De treintjes van Ed Mol Als kind was hij al gefascineerd door treinen. Later besloot hij er echt zijn hobby van te maken en werd hij lid van de vereniging TT-Nederland. Sindsdien spaart en beschildert hij 'zijn' Nederlandse modeltreinen (schaal 1 op 120, Table Top) in de originele kleuren. Ed Mol, Specialist verpakkings technieken fusten en bussen in Zoeterwoude, spaarde in Ne derlands Indië al treinen. Tij dens de oorlog raakte de familie Mol helaas alles kwijt en zo kon zoon Ed opnieuw met zijn hob by beginnen. "Ik bouwde vlak na de oorlog auto's en treinen van alles wat los en vast zat", vertelt hij over deze periode. "Als kind had ik in het Jappen kamp geleerd om modellen te maken van klodders rijst, kar ton, stokjes en klosjes." Pas veel later kreeg hij zijn eerste trein, met als gevolg dat Ed Mol zich helemaal op het verzamelen er van ging richten. Schaalmodel Hij werd mede-oprichter en, net als zijn eigen zoon, lid van TT-Nederland. Een vereniging met ruim honderd leden in Ne derland en enkelen in België, Duitsland en Engeland, die zich richt op het verzamelen, zelf bouwen en beschilderen van 12 millimeter-treintjes. "Een van oorsprong Amerikaanse maat, die in 1932 voor het eerst op de markt werd gebracht", vertelt Ed Mol hierover. "In Nederland zie je veel vaker de 16 milli meter-modellen uit Duitsland (1938)." Leden van TT-Nederland bou wen zelf ook modules (onder delen van een grote treinbaan) voor tentoonstellingen. "Daar zijn heel strenge voorschriften voor", vertelt Ed Mol hierover, "wat betreft de rails en de elek triciteit. Ieder lid bouwt zo'n module thuis en tijdens een tentoonstelling wordt het ge heel in één keer aan elkaar gezet. Met elkaar vaak goed voor een tachtig meter lange baan. Kom maar eens kijken in 's-Hertogenbosch bij Rail '92", besluit hij met een lach. Historisch Op de baan rijden door de leden gebouwde of verzamelde trei nen. Dat zijn schaalmodellen van bestaande of historische Nederlandse treinen. De leden bouwen de treinen en het land schap waar zij door reden exact op schaal na. De gegevens krij gen ze ondermeer van de Ne derlandse Spoorwegen en door historisch onderzoek op bij voorbeeld de plaats waar de bewuste trein reed. "Er komt dus ook een stukje historie bij kijken", vertelt Ed Mol enthou siast, "en dat is best leuk." Ook moeten alle modeltreinen de zelfde schaalsnelheid kunnen halen als het origineel. "Als een stoomlocomotief destijds slechts langzaam vooruit kwam, moet het schaalmodel ook zo langzaam rijden en uiteraard geldt het omgekeerde", aldus Ed Mol. "Tijdens een tentoon stelling moet alles er zo echt mogelijk uitzien." Ed Mol bouwt momenteel het station uit zijn woonplaats Schoonhoven na, inclusief de treinen die daar reden. Van dat station zijn geen tekeningen, omdat het vroeger een garni zoensplaats of te wel militair station was. Vandaar dat er veel onderzoek en navraag bij te pas komt, voordat het station kan worden nagebouwd. De trei nen voor het traject koopt Ed Mol. Deze verbouwt en be schildert hij net zo lang tot hij de echte originele treinen voor zich heeft. Ed Mol: "De trein die over dit traject reed had een zo genoemde slipwagen. Een on derdeel dat uiteraard bij mijn trein niet ontbreekt. Die slip wagen stond achteraan en werd gebruikt om een deel van de trein af te stoten met passa giers, die halverwege wilden uitstappen. De trein stopte na melijk niet op alle stations." Veel kijkwerk Bij dit alles staat volgens Ed Mol het 'kijken' voorop. "Dat is ook het leuke van modelbouw. Door veel te kijken, zie je vaak kleine dingetjes in het land schap, in mijn geval de omge ving van Schoonhoven. En het is juist leuk als ook die elemen ten op de uiteindelijke module of treinbaan voorkomen. Want juist dan wordt onze hobby een echt stukje historie."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 27