Een belangrijke schakel Vier jaar waren zij al 'de stem' van Heineken Den Bosch. Sinds enkele maanden zijn zij ook 'het gezicht': de telefonistes/recep tionistes Anne-Marie van Herpen en Berdine van Wanrooij. "Onlangs heeft Den Bosch een nieuwe, moderne telefooncen trale gekregen, waarin het pie persysteem is geïntegreerd. De medewerkers kunnen elkaar nu zelf rechtstreeks oppiepen. Zij hebben onze hulp daarbij niet meer nodig. Dat scheelt voor ons zeker 50% werk. Daarom hebben wij nu de tijd ook als receptionistes te wer ken", vertelt Anne-Marie van Herpen. Bovendien is begin no vember in het kantoorgebouw van Den Bosch een nieuw toe- gangs-/controlesysteem in ge bruik genomen. Alle medewer kers van de vestiging moeten eerst hun Heineken legitima tiepas in een automaat stop pen bij het binnenkomen en het verlaten van het pand. De automaat registreert iemands aanwezigheid. Voor bezoekers wordt de deur geopend door de receptionistes. Snel gewend Het was overigens geen verras sing dat de dames is gevraagd als receptionistes te fungeren. "Wij zijn vier jaar geleden als re ceptioniste aangenomen. Het heeft alleen enige tijd op zich laten wachten voordat die func tie ook werkelijk is ingevoerd" vertelt Anne-Marie. "Het is na tuurlijk best een groot verschil met vroeger. Maar na een week waren we al aan onze nieuwe baan en werkplek gewend." Altijd druk Hoewel Anne-Marie en Berdine dagelijks veel mensen de balie zien passeren, hebben zij nau welijks tijd voor een gesprek. De gehele dag gaat de telefoon. "Goedemorgen, Heineken Den Bosch..." reageren zij direct op de bescheiden pieptoon. "...Moment alstublieft..." Wie nog nooit een telefooncentrale van dichtbij heeft gezien, zal vergeefs telefoontoestellen zoe ken, of een schakelbord met on telbare knopjes. "Er is wel eens verbaasd aan ons gevraagd: Waar is dan jullie telefooncen trale?", zegt Anne-Marie la chend. "Ze dachten dat de beeldschermen, die bij de balie staan, computers zijn om mee te kunnen typen. Maar daarin zit onze centrale. Op het beeld scherm kunnen we ondermeer zien of er in- of extern wordt ge beld. Als het een intern gesprek is, is ook zichtbaar van welk toestel wordt gebeld." Bladeren in een boekje om een telefoon nummer op te zoeken, hoeft te genwoordig niet meer. Want de hele telefoonlijst zit in de com puter, inclusief de externe nu- mers die vaak moeten worden gebeld. De dames toetsen de be ginletters van de naam in en op het beeldscherm verschijnt ra zendsnel een alfabetisch over zicht met bijbehorende tele foonnummers. Terwijl Anne-Marie haar plaats achter de balie weer inneemt, praten we verder met Berdine. "Sinds 2 januari werkt er nog een derde receptioniste bij ons, Sylvia Elands, voor twee dagen per week. Op dit moment moet zij zich natuurlijk nog inwer ken. Dus ook als zij er is, kun nen Anne-Marie en ik toch niet gelijktijdig weg", aldus Berdine. Omdat de balie van 's ochtends zeven tot 's avonds half zeven bemand moet zijn, werken Berdine en Anne-Marie in een twee-ploegendienst. De een be gint 's morgens vroeg en werkt tot half vier, de ander werkt vanaf tien uur. Dat rooster blijft een week hetzelfde"Wie vroeg begint, zit het dichtst bij de toe gangsdeuren en ontvangt de be zoekers" legt Berdine uit. "Het maakt mij niet zoveel uit waar ik zit. Ik vind het allebei leuk." In tegenstelling tot Anne-Ma rie die na haar Receptioniste/in- formatriceopleiding direct bij Heineken kwam werken, heeft Berdine al eerder als receptio niste gewerkt. "Ik heb jaren bij een bank gewerkt, dus ik was het gewend mensen te woord te staan. Ik ben blij dat dat nu weer het geval is. De laatste vier jaren als telefoniste waren in ieder geval een goede gele genheid om het bedrijf te leren kennen." Prima sfeer Net als haar collega is ook Ber dine enthousiast over haar hui dige functie. "Het is leuk, afwis selend werk. fe maakt steeds andere dingen mee. Er kwam bijvoorbeeld iemand voor een sollicitatiegesprek. Het bleek echter dat hij niet bij onze af deling Personeelszaken moest zijn, maar bij een toeleverings bedrijf dat vaak voor Heineken werkt. Ik vind het leuk om zoiets uit te zoeken. Geen dag is hetzelfde. Dat houdt het spannend. Ik vind ook dat we belangrijk werk doen. We zijn de eerste schakel." Beide dames zijn bovendien zeer te spreken over de sfeer in het Bossche kantoor. "Het is hier echt gezellig en het gaat er gemoedelijk aan toe. Je moet er vanzelfsprekend voor zorgen dat je altijd correct blijft" zegt Anne-Marie ter afsluiting. "Maar we hoeven gelukkig niet de hele dag met zo'n glimlach achter de balie te zitten alsof we reclame maken voor een tandpastamerk." Beidine van Waniooij (links) en Anne-Marie van Herpen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 15