Carpooling, of te wel het met
elkaar meerijden van de woon
plaats naar het werk en omge
keerd, is vooral bij de medewer
kers van Heineken Zoeter
woude erg in trek. Dat heeft
onder meer te maken met de
lange afstanden die de meeste
Heineken-medewerkers in Zoe
terwoude van hun woonplaats
naar hun werk moeten afleg
gen. Velen maken bovendien
gebruik van de Heineken-rege-
ling, die sinds januari van
kracht is. In Amsterdam, Den
Bosch en Bunnik wordt er (nog)
geen gebruik van deze regeling
gemaakt.
Heineken-regeling
Bij Heineken Zoeterwoude ma
ken momenteel achttien men
sen gebruik van de Heinelten-
carpool-regeling. Deze regeling
houdt in dat de chauffeur ie
dere maand de voor hem of
haar geldende woon-werkver-
keer vergoeding krijgt, die is
vastgelegd in de regeling woon
werkverkeer uit het handboek
Personeelszaken. De chauffeur
ontvangt bovendien de woon
werkverkeer vergoeding van
zijn meerijders, die overigens
ook bij Heineken moeten
werken. Deze regeling kan fis
caal aantrekkelijk zijn, omdat
een werkgever een werknemer
die andere collega's mee laat rij
den, een belastingvrije som
mag geven. Die belastingvrije
som bedraagt maximaal 44
cent per kilometer.
Carpoolcontract
Wie mee wil doen aan de
Heineken-carpool-regeling
moet een contract opstellen
tussen de werknemer en de
werkgever. Iedere medewerker
kan slechts aan één carpool
contract meedoen. Bovendien
moet de afstand woon-werk-
verkeer (enkele reis) voor iedere
medewerker langer zijn dan 10
km. Heineken-medewerkers
die gebruik willen maken van
deze regeling, kunnen zich aan
melden bij de afdeling Perso
neelszaken. Hier ligt ook een
model van het carpoolcontract
ter inzage.
Vlaardingen
Henk van Vianen, Henk Vogel
en Ad Angenent uit Vlaar
dingen rijden al sinds 1 augus
tus van het vorig jaar met z'n
drieën van hun woonplaats
naar de Zoeterwoudse vesti
ging. Sinds 1 januari maken ze
gebruik van de regeling. Henk
Veel medewerkers maken
gebruik van carpool-plaatsen,
zoals hier in Leiden bij de
oprit van de snelweg naar
Den Haag
van Vianen, instrument engi
neer procesautomatisering
HTB hierover: "Vier jaar ge
leden deed ik al aan carpooling.
Ik reed toen mee met een
vriend, die in Leiden werkte.
Toen hij van baan veranderde,
heb ik aan Personeelszaken ge
vraagd wie er allemaal van
Heineken in Vlaardingen
woonden. Hoofd Personeelsad
ministratie Ad Angenent bleek
zelf in Vlaardingen te wonen.
Hij was net op zoek naar andere
carpoolers, dus dat kwam goed
uit. Een half jaar geleden kwam
Henk Vogel, systeemanalist/
programmering informatise
ring HTB, bij onze club. Overi
gens zijn we opnieuw op zoek
naar een carpooler, omdat
Henk Vogel begin mei naar Is
raël emigreert."
Vlaardingen ligt ongeveer vijf
tig kilometer van Zoeterwoude
vandaan. Voor de drie betekent
dat ruim een half uur over de
snelweg. Het carpoolen heeft
voor hen twee grote voordelen:
het is kostenbesparend èn het
is fiscaal aantrekkelijk. Henk
van Vianen: "Bovendien wil
mijn vrouw bij slecht weer ook
wel eens met de auto naar het
werk. Door carpooling is dat
mogelijk." Voor Henk Vogel
speelde nog een aantal andere
redenen mee: "Door carpooling
kun je op tijd naar huis. Boven
dien kan ik, als ik niet rijd, in de
file mijn krant lezen."
Volgens Henk Vogel, Henk van
Vianen en Ad Angenent zal
carpoolen voor veel meer
Heineken-medewerkers inte
ressant kunnen zijn. "Vooral
voor Zoeterwoude, omdat de
medewerkers hier vaak ver van
hun werk wonen", aldus Ad
Angenent. Hij meent wel dat de
Heineken-carpool-regeling fis
caal het interessantste is bij een
afstand van 40 kilometer. "In
andere gevallen kun je volgens
mij beter onderling iets afspre
ken." Wie aan carpoolen mee
doet, moet volgens Henk Vogel
flexibel zijn, op tijd zijn en niet
al te veel last hebben van een
o chtendhumeur.
Toerbeurt
De drie wisselen het rijden èn
het gebruik van hun auto bij
toerbeurt af. De ene dag rijdt
Henk van Vianen, de andere
dag Ad Angenent, die weer
wordt afgewisseld door Henk
Vogel. Fiscaal gezien is Henk
van Vianen de chauffeur, om
dat nu eenmaal met Heineken
afgesproken moet worden wie
de vergoeding voor het woon/
werkverkeer van de carpoolers
in ontvangst neemt. De chauf
feur gebruikt zijn eigen auto en
haalt de andere twee 's morgens
vroeg bij hun woning af. ATV-
dagen en vakanties worden van
te voren aangekondigd. In dat
geval rijden de twee overige per
sonen alleen naar Zoeterwou
de.
Hoewel het drietal bijna elke
morgen met elkaar meerijdt,
komen de drie collega's voor de
rest niet bij elkaar over de vloer.
Ad Angenent: "Daar is niet be
wust voor gekozen. Je kunt het
vergelijken met collega's die
het op het werk goed met el
kaar kunnen vinden, maar die
privé nauwelijks met elkaar
omgaan."
De reis vangt 's morgens vroeg
aan en de drie zijn ongeveer
8.10 uur op het werk. 's Middags
vindt om 17.00 uur de terug
tocht naar Vlaardingen plaats.
Is dat laatste niet lastig voor
eventueel overwerk? Henk Vo
gel: "In ons werkgebied vindt
nauwelijks overwerk plaats. Is
er een bepaalde dag iets bijzon
ders, dan kondig je dat van te
voren aan en rijd je met je eigen
vervoer naar Zoeterwoude.
Ook dat is geen probleem. Car
poolen is gewoon een kwestie
van goede afspraken."