Uit een ander vaatje getapt Uit een ander vaatje getapt is een rubriek met korte berichten uit binnen- en buitenland over de ontwikkelingen in de bier-, gedistilleerd- en frisdrankenmarkt. Van de telex gescheurd, uit de kranten en tijdschriften geknipt en op deze pagina bijeengebracht. Muntjes voor Deens biertje Alcoholvrije wijn Interbrew in Hongarije Duale System in Frankrijk Vergelijkende reclame in EG Coca Cola in Roemenië Recordresultaat Anheuser Busch Duitse brouwers tegen misbruik bier Minder alcohol vrij in België (De inhoud van de artikelen in deze rubriek valt buiten de verantwoording van de redactie) Op de luchthaven Kastrup bij Ko penhagen kunnen reizigers hun niet meer in te wisselen muntjes kwijt in een speciale bierbar, de 'Loose Change Bar'. Het appa raat slikt een groot aantal buiten landse munten en geeft hiervoor in ruil een glas Deens bier. Op een glasplaatje is te zien hoeveel bier je krijgt per geaccepteerd muntje. Kastrop beschikt over een ondergronds bierreservoir dat 12.000 liter kan bevatten. (Uit het Leidsch Dagblad van 23 oktober) Aanbieders van alcoholvrije wijn liggen niet wakker van een mo gelijk verbod op het gebruik van de naam wijn voor hun produkt. Hoewel er duidelijk groei in de markt voor alcoholvrije wijn zit, die in individuele gevallen per merk kan oplopen tot zo'n 25%, wordt het segment toch voorna melijk als 'peanuts' betiteld. Op merkniveau is er nauwelijks geïnvesteerd. Een telefonische rondvraag wijst uit dat nog bijna geen enkele aanbieder op de hoogte is van een recente uit spraak van het Europese Hof van Justitie. Die uitspraak be paalt dat produkten zonder alco hol niet als wijn bestempeld mo gen worden. Overigens is van wetgeving nog geen sprake. (Uit Food Business van 3 okto ber) Interbrew, de grootste Belgische bierbrouwerij neemt een belang van 52 procent in de brouwerij Bosordi Sorgyar (Boes), de op één na grootste brouwer van Hongarije. De Hongaarse bier consumptie bedraagt per hoofd van de bevolking 100 liter per jaar. Bosordi heeft een markt aandeel van 28 procent en pro duceert 32- miljoen hectoliter bier en frisdranken. (Uit de Volkskrant van 24 okto ber) Het Franse ministerie van milieu heeft een nieuw beleid ontwik keld inzake de verwerking van verpakkingsafval. 'La nouvelle politique de déchets d'emballa- ges' vertoont veel overeenkom sten met het zogenoemde 'duale System' in Duitsland. Ook in Frankrijk worden recyclebare verpakkingen voorzien van een merkteken. In dit geval een blau we stip. Per verpakkingseenheid worden twee centime (ongeveer 6,5 cent) in rekening gebracht. Dit bedrag dekt de kosten voor een afhaal-haalsysteem, alsook de sorteerkostenHet gesorteer de materiaal wordt door de in dustrie als 'secundaire' grond stof hergebruikt. De industrie staat garant voor terugname van de verpakkingen. Verwacht wordt dat ook andere Europese landen dit systeem zullen over nemen. (Uit Food Magazine van 25 okto ber) De Europese Commissie vindt dat vergelijkende reclame in de EG overal moet mogen vanaf 1993. Dus ook in Nederland. Wel moet het allemaal eerlijk en con troleerbaar zijn. Het voorstel is inmiddels aan de ministers voor consumentenaangelegen heden in Luxemburg aangebo den. De Europese reclamema kers zijn bijzonder in hun schik met het plan. Ook de vertegen woordigers van de Europese consumentenorganisaties jui chen het voorstel van harte toe. Wel eisen zij dat de vergelijken de reclame correct en contro leerbaar is. Maar het bedrijfs leven is bang dat merken voortaan minder goed be schermd zullen zijn. De Nederlandse regering heeft in beginsel geen bezwaar tegen het EG-voorstelWel moet beke ken worden of dit alles ingepast kan worden in de Beneluxwet uit 1969. Het is de bedoeling dat de EG-richtlijn nog vóór eind vol gend jaar in nationale wetten wordt omgezet. (Uit Business 2000+aktiekrant voor het bedrijfsleven) Coca Cola heeft een joint ven ture gesloten met de Roemeen se drankenfabrikant CI-CO SA, waardoor Coca Cola voor de 23 miljoen consumenten in Roe menië beschikbaar wordt. De in vestering bedraagt 12 miljoen dollar en nog eens 50 miljoen dollar in de komende vijf jaar. De nieuwe firma heet de Coca Cola Bottling Company of Bucharest Ltd. Coca Cola bezit 51 procent van het nieuwe bedrijf en CI-CO de resterende 49. (Uit Food Drink Daily, nr. 140) De Amerikaanse bierbrouwer Anheuser-Busch heeft in het derde kwartaal zijn winst zien stijgen met 12,4 procent tot 293 miljoen dollar. De omzet nam toe met 1,9 procent to 2,94 miljard dollar. Over de eerste negen maanden steeg de winst met 11,4 procent tot 780,6 miljoen dollar en nam de omzet toe met 3,3 procent tot 8,33 miljard dollar. De resultaten vormen een record voor Anheuser-Busch. Uit NRC Handelsblad van 28 ok tober) 'Ons bier met verstand genie ten'. Dat is het motto van een pu bliekscampagne waarmee Duit se bierbrouwers jongeren willen waarschuwen voor alcoholmis bruik. In de campagne richten de brouwers zich vooral op jonge verkeersdeelnemers, sportfans en discobezoekers. Daarbij is geen gebruik gemaakt van pro fessionele modellen maar van normale bierdrinkers. De cam pagne is dit voorjaar getest in Düsseldorf, Frankfurt en Mün- chen. De waarschuwingen ver schijnen alleen in print in veel ge lezen weekbladen. (Uit Food Business van 31 okto ber) Volgens Theo Maes, voorzitter van de op een na grootste Belgi sche brouwer Alken-Maes, stag neert in België de markt voor al coholvrij- en -arme bieren. Na een vliegende start blijft het aan deel hangen op ongeveer 3% van de totale bierplas. Alken- Maes claimt in het alcoholvrije segment een aandeel van 55% via het merk Tourtel. Momenteel exporteert het bedrijf 7,4% van zijn totale produktie van 2,16 mil joen hectoliter met Frankrijk en Nederland als voornaamste markten. (Uit Foodpress, nr. 39)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 11