"Kijk, daar heb
je Willem weer!"
Willem Bonte (43) is
chauffeur bij de
Heineken-
Drankenhandel
Havenstad in
Rotterdam. Hij is,
zoals hij het zegt,
een 'echte originele
Rotterdammer'.
Willem staat op de
loonlijst van
transportbedrijf
G. van der Heijden
uit Rotterdam, die
Heineken als klant
heeft. "Dat is al
23 jaar zo. Maar in
al die tijd heb ik
alleen voor
Heineken gereden",
vertelt hij.
HORECA-GROOTHANDEL
HAVENSTAD B.V.
ROTTERDAM
Wie op een willekeurige werk
dag om half acht bij Havenstad
binnenloopt, constateert dat
het dan al een drukte van be
lang is. Willem Bonte: "Ik woon
in Rotterdam-Zuid en ik ver
trek 's morgens om zeven uur.
Ik ga elke dag met plezier na
mijn werk. Al 23 jaar. Het enige
dat 's morgens tegenzit is de file
in de Maastunnel. Hier gearri
veerd, drinken we eerst gezellig
een bakkie koffie. Mijn bijrijder,
Jerry Tjon-A-Njoek, zorgt daar
na voor het beladen van de wa
gen, nadat ik heb gecheckt of al
les klopt met de orderbonnen.
Rond half negen is de wagen vol
en gaan we op pad. Ik heb dan
een adresje of tien af te werken."
Eigen 'wijkie'
Willem Bonte bevoorraadt ho-
reca-gelegenheden in de Rot
terdamse wijken Schiebroek,
Hillegersberg, Kralingen, Alex-
anderpolder en Crooswijk.
"Crooswijk is echt mijn 'wijkie'.
Ilc heb er een tijd gewoond. Als
ik Crooswijk binnenrijdt hoor
je links en rechts: 'Kijk, daar heb
je Willem weer!' Mijn bijrijder
zei pas nog, dat hij er bij wijze
van spreken de eerste nog moet
tegenkomen die zijn hand niet
naar me opsteekt." Tegen twaalf
uur parkeert Willem zijn
vrachtwagen weer op het ter
rein van Havenstad. De 's mor
gens geladen vracht heeft
plaats gemaakt voor het leeg
goed, dat de klanten hebben te
rug gegeven. "Mijn bijrijder zet
het leeg goed weg, terwijl ik
binnen het ordergeld dat de
klanten met mij hebben afge
rekend ga afgeven. Ik pak ver
volgens de nieuwe bonnen voor
de middagrit. Aan de hand
daarvan ga ik nakijken of alles
goed op de karretjes staat.
Daarna kan het de vrachtwa
gen in."
Spontaan demonstreert Willem
het bedieningsgemak van zijn
vrachtwagen. "Op mijn wagen
zitten zeilen aan de zijkant die
electrisch open en dicht kun
nen worden gedaan. Op som
mige andere wagens gebeurt
dat handmatig met een draai-
slinger. Ik hoef maar op een
knoppie te drukken. Maar ja, ik
ben ook al wat ouder, hè", zegt
hij lachend. Verder toont hij
hoe eenvoudig de traliehekken
aan de zijkant kunnen worden
weggenomen. "Ze zijn van alu
minium en bovendien hol. Het
weegt echt niks", legt hij uit.
"Wij hebben de laadruimte zelf
verdeeld in tweeën, door een
schot in het midden te plaat
sen. Het schot voorkomt schui
ven van dc vaten. Aan de voor
kant laden wc de biervaten en
de volle rolcontainers aan de
achterkant. Omdat de hekken
aan de zijkant weggehaald kun
nen worden, kunnen we overal
goed bij. De biervaten trekken
we bij de klant van de wagen en
laten we vallen op een speciaal
hiervoor bestemd dik kussen.
Dan rollen we ze verder of we
rijden ze weg met een steek-
wagen. De rolcontainers wor
den gelost met behulp van een
automatische laadklep aan de
achterkant. Natuurlijk zorgen
we bij het inladen dat de contai
ner voor de eerste klant het
laatst in de wagen wordt gezet."
Weinig obstakels
De wijken waar Willem met
zijn wagen komt, geven geen
problemen met laden en los
sen. Hij heeft nauwelijks te ma
ken met trams. Bovendien zegt
hij altijd voldoende ruimte te
hebben om de vrachtwagen
daar te krijgen, waar hij moet
zijn. Natuurlijk vormen voor
een beroepschauffeur weinig
obstakels op de weg een pro
bleem. "Verkeer in een smalle
straat, daar speel ik mee. Ik heb
in de afgelopen 23 jaar nog
nooit schade veroorzaakt op
straat", zegt Willem niet zonder
trots.
Op straat krijgt hij wel eens te
horen, dat mensen het lossen
van vracht zien als zwaar werk.
Het tegendeel is waar wanneer
je ervaring hebt, is echter zijn
mening. Hij schat in dat hij
hooguit vijftien kilo van elk
biervat torst. Dat is de inspan
ning die het kost om het vat van
de wagen te trekken, waarna
het op het speciale kussen valt.
"Elke chauffeur heeft zo zijn ei
gen systeem. Een bijrijder die
pas begint, heeft die routine
nog niet. Die hebben het in het
begin inderdaad best zwaar. Ik
vertel mijn bijrijders daarom
meteen hoe ze het makkelijkst
kunnen lossen."
Naast de zomertijd is de kerst
periode Willems favoriete tijd
van het jaar. "Ik verheug me nu
alweer op de weken voor Kerst
mis. Er heerst dan gewoon een
heel andere sfeer. Al die zakies
helemaal versierd. Prachtig
vind ik dat", besluit hij.
TfiANSPOHIBfDfBJf
C ld HEIJDEN 7*
TEL OW 4524677