Kramp vervolgt: "Op de set zijn veel mensen aanwezig: voor het licht, de camera's, de inrich ting, de make-up, de kleding, de gever de voorkeur voor flesjes bier en wilde Nederland er tap biertjes in. We moesten dus voor het slot van de commer cial, de scène in het café, aparte opnamen voor Itabë en voor Nederland maken. Voor Italië brachten we de groene flesjes in beeld en voor Nederland de tap en de tapbiertjes." Begeleiding Het reclamebureau zorgt voor het script en de totale begelei ding van de produktie van de commercial. Christel Hofstee is de radio- en televisie-producer bij PPGH/JWT. Zij werkt samen met Harry Kramp en RTV Productions, een externe com- mercial-produktie maatschap pij. Christel Hofstee: "We over leggen met de regisseur hoe de sfeer precies moet worden. De art-director maakt vervolgens naar aanleiding hiervan met zijn medewerkers een decor of zoekt een locatie waar we kun nen filmen. Met de regisseur van RTV Productions bespre ken we de karakters van de hoofdfiguren. Een casting-bu reau zoekt daar de juiste perso nen bij, terwijl een ander bu reau de figuranten benadert. Het casting-bureau neemt de door hen uitgezochte personen een test af, waarin ze een deel van de film moeten spelen. Die opname krijgen wij te zien. Zo kiezen wij, in overleg met de re gisseur en de klant, de juiste personen voor de rol. Vooral de mening van de regisseur is be langrijk, omdat hij al in film beelden denkt. De regisseur is ook gekozen om zijn stijl van filmen en zijn professionali teit." De shooting Harry Kramp: "Het basis-idee dat we hebben, wordt door de opdrachtgevers van Heineken in Nederland en Italië bekeken. Dit heet de 'pre-production meeting'. Het script wordt beeld voor beeld doorgespro ken en de betrokkenen moeten dan hun goedkeuring geven. Daarna beginnen de uitein delijke opnamen. Voor de scène van het feest hebben we een et maal in Kasteel Oud Wassenaar gefilmd, voor de slaapkamer twee dagen en avonden in Slot Assumburg en voor het café drie dagen in een studio in Am sterdam." figuranten, de regisseur, de pro ducer, medewerkers van het re clamebureau en de catering. We hebben vier uur film ge maakt waarvan maximaal 60 seconden nodig zijn. Deze film wordt achteraf bekeken en wij maken in samenwerkuig met de regisseur, de selecties. Van de gemiddeld tien opnamen per scène worden de beste ge bruikt. De overgebleven beel-l den moeten teruggesneden I worden naar 45 en 60 seconden film. Vervolgens moet het ge luid, dat we live in de studio op nemen, bij het betreffende beeld worden gezocht. Dat ge luid wordt verbeterd en effec ten worden toegevoegd. Geluid is heel belangrijk want het maakt zo'n vijftig procent van de film", aldus Harry Kramp. Twee weken na de shooting was Dressing Room al in Italië op de buis. De Nederlandse commercial is in augustus voor het eerst te zien. Beelden uit de commercial ng Room

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 9