Extern smaakpanel in de maak Nieuwe Amstel- commercial getoond Zoeterwoude Veel mensen uit de Leidse regio hebben een opmerkelijke brief ontvangen. Daarin staat een verzoek zich kandidaat te stellen voor een technisch beschrijvend smaak panel bij Heineken. De uitnodi ging was niet bestemd was voor Heineken-medewerkers en hun familieleden. Toch heeft een aantal collega's zo'n brief in de bus gekregen. Hoofd afdeling Sensorische Analyse, Ton Sau- ter, tevens leider van dit project: "We hebben geprobeerd dit zo veel mogelijk te vermijden. Helemaal uit te sluiten is zoiets niet. Vandaar dat toch een aan tal Heinelcen-mensen een uit nodiging heeft ontvangen." Behoefte De medewerkers of familie leden die zich hebben opge geven, hebben inmiddels een tweede brief ontvangen. Daarin staat dat voor het panel mensen worden gezocht die niet bij on ze brouwerij werken of gezins lid zijn van een Heineken- medewerker. Bedoeld is een pa nel samen te stellen uit mensen die géén speciale band met Heineken hebben. Onze brou werij heeft interne smaakpa- nels. Door het toegenomen aantal te testen bieren en het steeds breder wordende assorti ment, zowel nationaal als inter nationaal, heeft Heineken be hoefte aan meer proevers. In die behoefte kan intern niet worden voorzien. Daarom is Heineken genoodzaakt men sen van buiten de brouwerij te vragen. Op die manier kan doorlopend de grootst mogelij ke aandacht worden besteed aan de kwaliteit en smaak van bier. Dit zonder de interne smaakpanels teveel te belasten. Bieren worden door smaakpa nels en door middel van labora torium-analyses gekeurd. Het gaat om binnenlandse en bui tenlandse bieren van allerlei ty pen, variërend van alcoholvrij tot extra zwaar en speciaal bier. Het proeven gebeurt 'mondjes maat'. Over het algemeen wordt tijdens een bijeenkomst van een proefpanel in totaal een hoeveelheid gedronken van maximaal één glas bier. Selectie Van de 350 mensen die hebben gereageerd, blijft uiteindelijk een groep van 45 personen over. Er zijn drie selectie-rondes ingesteld waarin ondermeer wordt bekeken wie van de deel nemers goed kan ruiken en proeven. De mensen die na drie ronden overblijven zijn ge schikt om te worden opgeleid tot proever. Zij starten in januari aanstaan de met een speciale opleiding die een half jaar duurt. Ze worden getraind in het herken nen en benoemen van de be langrijkste geur- en smaaklten- merken van bier en het kunnen omschrijven in termen als 'frui tig', 'hoppig', 'bitter', 'zoet', et cetera. Dit gebeurt aan de hand van voorbeelden. Na de cursus gaat het technisch beschrij vend smaakpanel van start. Het zal regelmatig bijeenkomen in het tweede proeflokaal van Heineken Technical Services in Zoeterwoude. De nieuwe Amstel-commercial stond bijvoorbeeld in de Be- 'Dansen' is in alle Heineken- drijfskantine van de Bossche vestigingen vertoond aan het brouwerij een video-scherm, personeel. Op 4 november

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 3