Uit een ander vaatje getapt Uit een ander vaatje getapt is een rubriek met korte berichten uit binnen- en buitenland over de ontwikkelingen in de bier-, gedistilleerd- en frisdrankenmarkt. Van de telex gescheurd, uit de kranten en tijdschriften geknipt en op deze pagina bijeengebracht. Coors Dry Inzameling flessen San Miguel Opmars alcoholvrij Cargill koopt mouterij Oranjeboom koopt Raaf Revolutionaire fles Pilsner komt met blikbier Waarschuwing alcoholmisbruik Minder werk bij Courage Bier uit Zeeland (De inhoud van de artikelen in deze rubriek valt buiten de verantwoording van de redactie) Coors Brewing Company heeft aangekondigd dat het een nieuw premium dry bier op de markt zal brengen onder de naam 'Coors Dry'. Het nieuwe bier zal 30 sep tember in dertien Amerikaanse staten worden verkocht,waaron der California, Hawaii, New Me xico, Utah en Washington. Ver wacht wordt dat het dry bier-segment nog dit jaar dertig procent zal toenemen. (Uit The Brewers Bulletin van 6 augustus) In verschillende Italiaanse ste den worden in de supermarkten automaten geplaatst voor de in name van kunststofflessen. De bedoeling is dat twintig procent van het totale kunststofafval wordt verwerkt. Het inzamelen van de flessen is een eerste stap. (Uit Verpakken, nr. 7/8) De Spaanse brouwer San Miguel wil van haar San Miguel premium bier een groot Europees merk maken. Daarvoor zoekt zij hulp van buitenaf. Volgens export directeur Antonio Claramunt groeien in Europa de verkopen van dit merk met 25 procent. De brouwerij hoopt dan ook dit ef fect nog eens te versterken met behulp van buitenlandse distri buteurs. De belangrijkste ex port-markten daarbij zijn Enge land, Frankrijk, Italië en Portugal. (Uit Euromarketing van 30 juli) Het alcoholvrije bier is in Canada in opmars. Het laatste jaar zijn de verkopen met 48 procent ge stegen, terwijl de verkoop van gewoon pils rond de 0,5 procent is gedaald. Alcoholvrij bierisveel goedkoper. Daarnaast is het niet zo hoog belast als pils, waarover 55 procent van de verkoopprijs betaald moet worden. (Uit Brauwelt, nr. 33/34 1991) Cargill, dat altijd grote interesse in mouterijen in Europa heeft, is nu ook de Noord-Amerikaanse mouterij-industrie binnenge drongen. Het bedrijf heeft een meerderheid in handen van de aandelen van de grootste mou terij in Amerika, Ladisch Malting Co. De aankoop maakt Cargill tot de grootste mout-producent in de wereld met een capaciteit van ongeveer 940.000 ton per jaar, waarvan 540.000 ton in Amerika en 400.000 ton per jaar in Euro pa. Cargill heeft in Europa mou terijen in Frankrijk, Holland, Bel gië en Spanje. (Uit Brewing and Distilling International van augustus) Oranjeboom heeft brouwerij Raaf overgenomen. Deze brou werij is een kleine, maar snel groeiende producent van witbier. Het gaat om een meerderheid van het aandelenkapitaal. Raaf in Heumen bij Nijmegen heeft een omzet van ongeveer een miljoen gulden en zal dit jaar on geveer 4.000 hectoliter bier pro duceren. Dat is 45 procent meer dan in 1990. Witbier ongefil- treerd bier waarin tarwe en krui den zijn verwerkt —is met ne gentig procent het belangrijkste produkt. De rest is tripel, een zo geheten bovengistend bier. Vo rig jaar heeft Raaf een punt gezet achter de pilsproduktie, omdat het witbier een doorslaand suc ces bleek te zijn. (Uit het Financieele dagblad van 7 augustus) Mitsubishi Plastics Department brengt een revolutionaire fles op de Europese markt, die volgens het Japanse concern een prach tig compromis is tussen de gla zen en de PET-fles. Mitsubishi verwacht vooral bierproducen ten van de voordelen van de PAN-fles (PolyAcrylonitrille) te kunnen overtuigen. De PAN-fles combineert de eigenschappen van glazen en kunststoffen fles sen .Ze sluit net zo goed af tegen gassen en vormt ook voldoende barrière tegen zuurstof en kool dioxide, is vier a vijf keer beter dan die van de gangbare PET- fles. Verder is de PAN-fles vol gens de fabrikant net zo eenvou dig te sluiten en te vullen als een glazen fles. Deze fles is boven dien bestand tegen de hitte en de reinigingsmiddelen die bij glazen flessen worden gebruikt. Volgens de verkooporganisatie zijn er gesprekken gaande over levering van de PAN-flessen aan grote Europese brouwers. (Uit Missets Pakblad van augus tus) De beroemde Tsjechische bier brouwerij Pilsner zal vanaf vol gende week blikjes bier gaan produceren. Aanvankelijk zullen deze blikjes alleen in Tsjecho- slowakije aan de man worden gebracht, maar Pilsner wil hier mee op termijn vooral het Wes ten gaan veroveren. De meeste bierblikjes moeten in West-Eu ropa en de VS worden verkocht. De Tsjechen zelf geven de voor keur aan bier in flesjes of bier uit de tap. (Uit de Volkskrant van 14 augus tus) De Australische Swan-Brewery in Perth (West-Australië) gaat op vrijwillige basis haar produkten voorzien van een waarschuwing tegen alcoholmisbruik. Volgens verkoop-directeur Kevin Wea- lans worden alle dozen, etiket ten, kartonnen en reclame-ma teriaal voorzien van een logo,dat oproept matig te drinken. De Swan-Brewery heeft in Australië een marktaandeel van tien pro cent en in haar eigen staat, West- Australië, een marktaandeel van 85 procent. (Uit Brauwelt van 15 augustus) Courage, een dochteronderne ming van de Australische Foster- groep, wil in het kader van een al gemene bezuinigingsoperatie de komende twaalf maanden 1400 banen kwijt. Deze tweede grootste Britse brouwerijgroep verliest al 400 arbeidsplaatsen als in 1992 de verpakkingsafde ling in het Engelse Isleworth gaat sluiten. (Uit Brauwelt van 15 augustus) Aan de rij van de bekende Zeeuwse tongstrelers zoals mosselen, oesters, bolussen en boterbabbelaars is dezer dagen een nieuw fenomeen toege voegd. In Hulst is de Zeeuwsch Vlaamsche Bierbrouwerij B.V. begonnen met de produktie van een eigen bovengistende bier soort. Als alles naar wens gaat moet het mettertijd ook een dorstlesser worden voor de bier drinkers buiten de provincie Zeeland. De nieuwe bierbrouwe rij voert het merk Zeeuwsch Wit. (Uit de Telegraaf van 29 augus tus)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 11