Finale Knock-Out biljart-toernooi kortom alles waar ze later mee te maken kunnen krijgen. Bij voorbeeld gesprekken met mensen van Heineken, bezoe ken aan dochterondernemin gen en detaillisten. Eén van de thuisverbruik-ver- tegenwoordigers in opleiding is Raymond van Kasterop. Hij is erg enthousiast over de oplei ding: "Het is heel leerzaam maar vooral afwisselend. We hebben een gezellige groep en het programma van de oplei ding zit goed in elkaar; we krij gen een paar dagen cursus, afge wisseld met een excursie. Tijdens zo'n excursie of bezoek zien we hoe het werk in de praktijk gaat en dat is belang rijk. We hebben ook twee we ken stage gelopen bij een groot handel en een supermarkt. Daar deden we alles, van werken in het magazijn en het kantoor tot een dag mee met een vrachtwagenchauffeur." Mentor Leen van der Velden: "Op deze manier proberen we hen enthousiast te maken voor Heineken en wegwijs te maken in hetgeen Heineken van een vertegenwoordiger eist. Die eis is vooral dat een vertegenwoor diger van alles af moet weten en de vaardigheden moet hebben om te overleggen en contacten te maken en te onderhouden." Ervaring Na de interne opleiding volgt een jaar waarin de vertegen- woordigers-in-spé ervaringen op gaan doen. Ze worden inge zet in de praktijk en verlenen assistentie aan vertegenwoor digers. Leen van der Velden: "We zeggen dan tegen ze: er vaar, leer en vraag maar. De ver tegenwoordigers in opleiding doen dit werk nog zonder eigen verantwoordelijkheid, het as sisteren is een gelegenheid om de hele handel te bekijken en te leren doorzien. Langzamer hand wordt het werk wat zwaarder en gaan ze meer zelf doen. Als een rayon vrijkomt, wordt een lid van de Speciale Brigade in dat rayon geplaatst. Een jaar na plaatsing moet de nieuwe vertegenwoordiger ge heel zelfstandig kunnen func tioneren. Pas dan is de oplei ding voltooid en worden de nieuwe vertegenwoordigers verder op de hoogte gehouden van Heineken en de marktont wikkelingen door middel van het maandelijks overleg en de cursussen." Bunnik Bij Vrumona in Bun- nik werd 20 april de finale van het Knock-Out Biljart-tournooi gespeeld. In de voorronden deden 72 deelnemers mee. De teams kwamen uit de Heineken-vestigingen Amster dam, Den Bosch, Zoeterwoude en de Vrumona-vestiging Bun- nik, ook was er een team van de Nederlandse Spoorwegen uit Utrecht. De vier finalisten wa ren twee heren van de NS, één van Amsterdam en één van Vrumona. Cor Westerheijden van Heineken Amsterdam won na een spannende strijd van Wim Hijman van Vrumona. Derde werd Wim van Volle en als vierde eindigde Gerard van Poppel, beiden van de NS. Cees Bosman, de voorzitter van de Vrumona Biljartvereniging, reikte de prijzen uit aan de fina listen. De winnaar Cor Wester heijden kreeg ook de Vrumona Knock-Out wisseltrofee. Cees van Schaik, algemeen wed strijdleider en organisator, was net als vorig jaar bijzonder en thousiast over het verloop van dit unieke biljartevenement. Hij verzekerde de deelnemers dat er volgend jaar weer gestre den wordt om de Vrumona Knock-Out Wisseltrofee. Cees Bosman, vooizittei van de Vmmona Biljartvereniging (links), en de winnaar van het Vrumona Knock-Out tour- nooi, Cor Westerheijden van Heineken Amsterdam Leen van der Velden, mentor van de Speciale Brigade aangenomen hebben bijna geen ervaring. Zij volgen een uitgebreide interne opleiding tot vertegenwoordiger. Zo krij gen ze de kans om zich alle werkzaamheden van een rayon vertegenwoordiger eigen te ma ken, zonder directe eigen ver antwoordelijkheid", zegt Leen van der Velden. De opleiding voor vertegenwoordiger Thuis- verbruilc duurt ongeveer drie maanden en bestaat onder meer uit verkooptraining met bijvoorbeeld gesprelcstraining, communicatieve vaardigheden, informatica, presentatie en na tuurlijk de Al-biercursus. In deze maanden horen en zien de vertegenwoordigers in oplei ding alle aspecten van de ver kooporganisatie van Heineken;

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 19