De eerdergenoemde HIS- of klantenkaarten worden nu nog verzonden naar Zoeterwoude. Daar verponst men de op de kaart vermelde wijzigingen. Pas enkele dagen later krijgt de ver tegenwoordiger zijn nieuwe klantenkaart in handen. Ook allerlei management-overzich- ten worden nu nog door Zoe terwoude op aanvraag ver stuurd. Met HOMERUS gaat dat allemaal veel sneller. Dan zijn alle mutaties meteen ver werkt en kunnen de horecame- dewerkers veel sneller over de gegevens beschikken. Alle wij zigingen worden met HOME RUS direct via een telefoonlijn over- en weer gezonden tussen de notebooks en een centrale AS/400 computer. Daarop zijn straks alle gegevens van de ho- recagebieden beschikbaar. De 'interne' medewerkers in de ho- recagebieden, bijvoorbeeld die van de afdeling Verkoop Bin nendienst, zullen met dit cen trale systeem gaan werken. Fred Tromer: "De voordelen van HOMERUS zijn duidelijk. Het werkt sneller, geeft minder kans op fouten omdat de ver antwoordelijke persoon (in dit geval de vertegenwoordiger) straks zelf de gegevens intypt. Bovendien wordt de grote pa pierstroom door het pc-gebruil< aanzienlijk verminderd." Softwarepakket Bij de invoering van HOME RUS wordt uiteraard rekening gehouden met de wensen van de gebruikers. Daarbij is geko zen voor een bestaand softwa repakket, dat samen met de ge bruikers wordt ingericht. Johan Boom is als project-manager DIM verantwoordelijk voor de automatiseringsaspecten van het HOMERUS-project. Hij vertelt hierover: "We hebben uitgebreid gesproken met me dewerkers van alle horecage- bieden om na te gaan welke ge gevens men straks nodig heeft èn om een goed ontwerp van het nieuwe systeem te maken. Daarna hebben we samen met de gebruikers een softwarepak ket gekozen. Later zijn we dit met hen achter het beeld scherm gaan inrichten. Vervol gens is de praktijktest begon nen. Kortom, het is duidelijk dat we bij de ontwikkeling niet over één nacht ijs gaan. Er ko men niet alleen technische- maar ook veel organisatorische zaken bij kijken", aldus [ohan Boom. Het programma moet in princi pe eind 1992 klaar zijn voor ge bruik. Dan zal een begin wor den gemaakt met de invoering van HOMERUS in Hoofddorp en later ook in de andere hore- cagebieden. Uiteindelijk zal ie dere medewerker binnen de horecagebieden aan het sys teem worden gekoppeld. Zeven pioniers Tot nu toe is de proef beperkt tot Hoofddorp, waar zeven ver tegenwoordigers al een tijdje met de pc werken. De zeven zijn Harry Werkman, Adri Rijn beek, Ed Hartlieb, Cees van Leeuwen, Herman Koenen, Joost van Rijmenam en Lex Rit- man. Joost van Rijmenam is na twee maanden al redelijk 'ei gen' met zijn pc. "Ik was niet ge wend met een pc om te gaan. Niettemin leerde ik het snel, voornamelijk doordat het pro gramma zo gebruikersvriende lijk is." Joost en zijn zes collega's moe ten gedurende de proef alle wij zigingen in de gegevens dubbel noteren, dat wil zeggen zowel op de pc als op de klantenkaar ten. Joost van Rijmenam hier over: "Dat betekent iets meer werk, maar ook dat went snel. Bovendien is iedereen razend enthousiast over het project. Er is namelijk veel meer mogelijk met de pc." Klantgericht Door HOMERUS kunnen de vertegenwoordigers veel snel ler op de klant reageren. Ver tegenwoordiger Harry Werk man hierover: "Als we bij een klant op bezoek zijn, kunnen wij zijn vragen direct beant woorden met behulp van onze notebook. Datzelfde geldt voor telefonische vragen, die we in het verleden soms pas de vol gende dag konden beantwoor den. Nu hebben we elke dag de jongste gegevens bij ons, omdat door HOMERUS alles veel sneller gemuteerd wordt. De kans op fouten in die informa tie is ook veel kleiner. Dus ook de kans dat er fouten in de in formatie over de klant staan. Door HOMERUS kunnen we nog sneller en beter de klant helpen." Joost van Rijmenam vult aan: "Bovendien kunnen we in de toekomst ook onze krediet- en bruikleenaanvragen met be hulp van het notebook verwer ken. Dat betekent een aanzien- Joost van Rijmenam achter zijn 'notebook', een personal computer van nog geen drie kilo lijke tijdbesparing. Ook is het mogelijk rapporten via de pc uit te draaien. Je kunt in één keer een overzicht krijgen van bij voorbeeld alle cafés en restau rants die Buckler verkopen. Daarmee kun je als vertegen woordiger sneller en beter inzicht krijgen in de markt waarin je werkt", aldus een enthousiaste Joost van Rijme nam. Nieuwsgierig Ook de begeleiding van het pro ject vinden Joost van Rijme nam en Harry Werkman erg goed. "Die is uitstekend", merkt Joost op. "De twee medewer kers van DIM zijn praktisch 24 uur per dag bereikbaar voor vragen. En dat werkt wel zo prettig." De twee begeleiders zijn Eugè ne Caron en Ron Maarschalker- weerd. Beiden zijn een paar da gen per week in Hoofddorp aanwezig om het pilotteam te ondersteunen bij het testen. "We merken dat de vertegen woordigers die nog geen pc hebben, staan te popelen om er ook mee te werken", vertelt Eu gène. "Eigenlijk is iedereen erg enthousiast over dit project. Dat was ook te merken tijdens de pc-cursus die de vertegen woordigers die aan deze proef meedoen onlangs kregen." Corry Vergeer, assistent infor matie-manager Commercie, houdt zich bezig met de organi satorische kant van de verschil lende pc-opleidingen voor de medewerkers in Hoofddorp. Eugène, Ron en Corry zijn dan ook dikwijls in Hoofddorp te vinden. Ze hebben de kantoor tuin van de vertegenwoordigers als werkplek. "Op die manier zijn we stand by als er proble men zijn", legt Ron Maarschal- kerweerd uit. Volgend jaar worden voor de horecagebieden presentaties over het HOMERUS-project ge houden. Later volgt een specia le cursus voor alle toekomstige gebruikers van het systeem, waarna ze uiteindelijk met de pc gaan werken.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 17