering. Ook gla zen, viltjes en kratten kregen de naam van de nieuwe brouwerij. Brouwer Jansz in gesprek met de voerman Daarnaast moest eveneens het 'rollend materieel' worden ge tooid met originele Jansz-dek- zeilen, waarop de slagzin 'De trots van de brouwer' kwam te staan. De buitenopnamen voor Plan tage Allee hadden plaats rond de Brand- brouwerij. De bin nenopnamen worden in de ko mende maanden in de Am sterdamse filmstudio gemaakt, waar ondermeer één directie kamer van de Brand-brouwerij is nagebootst. Wijlre Brand vierde maandag 16 december dat de half mil joenste hectoliter Brand bier voor Nederland de brouwerij verliet. Directeur Th. Brand De heren Jaminon (rechts op de wagenen Brand op weg voor een triomftocht met de bierwagen sloeg in het ontvangstlokaal 't Kelderke' het vat aan met de 500.000ste hectoliter. Collega directeur M. Jaminon noemde het een prestatie dat het de brouwerij gelukt is om in een zeer moeilijk jaar deze mijlpaal te bereiken. Het jaar 1991 start te immers bijzonder slecht door het afgelasten van het Limburgse carnaval in verband met de Golfoorlog. Mede hier door was het eerste halfjaar niet al te best afgesloten. Begin juli kwam de ommekeer. De om zetgroei van 6,5 procent is ver der opmerkelijk omdat Brand in het alcoholvrije biersegment niet onder eigen merk verte genwoordigd is. De heer Jaminon dankte ook het personeel voor hun inzet. Hij zei hierin een goede basis te zien om de toekomst met ver trouwen tegemoet te kunnen treden. De directie ging vervol gens met de bierwagen en het gevolg op weg voor een triomf tocht naar de Wijlrese cafés. Daar werd telkens het eerste glas uit het jubileumvat getapt.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 19