ze. "Maar dat zal wel verande ren als wij een nieuwe telefoon centrale krijgen met doorkies- nummers. Hoewel de aanloop van medewerkers, klanten en andere bezoekers natuurlijk blijft." Manusje van alles 's Morgens krijgt Josephine vooral telefoontjes voor de 23 vertegenwoordigers van het horecagebied. Zij komen vanaf een uur of acht op kantoor om allerlei administratieve zaken af te handelen. "Het is dan erg hectisch", vertelt vertegen woordiger Martin Baseluer, die het gebied rond de Dam, de Jordaan, de Spuistraat en het concertgebouw in Amsterdam Zuid als werkterrein heeft. "De telefoon gaat constant en ieder een is druk bezig met het op stellen van krediet-aanvragen, het maken van rapporten en contracten voor huurpanden, 's Middags zijn we op pad naar onze klanten." Martin vergelijkt zijn j ob ook wel met die van een verkoper, adviseur, makelaar, sociaal werker en vertrouwens- figuur ineen. "De omschrijving 'vertegenwoordiger' klopt vol gens hem dan ook niet meer. "Misschien is om die reden ook de functieomschrijving van het visitekaartje afgehaald", zegt hij met een lach. Het administratieve gedeelte zal in de toekomst voor een groot deel in de toekomst via een computer thuis afgehan deld kunnen worden. Het hore cagebied Amsterdam/Utrecht is namelijk als eerste binnen de Heineken-organisatie een proef gestart met 'Homems'. Enkele vertegenwoordigers wer ken al met dit computersys teem. Bovendien zal de 'home computer' op het nieuwe cen trale netwerk in Zoeterwoude worden aangesloten. Op die manier kunnen veranderingen vlotter worden verwerkt en be schikt commercie sneller over actuele gegevens. Egbert Reerink en de medewerkers van de afdeling Verkoopbinnendienst, de administratie en het secretariaat. Zittend: Ria van de Putte en Joan Mulder. Eerste rij van links naar rechts: Amunda van Wijhe, Henk van de Neut, Corry Vergeer, Vince Teuben, Willeke Teeuwen en Mieke Molenaar. Tweede rij: Pier Schaperkötter, Margreet van de Steenoven, Nel Limburg en Josephine van Walbeek. Derde rij: Ron de Kom, Peter Vreeswijk en Egbert Reerink. De drie heren achter: Nico de Jong, Michiel Dik en Maikel Mariens. Technische Dienst Voor technische zaken kunnen Martin en zijn collega's terecht bij de Technische Dienst (TD), die eveneens in het pand aan de Bijlmermeerstraat is gevestigd. Bij de TD in Hoofddorp werken zo'n vijftig medewerkers voor de horecagebieden Amster dam/Utrecht en Noord-Hol land. Tilly van Wijnbergen is één van hen. Zij is verantwoor delijk voor de planning en de werkvoorbereiding. "Ook hier kan het aardig druk zijn", ver telt ze over haar werk. "Ik sta klanten te woord, probeer pro blemen op te lossen en onder houd contacten met leveran ciers en café-houders. Kortom wij doen het administratieve werk voor de technische mede werkers in het veld. Het leuke aan dit werk is ook dat het elke drijven' ineen dag weer een verrassing is wat je te wachten staat." Die dagelijkse verrassing gaat ook op voor gewestelijk jurist Mirjam Soeterbroek. Zij werkt sinds 3'/2 jaar voor het horeca gebied Amsterdam/Utrecht. Tot haar takenpakket behoren het opzetten en het toezicht op het nakomen van contracten voor bijvoorbeeld café-houders en het adviseren van vertegen woordigers, verkoopleiders en het hoofd Horecagebied. "Geen negen tot vijf-job, maar wel veel leuker werk dan dat van andere bedrijfsjuristen", meent de meester in de rechten. Groot gebied Aad Kloppert, Ruud Smeets, Peter van der Steenhoven en Herman Stekelenburg zijn de vier verkoopleiders van het horecagebied Amsterdam/ Utrecht. Dat er vier verkooplei ders zijn heeft te maken met de grootte van het horecagebied Amsterdam/Utrecht en de vele Heineken- en Amstel-café's in deze regio. Ieder van hen heeft zijn eigen werkgebied en werkt samen met een aantal verte genwoordigers. Herman Steke lenburg is bovendien verant woordelijk voor het Hempoint bij Sloterdijk. Hier werken 31 medewerkers voor de fustbier- leveranties aan Amsterdam. Ook rijdt vanuit deze plek de zogenaamde 'leurwagen' naar Amsterdam. Dit is een soort 'SRV-wagen' met bier, die door de stadswijken rijdt. Een café houder die bier te kort heeft, kan direct een beroep op deze bierwagen doen. De meeste verkoopleiders werken al wat langer in het horecagebied. Aad Kloppert hierover: "Ik werk nu 23 jaar bij Heineken en zo'n elf jaar in Hoofddorp." Aad is ondermeer vertegenwoordiger, districts verkoopleider in Den Bosch en hoofd Verkoop Amsterdam/ Utrecht geweest. Een functie die overigens nu niet meer be staat. Wat dat betreft een 'oude rot in het vak', zoals hij het zelf met een glimlach formuleert. Kloppert en zijn drie collega's zorgen er voor goede contacten te onderhouden met de horeca bedrijven in hun gebied die Heineken of Amstel schenken, bemiddelen bij eventuele con flicten tussen vertegenwoordi ger en klant, zorgen voor het verwerven van nieuwe ver kooppunten en het introduce ren van bieren, zoals onlangs Wieckse Witte en het alcohol vrije Buckler.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 17