POS-materiaal Voor de introductie van nieuwe produkten is in Hoofddorp een experiment gestart met het di rect afleveren van Point of Sale- materiaal. Verkoopleider Peter van der Steenhoven hierover: "De vertegenwoordiger heeft dit POS-materiaal in zijn auto liggen en kan bij de introductie van het nieuwe bier direct het bijbehorende reclame-mate riaal aan de klant geven. Dat werkt veel sneller. Bovendien weten we op die manier zeker dat het materiaal bij de klant aanwezig is." De verkoopleider heeft eveneens tot taak de con tacten met de agenten in het horecagebied goed te onder houden. Aad Kloppert: "Ze zijn tenslotte je 'partner in busi ness'." Budget-bewaken is vooral het 'pakkie an' van Egbert Reerink, hoofd Planning en Control. Na zijn studie economie, begon hij drie jaar geleden bij Heineken als management-trainee. An derhalf jaar temg werd hij hoofd Planning en Control in Hoofddorp. Een functie die zeker niet als 'boekhouder' be schreven kan worden. "Dat is ook één van de redenen waar om ik graag binnen de commer cie werk", vertelt Egbert. "Het is Aad Kloppert (links) en Ruud Smeets niet alleen omgaan met cijfers, maar ook het analyseren van al lerlei signalen uit de markt. Kortom het geven van financië le en commerciële manage- ment-informatie. Kredietaan vragen van vertegenwoordigers en aanvragen voor bijvoorbeeld een nieuwe telefooncentrale of nieuw meubilair komen eerst langs mijn afdeling. Hier worden ze op hun financiële waarde gecontroleerd en door gestuurd naar het hoofd Horecagebied." Grote omzet Onder Egberts verantwoorde lijkheid vallen de Verkoopbin nendienst, de Fabrikanten- en Drankenhandeladministratie Deze laatste afdeling zorgt voor de administratie van de drankenhandel in Amersfoort en Veraar B.V. in Hoofddorp. "Laatstgenoemde drankenhan del is één van de grootste van Heineken Nederland", vertelt hoofd Horecagebied Fred Tromer hierover. "Bovendien wordt er zeer efficient gewerkt en staat service hoog in ons vaandel." Veraar is volgens Tromer een duidelijk voorbeeld van een grote organisatie die beslist niet star is. "Dat geldt ook voor ons verkoopkantoor, hoewel som mige mensen de organisatie wel eens verwijten bureaucra tisch te zijn. Heineken is abso luut niet star. We durven snelle beslissingen te nemen. Voor be paalde afnemers gaat dat soms niet vlug genoeg. Zij willen het liefst binnen één uur alles gere geld zien. Maar als je aan de klant uitlegt dat bijvoorbeeld de aanvraag voor het verstrek ken van een lening binnen het bedrijf een bepaalde route moet volgen, begrijpt hij best dat het een paar dagen kan duren. Over het algemeen wordt ook hier zeer snel op gereageerd." En ter illustratie van wat hij net ge zegd heeft, antwoordt hij me teen positief op een telefonisch verzoek tot sponsoring van een evenement. "Je moet staan voor de dingen die je moet doen", gaat hij verder. "Maar je kunt niet altijd winnen." Groot marktaandeel Fred Tromer is bijna tien jaar hoofd van het Horecagebied Amsterdam/Utrecht. In totaal heeft hij er dertig jaar Heineken op zitten, waarvan het meren deel binnen de Thuisverbruik- organisatie. "Het grote verschil tussen Thuisverbruik en Horeca is de hoge vorm van or ganisatiegraad. Als je bij Thuis verbruik zaken doet met acht levensmiddelenorganisaties, bestrijk je tachtig procent van de markt. Bij horeca doe je za ken met de individuele horecaondernemer. In ons horecagebied zijn dat er onge- Fred Tromer (links) en kantinebeheerder Wim Groot veer 5.000. Bovendien heb je binnen de horeca te maken met een snelle wisseling van onder nemers. Daar moet je alert op zijn en snel op kunnen reage ren. Anders raak je een horecapunt kwijt. Vandaar ook dat het contact met je klanten erg belangrijk is." Op de vraag hoe de toekomst plannen van het horecagebied eruit zien, antwoordt Tromer: "Wij willen het hoge marktaan deel met Heineken en Amstel in ons gebied op z'n minst handhaven. Met de gezonde in stelling dat het best hoger mag. Met het vernieuwde Buckler zullen wij zeker ons aandeel in de markt kunnen heroveren. De reacties op de herintroduc tie zijn positief. Ook hebben wij enkele goede alternatieven om in te spelen op de trend naar an dere biersoorten. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Wieckse Wit te en het door Heineken geïm porteerde Belgische bier Affli- chem. Dit alles betekent voor ons team keihard er tegenaan gaan. Natuurlijk is het zo dat de concurrent feller is en de klant meer van ons verwacht. Daar zit juist voor ons de uitdaging. Hoe moeilijk het wordt, des te groter is de kick om te scoren."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 18