Fris imago leidt tot groei Zowel Pepsi als 7Up hebben de afgelopen periode hun marktpositie verstevigd. Dat is het gevolg van actieve marketing gericht op de jonge consument. Pepsi roept daarvoor de hulp in van supersterren. 7Up koos voor een volslagen onbekende stripfiguur, die inmiddels tot superster is uitgegroeid. Cherry 7Up Vanaf week 40 wordt ook Cherry 7Up uitgeleverd in de kunststoffen anderhalve liter fles. Het was de laatste smaak uit het assortiment Pepsi, Sisi en 7Up die nog niet verkrijg baar was in deze populaire ver pakking. Uit onderzoek is duidelijk gebleken dat de frisdrankcon sument Cherry 7Up in de licht gewicht fles op de winkelschap pen wilde zien. "De markt voor Cherry 7Up is klein en zal waarschijnlijk nooit erg groot worden. Desondanks kunnen wij ons deze wens van de con sument goed voorstellen. We spelen er graag op in", aldus product manager 7Up en Pepsi, Raynaud Mignot. Hij onder streept nog eens dat Viumona als eerste bottelaar ter wereld frisdranken in hervulbare PRB- flessen op de markt bracht: "Via PepsiCo International ver spreidt dit fenomeen zich nu Raynaud Mignot, product manager voor Pepsi en 7Up bij Vrumona: "Pepsi heeft volgens een in juni en juli gehouden peiling 27,5% van de totale Nederlandse colamarkt in han den. Dat is 4,1% méér dan in 1990. Pepsi heeft zich de laatste jaren ontpopt als een dyna misch vechtmerk. Het was de eerste frisdrank die in de licht gewicht anderhalve literfles op de markt kwam. De Pepsi proef bij de regular ('gewone') cola, wijst momenteel uit dat 53% van de consumenten kiest voor Pepsi. De Pepsi Light-proef geeft aan dat Pepsi een nog ster kere voorkeur geniet. Maar liefst 5 7% van de proevers vindt Pepsi Light lekkerder dan ande re light cola." De gehanteerde music-marke ting heeft eveneens resultaat. De product manager overhan digt een lijstje dat aangeeft hoe- sponsoring van popconcerten: Pepsi is the choice of a new ge neration. Product manager Raynaud Mignot over de hele wereld. De consu ment vindt de anderhalve liter fles veel prettiger in gebruik. Een literfles van glas is zwaar der van gewicht, terwijl er min der cola in zit. En dat merk je bij het boodschappen doen." Fido Dido De lemon-lime markt in Ne derland groeit al enige tijd niet of nauwelijks meer. Marktlei der 7Up komt echter steeds ste viger in het zadel te zitten. Uit een in februari en maart vorig jaar gehouden peiling bleek dat 7Up 45,9% van de markt be heerste. Volgens de meeste re cente meting is het marktaan deel van 7Up inmiddels toege nomen tot 61,0 Raynaud Mignot: "7Up hanteert de laat ste jaren een strategie die leidt tot verjonging van de doel groep. Daarvoor wordt Fido Dido ingezet. Met wereldwijd succes. Ook in Nederland slaat deze eigenwijze stripfiguur erg aan bij de jeugd. 7Up heeft de exclusieve rechten voor het ge bruik van Fido Dido tot 1994. Dan is zijn invloed op de lemon-lime markt naar ver wachting over het hoogtepunt heen. Het is niet ondenkbaar dat het met Fido Dido daarna net zo gaat als met stripfiguren als Snoopy en Garfield." veel Nederlanders recentelijk de door Pepsi gesponsorde con certen van Gloria Estefan (80.000), MC Hammer (35.000) en Rod Stewart (25.000) hebben bijgewoond. Tina Turners 'Fo reign Affair'-tour trok vorig jaar in ons land 130.000 bezoekers. De doelgroep van Pepsi is de jeugd, vandaar de keuze voor Sinds begin augustus kunnen consumenten op de pleinen tussen de winkels van Albert Heijn, Blokker en CePA (ABC- formule) deelnemen aan het Fido Dido-shuffle spel. Ze moeten proberen gedeelten van een Fido Dido tekening zo te rangschikken, dat deze exact overeenkomt met het voorbeeld (rechts op de foto). Degenen die het lukt krijgen een Fido Dido-schuifspelletje als beloning.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 15