mmmmm Strategie "De veranderingen zijn een voorbereiding op de toekomst, geen correctie op het verleden" 'Beste speler' "Heineken wil over enkele jaren wereldwijd 'de onbetwiste leider' in het premium image segment zijn" Waarlijk internationaal Communicatie "Je zult werkelijk aangesproken worden op het resultaat van je werk" Toegevoegde waarde waaruit we de toekomst tegemoet konden gaan. Maar de manier waarop we in het verleden gewerkt hebben, past niet meer bij de ontwikkelingen in de internationale biermarkt. Daar om is verandering nodig", aldus de heer Van Schaik. Allerbelangrijkste is de nieuws-stra- tegie, want die geldt als startpunt voor de veranderingen. Welke positie wil Heineken NV nemen, welke rol wil- len we spelen op de internationale biermarkt? Van Schaik: "De omschrij ving die we onszelf altijd gaven, 'een internationale drankenonderneming met de nadruk op bier', gaat niet meer op. Heineken wil over enkele jaren wereldwijd 'de onbetwiste leider in het premium image segment' zijn. Onbetwist leiderschap wil niet zeg gen dat we per se de grootste brouwe rij ter wereld willen zijn, maar wél de grootste in het premium image seg ment. Leiderschap betekent in dit ver band 'de beste' zijn." "Dat Heineken voor dit segment van de wereldbiermarkt kiest, is logisch. In bijna alle landen van de wereld is het imago van Heineken bier zeer hoog. De markt voor deze bieren groeit, de markt voor standaardbieren vertoont een lichte daling. Daarnaast zien we de laatste jaren de tendens dat de consument steeds minder merken trouw wordt. Dat verschijnsel is ten dele op te vangen door het cultiveren en uitbouwen van het ijzersterke merk Heineken. Die vergrote aan dacht voor premium merken bete kent niet dat andere merken in de vergeethoek raken. De standaard bier merken krijgen, voor zover ze aan de versterking van de positie van Heineken bier meehelpen, ook alle aandacht", aldus de voorzitter van de Raad van Bestuur. "De geschiedenis van Heineken wordt gekenmerkt door gezonde groei. De winstcijfers bewijzen dat. Maar de wereld houdt niet op bij de poorten van onze brouwerijen; de concurrentie zit niet stil. In de razend snel veranderende biermarkt met stij gende concurrentie is het belangrijk op alle fronten (marketing, produktie, financiën) de 'beste speler' te zijn. We zijn goed, maar we moeten de beste zijn". De heer Van Schaik benadrukt dat Heineken onder meer de 'beste speler' moet zijn als het gaat om het drukken van de kosten, met behoud van kwali teit. De focus op de laagste kostprijs per hectoliter is van essentieel belang, want het zogenaamde 'cost leader ship' is de beste en enige voorzorgs maatregel om in de verre toekomst te kunnen blijven voortbestaan. Bij onze concurrenten is al enkele jaren de ten dens zichtbaar dat men schaalvergro ting (minder brouwerijen maar met een grotere capaciteit) gebruikt om de kosten per hectoliter te drukken. Heineken is weliswaar al een wijdver takte onderneming, maar het streven voor de komende jaren is de groei naar een 'waarlijk internationale' onderne ming met belangrijke activiteiten in alle grote markten. Heineken bier heeft een uitstekende naam in de wereld en is overal bekend. Die be kendheid is vele malen groter dan de huidige, in sommige grote markten bescheiden marktaandelen. "Kansen volop om werkelijk een internatio nale onderneming te worden", aldus Van Schaik. "'Onbetwist leider', 'beste speler', 'waarlijk internationaal'. Het zijn am bitieuze doelstellingen, die pas kun nen worden waargemaakt als de medewerkers zich een andere aanpak van het werk meester maken. Het gaat hierbij om flexibiliteit en duide lijke verantwoordelijkheden. Die ver antwoordelijkheid houdt niet op bij het krijgen van taken en doelstellin gen. De resultaten zullen -veel sterker dan nu het geval is- worden beoor deeld. Je zult werkelijk aangesproken worden op het resultaat van je werk. De medewerkers van het hoofd kantoor moeten voor de werkmaat schappijen niet alleen een controle rende functie hebben, maar ook iets toevoegen. Een hoofdkantoor zonder 'toegevoegde waarde' voor de werk maatschappij verliest uiteindelijk zijn bestaansrecht. Communicatie speelt een sleutelrol in die andere aanpak. Een continue proces van open, duide lijke communicatie, dwars door alle lagen van de organisatie heen, is een eerste vereiste voor succes." "In de nieuwe structuur van functio nele taakverdeling in plaats van een regionale verdeling moet de rol van hoofdkantoor ten opzichte van de werkmaatschappijen duidelijker zijn voor wat betreft beleid, coördinatie en assistentie. Het hoofdkantoor moet zich niet mengen in de dagelijkse gang van zaken in de werkmaatschappij, maar toevoegde waarde hebben. Sa men met de werkmaatschappijen wordt de strategie voor een nieuw jaar bepaald en het hoofdkantoor heeft naast controle en coördinatie ook op het adviserende vlak een veel grotere rol. De communicatie tussen het hoofdkantoor en de werkmaatschap pijen wordt ook hechter door regel matig medewerkers op management niveau uit te wisselen. Bovendien worden gezamenlijke trainingen en conferenties gevolgd en zijn taakgroe pen in het leven geroepen. Deze taak groepen buigen zich over specifieke vraagstukken. Al deze veranderingen kunnen natuurlijk nooit in korte tijd plaats vinden. Het proces is nu in gang gezet en pas over twee a drie jaar zullen de veranderingen in volle omvang zijn." En tot slot zegt de heer Van Schaik: "Een onderneming kan alleen maar succesvol zijn als we met elkaar de dingen doen die we moeten doen."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 5