Wat harder "Als je tot de beste van de wereld wilt behoren, moetje een beetje 'tough' zijn" Disney "Er zijn voldoende plaatsen in de wereld waar we ons marktaandeel kunnen vergroten" begon op de afdeling Marktonder zoek. Daarna kwam ik via marketing research terecht bij produkt- en mar- ketingmanagement. Vervolgens heb ik een aantal commerciële- en alge mene managementsfuncties bekleed in Zweden, Noorwegen, Duitsland, Oostenrijk en Amerika. Toen werd het Heineken." Vuursteen is getrouwd en is vader van drie kinde ren. Het gezin is vanuit Amerika ver huisd naar een tijdelijk onderkomen: Een flat in Amsterdam-Buitenveldert. Intussen zoeken ze een huis. Natuurlijk komt al snel de vraag op, of iemand die lang voor één onder neming heeft gewerkt niet erg moet wennen aan de cultuur van een ander bedrijf. "De interne cultuur van Philips kende ik heel goed. Ik ben in de organisatie begonnen en heb zo wortel kunnen schieten. Bovendien was ik gewend operationeel te werken. Nu zit ik ineens op 'head quarters'. Ik ben als het ware gepara chuteerd en bovenop de Heineken -organisatie terechtgekomen. Nu is het zaak dat ik, door samen te werken aan een gemeenschappelijke doelstel ling, wortel schiet in deze onder neming. Want als het een keer waait, moet je wortels hebben. Anders val je om." Over cultuur gesproken: "Heineken is nu druk bezig de bedrijfscultuur te veranderen. De veranderingen die Van Schaik begin dit jaar heeft aange kondigd, zijn natuurlijk boodschap pen die de organisatie wakker schud den. Je merkt dat de club in beweging is. Dit soort ontwikkelingen maakt Heineken tot een fantastisch bedrijf en dat méén ik. Het is dynamisch en het loopt goed. Bovendien zijn er vol doende plaatsen in de wereld waar we ons marktaandeel kunnen vergroten. De recente aankoop van een brouwe rij in Hongarije bijvoorbeeld, onder streept dat besef." eging" De Raad van Bestuur heeft inmiddels de geplande workshop met als thema Decision Thinking gevolgd (zie VW 8, pagina 12 en 13). "Meteen daarna heb ik met de managers van de opera ting companies een weekend gespro ken over de invulling van de nieuwe ideeën. Door de verandering van de bedrijfscultuur wordt het allemaal wat tougher bij Heineken. Als je tot de beste van de wereld wilt behoren moet je een beetje tough zijn, toch? Het publiek steunt alleen winnaars. Het houdt niet van losers. Als je de beste bent moet je er naar streven dat je nog beter wilt worden. Die instel ling moet er zijn. Want de concurrent staat niet stil. Die probeert je naar de kroon te steken en moet dus in de ga ten worden gehouden. Bier is een ge woon produkt, maar wij moeten beter bier leveren dan een ander. Daarnaast moet je kijken naar de huidige positie en concluderen waar we een grotere groei kunnen realiseren." "Daarvoor moet de hele organisatie wat meer in dezelfde richting willen. We noemen het de 'new spirit'. Hier onder vallen vier hoofdzaken waar we aan willen werken: costleadership, open communicatie, positionering en 'the best performer' zijn. Het streven daarnaar is de doelstelling voor de on derneming. Daar stem je je marketing op af." Vuursteen haalt een Ameri kaans voorbeeld aan: "Neem nou Walt Disney. Hij maakte een slogan van een doelstelling. 'We want to make people happy', is nog steeds de lei- Karel Vuursteen over zijn werkplek aan het 2e Weteringplantsoen in Amsterdam: "Nu zit ik ineens op 'headquarters'" draad in de pretparken van Disney. Een heel eenvoudige kreet, maar tege lijk een zeer duidelijke. Iedere Disney- medewerker weet wat de koers is. Ze werken allemaal in dezelfde richting. En dat heeft effect. Wanneer je zo'n Disney-park bezoekt, zie je dat alles tot in de puntjes verzorgd is. Je wordt vriendelijk te woord gestaan. Er ligt geen papiertje op de grond. Meer on dernemingen werken vanuit zo'n doelstelling. Vooral veel Amerikaanse en Japanse bedrijven pakken het zo aan. In Europa kom je het nauwelijks tegen. Of Heineken een leidraad no dig zal hebben, hangt af van hoe het ingezette proces van cultuurverande ring zich zal ontwikkelen. Zo'n bood schap komt voort uit een cultuurpro ces. Die verzin je niet zomaar even." Aan het eind van het interview geko men vat Vuursteen alles samen in één conclusie: "Als ik zie wat er allemaal gebeurt binnen Heineken, dan vind ik het niet moeilijk om mijn werk leuk te vinden."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 13