vestiging apart gesorteerd en gebracht werd. Dat gebeurt door Gerard Ver- bogt, Hennie van der Linden en Paul Pijpers van de postkamer. Gerard Verbogt werkt sinds 1958 bij Heineken en heeft nog het reilen en zeilen van de brou werij in Rotterdam meege maakt. "Ik heb vijftien jaar als vrachtwagenchauffeur gewerkt", vertelt hij. In 1972 werd Gerard Verbogt medewerker en later chef Postkamer. "Je hebt de hele dag aanloop van alle medewer kers in het pand", vertelt hij over 'zijn' afdeling. Behalve de postkamer, is Gerard ook nog verantwoordelijk voor het Uit giftenmagazijn voor Kantoor behoeften en het archief. ETA en Duty Free Behalve de medewerkers van de Interne Dienst en het Hore- cagebied, zijn in het pand ook diverse medewerkers van ex port werkzaam: Export Trans port Afdeling (ETA), admini stratie, automatisering en Duty Free. Het hoofd van ETA is Fred Holvast. Zijn kantoor bevindt zich op de derde verdieping van het oude pand. Zijn rechter hand en secretaresse Laila Bak ker vindt het uitzicht schitte rend. Zij werkt sinds 1989 voor Heineken. Over haar werk zaamheden vertelt zij: "Iedere werkdag is weer anders. Naast de gebruikelijke secretaresse werkzaamheden zorg ik de ene keer dat export-medewerkers aan een cursus kunnen mee doen en een andere keer dat relaties een rondleiding krijgen. En als Fred Holvast op pad is, ben ik de contactpersoon. Op die manier blijft alles toch door draaien." Oudste bewoner Op de begane grond van het kantoor van de Interne Ac countants Dienst, werkt Mar Fred Holvast en Laila Bakker tin Offerman. Het is zijn taak om alle in en uitgaande kwitan ties, facturen en contracten, kortom de gehele geldstroom, van het horecagebied Rotter dam/Zeeland te controleren. "Als mijn paraaf op één van die facturen of contracten ont breekt onderzoek ik, voordat de cheque aan het horeca gebied wordt overhandigd, waarom dat zo is." De contrac ten voor huur van een pand of een lening aan een café eigenaar, worden bewaard in Zoeterwoude. Voor het verzen den van die contracten naar Zoeterwoude, kijkt Martin Offerman of zijn paraaf op het contract staat. Dat hij op een kantoor van de Interne Ac countants Dienst zit, heeft te maken met een tekort aan goe de kantoren in het pand. "Maar het is ook nog iets van vroeger, toen men in de horecagebieden ons controleurs liever zag gaan dan komen", vertelt hij met een lach. Martin Offerman heeft wat dat betreft al heel wat meege maakt. Hij is dan ook de oudste, nog in actieve dienst zijnde, bewoner' van Rotter dam Crooswijk en kan zich het wel en wee van de voormalige brouwerij nog goed herinneren. Maar ook de vele keren dat een boze café-eigenaar het pand binnenkwam en door de por tiers gekalmeerd moest wor den, herinnert hij zich goed. "De toenmalige jurist Horeca is toen van angst uit het raam ge klommen", vertelt hij. "Maar er staat niet zoveel over dit pand en de oude brouwerij op schrift. Wat dat betreft zou er eens een geschiedenisboek over Rotter dam Crooswijk moeten ko men. Ik weet zeker dat daar veel Rotterdammers, maar vooral ook Heineken-mede- werkers blij mee zouden zijn." van den Biggelaar begon zijn Heineken-carrière destijds als vertegenwoordiger in dit pand. Sinds 1 februari is hij als hoofd horecagebied teruggekeerd uit Amsterdam, waar hij zich met export bezighield. Over zijn functie zegt hij: "Een hoofd Horecagebied is niet alleen begeleidend en controlerend bezig, maar houdt zich vooral bezig met beleidsvragen als 'waar gaat het met de horeca Rotterdam/Zeeland naar toe?"' Over een tekort aan werk hoeft hij niet te klagen. "Ik zit onge veer voor twintig procent van mijn tijd achter mijn bureau. De overige uren ben ik op pad, in Zeeland of hier in Rotter dam. We hebben hier ook enorm veel evenementen, zo als het CHIO, het Heineken Jazzfestival en hét Theatro Fan- tastico en ook dat brengt veel voorbereiding met zich mee. Daarnaast probeer ik twee keer per maand met een vertegen woordiger mee op pad te gaan." Ombudsman Ruud Mieremet is jurist Horeca en daarmee één van de vijf 'om budsmannen' voor Heineken in Nederland. Hij zorgt voor het opzetten, ondertekenen en na komen van contracten voor bij voorbeeld leningen aan café eigenaren. Zijn werk is heel arbeidsintensief. "Geld weg geven is makkelijker, dan geld terugkrijgen", verzucht hij. "Maar gelukkig zijn er altijd veel meer goede dan slechte af nemers." Een heleboel van dat werk zou niet gedaan kunnen worden, als de post niet netjes gehaald, Intiem In de kelder bevindt zich de kantine. Chef Kantine is Paula Poulie, sinds dertien jaar in dienst bij Heineken. Zij ken merkt de sfeer in de vestiging als 'intiem'. "Iedereen kent el kaar en dat maakt het juist zo leuk", vindt Paula. De chef Kan tine staat al vroeg in de ochtend met haar twee medewerkers paraat. "We snijden dan de vleeswaren, koken eieren en richten de vitrines in. Tussen 12.00 en 13.00 uur is de kantine geopend, 's Morgens brengen we de koffie rond, 's middags de thee. Om 15.30 uur zit ons werk er weer op. Behalve bij het contactbiertje, dat elke eerste donderdag in de maand wordt gehouden. En elke laatste don derdag komen de niet-actieven op bezoek. Bij elkaar zo'n ze ventig man. Dat is altijd erg ge zellig." Paula Poulie maakt altijd alles zelf. Ook als er lunches of hap jes voor een vergadering moe ten komen, staat ze zelf in de keuken. En tijdens de bijeen komst voor gepensioneerden is het Paula die achter de tap staat. "Hoewel ik hen op ver zoek wel eens zelf laat tappen." Horecagebied In de Rotterdamse vestiging zijn ook zestien medewerkers van het horecagebied Rotter dam/Zeeland ondergebracht. Hoofd horecagebied Diederik De postkamer met van links naar rechts Gerard Verbogt, Paul Piipers en Hennie van der Linden

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 21