De andere kant van de tafel Hij is 34 jaar, heeft pas een vierjarige avondstudie HEAO achter de rug en is drukwerkinkoper in Zoeterwoude. Lex Koudstaal heeft in die functie de zorg voor veel reclamemateriaal. Zelfs de foto-litho's in Vers van 't Vat ontkomen niet aan zijn grafisch oog. of the Proms. Ook zijn er de ge bruikelijke kerstkaarten en kerstpromoties rond produk- ten, waarvan de produktie door ons begeleid en beoordeeld wordt. Overigens verzorgen we niet al het inkoopwerk voor de afde ling Marketing. Het inkoop- werk van dia's en advertenties voor de reclamecampagnes van Heineken en Amstel wordt via Marketing geregeld." Voor de afdeling Public Rela tions beoordelen Lex en Koos ondermeer de kwaliteit van het de afgedrukte foto's (het zoge noemde lithowerk) voor Vers van 't Vat. Ook zoeken zij druk kers voor speciale uitgaven zo als de milieu-brochure van de Plaatselijke Ideeënbuscommis sie. Voor Export zijn er diverse affiches, speciale kerstverpak kingen en gimmicks die via Re clame Inkoop in Zoeterwoude worden verzorgd. "Soms komt hier iemand bij ons binnen met vage plannen voor een bepaald drukwerk. In dat geval hebben wij vooral een adviserende taak." Afwisselend Lex Koudstaal vindt het werk zeer afwisselend. "Ik vind voor al de zeer uiteenlopende con tacten met verschillende mede werkers binnen onze organi satie erg leuk. Daarnaast is goed samenwerken een 'must' bij dit werk. Er wordt veel sa mengewerkt met andere afde lingen. Met het inpakken van premiums (gratis bij een krat), zoals bijvoorbeeld glazen, zijn Koos en ik bijvoorbeeld aange wezen op onze eigen collega's van Reclame Inkoop, met name Artikel-management en Traf fic. Maar ook de andere afdelin gen van Heineken, zoals Phy- sieke Distributie en Logistiek." Daarnaast heeft Lex Koudstaal uiteraard te maken met de drukkers en lithografen die voor Heineken werken. "Daar bij is ons beleid om zo veel mo gelijk de produktie van het dmkwerk bij de bron te kopen", vertelt hij hierover. "Dat wil zeggen dat je drukwerk recht streeks bij de drukker bestelt en litho's bij een lithograaf en niet via een tussenpersoon. En omdat wij in de afgelopen jaren veel produkten erbij hebben ge kregen, denk bijvoorbeeld maar aan Amstel Light, 1870 van Amstel en nu Amstel Malt, be tekent dat ook dat we steeds meer van grotere oplagen van dmkwerk naar kleinere opla gen gaan. Daardoor verdwijnen de grote jongens een beetje uit ons gezichtsveld en hebben we nu vooral met de 'wat kleinere' drukkerijen te maken. Overi gens hebben we met de meeste van die bedrijven langdurige contacten. Het voordeel daar van is dat zij weten waar ze met Heineken aan toe zijn en dat wij van onze beurt altijd op de ze relaties kunnen rekenen. Ook als er iets op het laatste moment nog even geregeld moet worden. En dat laatste is in dit vaak hectische vak wel zo plezierig." Grote klanten Lex Koudstaal verzorgt nu sa men met Koos Schipper alle in koop en technische begeleiding van het reclamedrukwerk voor het concern Heineken. "Onze grootste klanten zijn de afde lingen Marketing Nederland, Public Relations en Export", vertelt hij, terwijl hij ondertus sen de nieuwe kerstpromotie in het Caraïbische gebied en het Midden-Oosten rond Amstel Light laat zien. "Ook houden we ons bezig met de Heineken- en Amstel-promotiegeschen- ken, zoals krattenopeners, ste- denpromoties, Heineken Night "Ik kwam in 1986 als junior buyer inkoop van reclamedruk werk bij Heineken terecht", ver telt Lex Koudstaal over zijn werk. "Dat betekent dat ik na vier jaar Staatsdrukkerij bij Hei neken letterlijk aan de andere kant van de tafel ging zitten. Ik had bij de toenmalige Staats drukkerij de verkoop van dmk werk onder mijn hoede. De mensen die ik in die functie te genover mij vond, waren inko pers van allerlei bedrijven. Die functie leek mij erg interessant. Vandaar de switch naar een in kopersfunctie", legt Lex Koud staal uit.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 30