het peloton. Daarboven vliegen twee helicopters met een ca meraman aan boord. Deze maakt totaalopnames en close- ups vanuit de lucht. Aan boord van de helicopters bevindt zich ook zendapparatuur. Daarmee worden de beelden van de cameramensen via een grond station uiteindelijk naar de re giewagen gezonden. In de regie wagen zijn alle beelden samen op de veertien verschillende monitoren te zien. Daaruit kiest Martij n Lindenberg af wisselend een beeld voor de uitzending. Dat beeld wordt doorgestraald naar Hilversum, waarna het in heel Europa rechtstreeks op de televisie ver schijnt. De regiewagen staat continu in contact met de men sen op de weg. Zo kunnen de re gisseur en de cameraman over leg plegen over de beelden en de positie in de race. Martijn Lindenberg: "Alle me dewerkers zijn op elkaar inge speeld en vormen een hecht team. De cameramensen moe ten een blindelings vertrouwen hebben in de motorrijders en de vliegeniers. Dat zijn dan ook er varen mensen. Zij weten waar iets gebeurt in de koers. En ik moet weer op hen inspelen en de beelden selecteren. Dat doe ik routinematig en veel op ge- Problemen "Ons grootste probleem is het weer. Bij mist, sneeuw of hagel krijgen de helicopters geen toe stemming om te vliegen. Dan kunnen we ook niets uitzen den. Dat is tot nu toe één keer gebeurd. Toen hadden we maar zes minuten uitzending, de fi nish. Heel vervelend en zonde van al het werk. fe bent toch ruim twee tot drie maanden van te voren bezig met de voor bereiding. Zoals bijvoorbeeld dit jaar met de nieuwe finish en het veranderde parcours. Daar voor moet je allerlei dingen regelen", aldus Martijn Linden berg. Radio Voor het radioverslag is een apart team van ongeveer twin tig mensen in de weer. De NOS Radio maakt gebruik van twee commentatoren, een auto, een motor en een vliegtuigje. Het commentaar van Jacques Cha pel en Leo Driessen is niet con stant op de radio. Het radio-pro gramma dat op dat moment in de lucht is, wordt onderbroken voor flitsen van de Amstel Gold Race. Ongeveer een half uur voor de finish wordt doorlo pend uitgezonden. Producer Radio Sport Hans van der Sluis coördineert van begin tot eind het hele scala aan werkzaamheden. "Wij beschrij ven een plaatje in woorden voor bijna een miljoen luiste raars. We verslaan vanuit een journalistiek oogpunt; we ver tellen wat er gebeurt. Daarvoor moet ik contact hebben met de wagen, de motor en met Hilver sum. Het op elkaar inspelen is een kwestie van veel ervaring hebben. Om dat te krijgen be gin je met kleine evenementen Martijn Lindenberg, regisseur van de NOS Televisie voor de regiewagen van het NOB en groei je door naar de grotere, zoals de Amstel Gold Race. Routine wil niet zeggen dat al les goed gaat. Bij de radio heb je soms last van storingen. Als je net tussen een paar verschillen de frequenties in zit, en dat ge beurt bij zo'n lange race, kan dat storingen geven. Maar aan de andere kant geeft een kraak of een piep wél sfeer, dan weet je tenminste dat het echt is." Frans Maassen werd na afloop op het podium geïnterviewd door Mart Smeets ft Buckler-overwinning Frans Maassen heeft de 26e editie van de Amstel Gold Race gewonnen. De 26-jarige Limburger van de Buckler-ploeg versloeg de Italiaan Fondriest en de Belg De Wolf in de sprint op de Maasboulevard -in Maastricht. Dit is de tweede wereldbekeroverwinning van de Buckler-ploeg in 1991. voel. Na afloop bekijkt men het resultaat. Het werk is eigenlijk een soort schaakspel op af stand."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 17