Kramp vervolgt: "Op de set zijn
veel mensen aanwezig: voor
het licht, de camera's, de inrich
ting, de make-up, de kleding, de
gever de voorkeur voor flesjes
bier en wilde Nederland er tap
biertjes in. We moesten dus
voor het slot van de commer
cial, de scène in het café, aparte
opnamen voor Itabë en voor
Nederland maken. Voor Italië
brachten we de groene flesjes in
beeld en voor Nederland de tap
en de tapbiertjes."
Begeleiding
Het reclamebureau zorgt voor
het script en de totale begelei
ding van de produktie van de
commercial. Christel Hofstee is
de radio- en televisie-producer
bij PPGH/JWT. Zij werkt samen
met Harry Kramp en RTV
Productions, een externe com-
mercial-produktie maatschap
pij. Christel Hofstee: "We over
leggen met de regisseur hoe de
sfeer precies moet worden. De
art-director maakt vervolgens
naar aanleiding hiervan met
zijn medewerkers een decor of
zoekt een locatie waar we kun
nen filmen. Met de regisseur
van RTV Productions bespre
ken we de karakters van de
hoofdfiguren. Een casting-bu
reau zoekt daar de juiste perso
nen bij, terwijl een ander bu
reau de figuranten benadert.
Het casting-bureau neemt de
door hen uitgezochte personen
een test af, waarin ze een deel
van de film moeten spelen. Die
opname krijgen wij te zien. Zo
kiezen wij, in overleg met de re
gisseur en de klant, de juiste
personen voor de rol. Vooral de
mening van de regisseur is be
langrijk, omdat hij al in film
beelden denkt. De regisseur is
ook gekozen om zijn stijl van
filmen en zijn professionali
teit."
De shooting
Harry Kramp: "Het basis-idee
dat we hebben, wordt door de
opdrachtgevers van Heineken
in Nederland en Italië bekeken.
Dit heet de 'pre-production
meeting'. Het script wordt
beeld voor beeld doorgespro
ken en de betrokkenen moeten
dan hun goedkeuring geven.
Daarna beginnen de uitein
delijke opnamen. Voor de scène
van het feest hebben we een et
maal in Kasteel Oud Wassenaar
gefilmd, voor de slaapkamer
twee dagen en avonden in Slot
Assumburg en voor het café
drie dagen in een studio in Am
sterdam."
figuranten, de regisseur, de pro
ducer, medewerkers van het re
clamebureau en de catering.
We hebben vier uur film ge
maakt waarvan maximaal 60
seconden nodig zijn. Deze film
wordt achteraf bekeken en wij
maken in samenwerkuig met
de regisseur, de selecties. Van
de gemiddeld tien opnamen
per scène worden de beste ge
bruikt. De overgebleven beel-l
den moeten teruggesneden I
worden naar 45 en 60 seconden
film. Vervolgens moet het ge
luid, dat we live in de studio op
nemen, bij het betreffende
beeld worden gezocht. Dat ge
luid wordt verbeterd en effec
ten worden toegevoegd. Geluid
is heel belangrijk want het
maakt zo'n vijftig procent van
de film", aldus Harry Kramp.
Twee weken na de shooting
was Dressing Room al in Italië
op de buis. De Nederlandse
commercial is in augustus voor
het eerst te zien.
Beelden uit de commercial
ng Room