"Het gebruik van de reclamecode is voor ons nog een leerproces" r De nieuwe Heineken commercial, sponsoring van evenementen, etc. Alles wordt in het licht gezien van de reclame- en gedragscode. Het hanteren van de code is niet altijd even gemakkelijk. Maar volgens Annette van den Hogen van Public Affairs is het vooral een kwestie van wennen. Jf 15 De reclame- en gedragscode werd vorig jaar september on dertekend (zie ook VW 6 en 8/90). De code is in samenwer king met de overheid, de Stich ting Reclame Code en de Stiva (Stichting Verantwoord Alco holgebruik) tot stand gekomen. Het gaat hier om de, inmiddels bekende, zelfregulering van de producenten en de importeurs van alcoholhoudende dranken. In de code staat onder meer dat reclame-uitingen geen positief verband mogen leggen tussen drinken en actieve beroepsuit oefening en drinken en het beoefenen van een inspannen de sport. Maar ook het tonen in commercials van veel met bier gevulde glazen is af te raden. Bij Heineken houdt onder an deren Annette van den Hogen zich bezig met het bewaken en het naleven van deze reclame- en gedragscode. Annette is sinds oktober 1990 bij ons be drijf werkzaam. Vóór die tijd werkte ze als senior consultant bij een internationaal commu nicatie-adviesbureau, waar ze verantwoordelijk was voor alle in- en externe communicatie van de Stiva. Ze kende de Stiva dus al van binnenuit, vóór ze bij Heineken kwam werken. An nette van den Hogen over haar werk: "Sinds het van kracht worden van de reclame- en ge dragscode, kijken we vooral naar wat die code in de praktijk voor Heineken betekent. 'In hoeverre is de code van invloed op de communicatie van onze produkten, onze promotie-acti viteiten en onze nieuwe cam pagnes?' We moeten ons daarbij niet alleen aan de letter van die code houden, maar vooral ook naar de geest ervan handelen." Verwarring "Bij de nieuwe campagne voor Heineken hebben we in de con ceptfase nadrukkelijk gekeken of de campagne binnen de geest Annette van den Hogen van de code valt. We hebben veel overleg gepleegd, waarbij is samengewerkt tussen de af deling Marketing en de afdeling Marketing-onderzoek en Pu blic Affairs. Wat dat betreft heb ben we veel van de Amstel- (surf)commercial geleerd. Uit de Amstel-commercial blijkt dat het ook voor ons bedrijf een leerproces is om de artikelen van de reclame- en gedragscode op een juiste manier te inter preteren. Maar het betekent wel voor alle betrokken af delingen bij Heineken een ver andering van denken. En niet alleen van de afdelingen bij Heineken, maar ook voor het reclamebureau en alle anderen die bij de voorbereiding van een reclame-campagne betrokken zijn", aldus Annette. Fantasie Volgens Annette betekent de reclame- en gedragscode overi gens niet dat in het vervolg nieuwe commercials alleen maar het flesje bier laten zien. "De code en de zelfregulering gaan niet over het gebruik van alcohol, maar wèl over mis bruik ervan. Dat betekent dat je in sommige situaties beter niet kan drinken. Die situaties moet je dan ook niet uit- of afbeel den. Daarbij denk ik bijvoor beeld aan drinken tijdens het werk, in het verkeer of bij het beoefenen van sport. Dus over al waar drinken risico's kan op leveren. Als je dat vermijdt, kun je echt wel iets doen. Ik denk niet dat dat moeilijk is of beper kingen oplevert. Het gaat om een nieuwe uitdaging. Je kunt nu als reclamebureau, of als af deling Marketing nog creatie ver zijn." Sponsoring Ook promotie- en sponsoracti viteiten worden aan de code ge toetst. "Het verbinden van je naam aan sportevenementen is toegestaan. Het internationale golftoernooi Heineken Open valt dus binnen de code, want het gaat hier om een evene ment dat de naam Heineken draagt. Je mag echter geen spor ter met bijvoorbeeld Heineken- of Amstel-reclame op zijn kle ding laten deelnemen. Datzelf de geldt ook voor medewerkers van Heineken die tot voor kort in Heineken-shirts aan een be- drijvencompetitie meededen. We hebben wel beloofd terug houdend te zijn met parallelle reclame, wat onze merknaam op branche-vreemde artikelen betreft. We verkopen onze naam bijvoorbeeld niet aan iemand die een mode-keten heeft die Heineken heet. Overi gens hebben we als alcoholpro- ducerende, importerende en verkopende bedrijven binnen de Stiva afgesproken, dat we gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het naleven van de reclame- en gedragscode." Stiza "Als gevolg daarvan is de Stiza opgericht (Stichting zelfregu lering alcoholbranche), waarin leden van de Stiva, levensmid delenhandel, slijters en de ho reca zijn verenigd. De Stiza wil de code in de praktijk bekijken. De code streeft ernaar dat ie mand bewust van zijn of haar drankje geniet, maar er geen misbruik van maakt. De leden van de Stiza willen die code dan ook naar de geest en serieus hanteren. Daarbij zijn we niet uit op het creëren van nieuwe taboes. Dan zijn we immers verder van huis."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 15