Werken voor export betekent werken in een hectisch, commerciële, maar vooral ook flexibele omgeving. Dat geldt zeker voor de medewerk(st)ers van de diverse afdelingen binnen Export. Zij staan elke dag weer klaar voor de grote hoeveelheid orders en vragen van klanten uit de verschillende regio's waarin Heineken de wereld heeft verdeeld. In Vers van 't Vat 11/90 gingen we al uitgebreid in op de werk zaamheden van de Export Transport Afdeling in Rotter dam, één van de afdelingen bin nen Export. Dit keer bezochten we de Mauritskade in Amster dam, waar Duty Free, Export Algemeen en Planning Con trol hun thuisbasis hebben. We Een deel van de export- medewerkers op AJMau spraken er met enkele van de medewerkers. Diverse functies Heineken heeft de wereld wat export betreft in verschillende regio's verdeeld. Elke regio heeft zijn eigen Regional Ex port-manager, die geassisteerd wordt door een Area Export manager, Export-assistenten en secretaresses. Aan het hoofd van de afdeling staat directeur Export Frans van der Minne. Hij liet al eens in een interview we ten waar het volgens hem bij export op aan komt: "Je moet dichtbij de markt werken. Want je kunt niet exporteren vanuit je stoel op het hoofdkantoor." De vijf Area Export-managers met Amsterdam als 'thuisbasis' zijn dan ook weinig op kantoor te vinden. Gemiddeld ander halve week per maand ope reren ze in het veld. Veldwerk vindt Erik Bakker, sinds 1985 Area Export-manager Canada en Noord- en Oost-Europa, ook één van de leukste kanten aan zijn functie. "Daarnaast vind ik het leuk dat je in dit werk zicht baar dingen kunt sturen. Je kunt bij wijze van spreken de volgende dag al resultaat zien." De twee regio's waarvoor Erik Bakker werkt zijn totaal ver schillend en verdienen een eigen aanpak. Europa met haar verschillende landen en cultu ren en Canada met een door de overheid gecontroleerde im port van bier. Wat Europa be treft heeft Erik Bakker het druk met het ras naderende jaar 1992. "Maar we zijn goed voor bereid. Bijna overal in Europa heeft Heineken eigen verkoop kantoren of brouwerijen." Sovjet-Unie Oost-Europa houdt voor Erik Bakker overigens ook de Sov jet-Unie in. "De export naar de Sovjet-Unie kwam na de Olym pische Spelen van 1980 op gang. Sinds die tijd is Heineken bier daar alleen nog verkrijg baar in hotels, cafés en bars, waar met harde valuta betaald kan worden. Een aantal van die cafés en bars hebben we zelf in gericht. Dat was voor ons een goede vorm van public re lations. Het betekent overigens wel dat we met onze produkten nog maar een klein deel van de markt daar bestrijken." De gevolgen van de recente ontwikkelingen, kan hij nog niet inschatten. "Nu veel repu blieken onafhankelijk worden, zullen er distributieproblemen ontstaan. Dat komt doordat er nog geen privé-ondernemingen zijn die voor distributie kunnen zorgen. Zo'n situatie kan (tij delijk) onze eventuele verdere mogelijkheden op die markt beperken. Tot nu toe onderhan delden wij met staatsinkoopbe- drij ven, maar ook daarvan is het voortbestaan in de toekomst onzeker. Degenen die je deze week spreekt, kunnen de vol gende week, gezien het ver leden, uit hun functie zijn ont heven." Brand Erik Bakker heeft in samenwer king met onder anderen Com mercieel Directeur faminon van Brand Brouwerijen het pro ject begeleid om Brand bier voor Amerika een nieuw jasje aan te meten. De nieuwe ver pakking zal binnenkort in de USA worden geïntroduceerd. De witte export-fles is vervan gen door een groene versie. Het eerste bier is inmiddels afge vuld en verscheept. Erik Bakker over de herintro ductie: "We zijn eerst alle distri buteurs in de USA langs gegaan en hebben hen gevraagd of zij wat voelden voor een nieuwe export-fles. Op één na zeiden ze allemaal 'ja'. Vervolgens hebben we een ontwerpbureau in de hand genomen, dat met een aantal voorstellen kwam. Met die voorstellen zijn we op nieuw naar de USA gegaan, waar we de distributeurs bij on ze plannen betrokken hebben. Dat is ontzettend gewaardeerd. Ze waren blij verrast dat we de moeite namen hen bij onze plannen te betrekken. Het ge volg is dat Brand voortaan in de

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 8