Uit een ander vaatje getapt Uit een ander vaatje getapt is een rubriek met korte berichten uit binnen- en buitenland over de ontwikkelingen in de bier-, gedistilleerd- en frisdrankenmarkt. Van de telex gescheurd, uit de kranten en tijdschriften geknipt en op deze pagina bijeengebracht. Sterke drank duurder door extra reclame Bierverbruik komende jaren lager Duidelijk etiket alcoholvrij bier Drie brouwers bundelen hun importbedrijven Bols verwacht stijging Alcohol uit cassave Matig drinken voorkomt hart- en vaatziekten Indrukwekkende import (De inhoud van de artikelen in deze rubriek valt buiten de verantwoording van de redactie) De fabrikanten van bekende merken sterke drank hebben hun literprijs verhoogd. Het gaat om bedragen van zeventig cent en meer per liter. De verhoging is volgens de producenten nodig om de verhevigde reclame-in spanningen te bekostigen. Mede door de verwaarloosde reclame is in een aantal jaren tijd een enorme omzetdaling van sterke drank opgetreden. De reclame inspanningen dienen er volgens de fabrikanten ook toe dat het imago van de dranken verandert. Bols Benelux is één van de fabri kanten die een reclameoffensief is gestart. (Uit Horeca Nederland Maga zine, nr 4 april 1991) De komende jaren zal het totaal- bierverbruik in Groot-Brittannië met vier tot vijf procent dalen. Marktanalisten schrijven dit toe aan het afnemend pub-bezoek en de vergrijzende bevolking. Die trend zal nog eens versterkt worden door de oprukkende kabel- en satelliet-televisie, waardoor steeds meer mensen thuis zullen blijven zitten. Het ligt voor de hand dat de verkoop van het take-home bier via het levensmiddelen kanaal van de ze ontwikkeling zal profiteren. Het aandeel van het levensmid delen kanaal zal zo wordt ver wacht groeien van 22 procent nu naar 28 procent in 1995 en 30 procent in het jaar 2000. (Uit Food press, nr 14 1991) Alcoholvrij bier (bier met minder dan 0,1 procent alcohol) moei duidelijker te onderscheiden zijn van alcoholarm en gewoon bier door een afwijkend etiket of een andere vorm of kleur van de fles. Gewezen alcoholisten en ge heelonthouders kunnen daar door beter van het slechte pad blijven, aldus de Algemene Geheel-Onthouders Bond. De Bond kwam tijdens zijn jaarver gadering dit weekeinde tot de conclusie dat de verpakking van alcoholvrij bier, dat voor geheel onthouders aanvaardbaar is, duidelijk te onderscheiden moet zijn van alcoholarm bier (0,1 tot 0,6 procent) en gewoon bier (5 tot 6 procent). De geheelont houders dringen ook aan op een eenduidige wettelijke omschrij ving van 'alcoholvrij'. Bier mag pas zo worden genoemd als het hooguit 0,1 procent alcohol be vat, terwijl voor wijn de grens bij 0,5 procent ligt. (Uit Het Rotterdams Dagblad, 22 april 1991) De bierbrouwerijen Grolsch, Gulpener en VBBR (Oranje boom) willen hun activiteiten op het gebied van het importeren en verhandelen van bijzondere biersoorten bundelen. Grolsch en Gulpener werken al enkele ja ren samen in een joint venture Beste Bier. De onderhandelin gen betreffen de bundeling van deze drankengroothandel met de Bierelier, een drankengros sier van VBBR. (Uit Het Financieel Dagblad, 29 april 1991) De nettowinst van het dranken concern Bols is het afgelopen jaar gestegen met 7,7 procent. Het resultaat ging daarmee om hoog van 83,6 miljoen naar 90,1 miljoen gulden. Het bestuur ver wacht dat de resultaten in het lo pende jaar 1991 verder zullen stijgenBij de bekendmaking van deze prognose en de resultaten over het afgelopen boekjaar is verder bekendgemaakt dat Bols een aandelensplitsing wil door voeren. Als motief wordt aan gevoerd het vergroten van de verhandelbaarheid van (de certi ficaten van) aandelen. (Uit Het Financieel Dagblad, 18 april 1991) Volgens een verslag in African Business is in Zambia een instal latie ontwikkeld om alcohol uit cassave te maken. Het project is goedgekeurd door de Italiaanse regering maar er is nog geen be gindatum bekend. Volgens de lo kale pers in Zambia zal de instal latie verschillende produkten, inclusief pure alcohol, voor men selijke consumptie produceren. (Uit Brewing Distilling Inter national, april 1991) Gezonde mannen, die dagelijks twee tot vier glazen bier, wijn of gedistilleerd tot zich nemen, hebben minder kans op hart- en vaatziekten dan niet-drinkers. Tot deze conclusie komt ing. J. Veenstra in zijn proefschrift waarop hij promoveerde. Veen stra constateerde, dat een matig alcoholgebruik van invloed is op de veten cholesterolstofwisse- ling. Zo wordt de kans op het dichtslibben van de aderen ver minderd. (Uit Foodpress nr.16) Geïmporteerde bieren maken vooruitgang op de Japanse markt. Twee Amerikaanse mer ken Budweiser gevolgd door Miller staan bovenaan de lijst. Op de derde plaats komt het Duitse Becks en vierde is het Mexicaanse Corona Extra. Al hoewel buitenlandse bieren maar twee procent van de Japa nese markt uitmaken, stijgt de vraag snel. (Uit Beverage World Internatio nal)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 11