UGHT Veranderingen ten goede Om wereldwijd de grootste en de beste te zijn in het premium image segment, moet Heine- ken een aantal veranderingen doorvoeren. De voorzitter van de Raad van Bestuur, G. van Schaik, zette in februari uiteen wat er nodig is. De organisatie vorm moet worden gewijzigd, maar ook de mentaliteit. In plaats van regionaal zal functio neel worden gewerkt. Binnen Heineken zullen beslissingen in de toekomst veel meer in teamverband tot stand komen. Er zal meer ruimte komen voor ieders ideeën. "Een continu proces van open, duidelijke communicatie, dwars door alle lagen van de organisatie heen, is een eerste vereiste voor suc ces", aldus Van Schaik. Het veranderingsproces zal en kele jaren in beslag nemen. Het is de bedoeling dat de ideeën over de nieuwe Heineken-men- taliteit de komende drie jaar 'top-down' in de organisatie wortel schieten. •4 Vrumona breidt uit Frisdrank in de kunststof an derhalve literfles is een tophit. Voor Vrumona heeft het geleid tot uitbreiding van de opslagca paciteit en de bouw van de nieuwe produktiecolonne 8. In augustus werd de eerste fase van opslaghal West opgeleverd. de anderhalve literfles. De an derhalve literflessen Light Cas sis en Light Cerise van Royal Club bijvoorbeeld, werden in week 46 voor het eerst uitge leverd. Voor 1992 verwacht Vrumona een verdere groei. De recentste Nielsen-cijfers geven voor de kunststof fles een marktaan deel aan van 50%. "Een door groei naar 70% behoort in 1992 tot de mogelijkheden", aldus hoofd Marketing Rob van Bree- men. ochtgewichj ^STATIEGELD*' UCHTGEWICHT SfelfcSIATIEGElDftl- ICHÏÖEWICHJ Mi,STATIEGELD f UCHTGEW1CK1 WfttSTATIEGflD'1 UCHTGEWICW ^STATIEGELD»1' Begin 1992 wordt de ingebruik name van colonne 8 verwacht. Daarop zullen de retour geko men flessen worden afgevuld. Steeds meer van de Vrumona- frisdranken zijn verkrijgbaar in Nieuwe campagnes Zowel voor Heineken als Amstel is in het afgelopen jaar een nieuwe reclamecampagne gestart. Heineken kwam op 18 maart met 'Bier zoals bier be doeld is'. Deze 'pay-off' valt op, getuige de varianten die er in tussen op zijn gemaakt in de pers en elders. Begin november is de nieuwe Amstel-campagne gestart. Het thema: 'Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde'. De eerste reacties op beide campagnes zijn positief. De mening van de consument wordt binnenkort nader ge peild middels onderzoek. Heineken in buitenland Heineken blijft ook buiten de landsgrenzen actief. Zo is in 1991 de eerste investering ge daan in Centraal Europa. Hei neken verwierf een meerder heidsbelang in de Hongaarse brouwerij Komaromi Sörgyar. Vanaf eind 1991 wordt Amstel geëxporteerd naar Hongarije. Naar verwachting zal in mei volgend jaar lokaal gebrouwen Amstel bier op de Hongaarse markt worden gebracht. Daar voor worden intussen de nodi ge voorbereidingen getroffen. Sinds half oktober is Heineken bier ook in Zuid-Afrika te koop. Momenteel wordt geprobeerd een positie te verwerven voor het Heineken-merk in Johan nesburg, Kaapstad en Durban, de drie grote steden van het land. De eerste reacties van de handel op het geïmporteerde Heineken bier waren zeer posi tief. Begin december tekende Hei neken een contract voor de bouw en exploitatie van een brouwerij in Vietnam. Naar ver wachting zal de brouwerij eind 1993 in gebruik worden geno men. —iHIHIIII

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 5