Amstel sponsort Biljartbond Heineken en de Golfoorlog Nieuw belang in Nieuw-Zeeland Zoeterwoude - Amstel is de ko mende vijf jaar de hoofdspon sor van de Koninklijke Nederlandse Biljart Bond (KNBB). Maandag 21 januari werd de sponsor-overeenkomst op het nieuwe bondsbureau van de KNBB in Nieuwegein bekrachtigd. Amstel geeft haar naam aan de landscompetitie van de KNBB die de komende jaren onder de naam Nationale Amstel Biljart Kampioenschap pen gespeeld zal worden. Het nieuwe oefencentrum van de bond in Nieuwegein, dat door minister dAncona van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC] geopend werd, heeft de naam Amstel Biljart Arena' ge kregen. Het hoofdsponsorschap past goed bij het imago van Amstel. Amstel is traditioneel sterk ver tegenwoordigd in de horeca. Datzelfde geldt voor het biljar ten, dat traditioneel veel in horecagelegenheden wordt ge speeld. Paul Bioersen (links), productmanager van Amstel en bondsdirecteur Wim Lekkerkerker maken een carambole op het hoofd sponsorschap in de Amstel Biljart Arena De afgelopen weken kwamen er bij de afdeling PR veel tele foontjes binnen met vragen over de eventuele gevolgen van de Golfoorlog voor Heineken. Ook veel Heineken-medewer- kers hebben hier vragen over. De export naar het Midden- Oosten is op een laag pitje ko men te staan. Ilco Schuringa, export-manager Midden-Oos ten: "In januari hebben we nog weinig gemerkt van een ver mindering van de export, om dat de lokale voorraden net die maand tot een normaal niveau zijn aangevuld. Sinds de 15e ja nuari is de export drastisch naar beneden gegaan. Uiteraard ligt de handel met Irak en Koeweit sinds het handelsembargo stil. In een aantal andere gebieden komen sinds het begin van de oorlog geen zakenmensen of toeristen meer, met het gevolg dat ook daar de bierconsumptie verminderd is. Het animo van de expatriates om bier te drin ken in bars en hotels is ook af genomen. Kortom er wordt nog steeds geëxporteerd, maar die export is sterk afgenomen. Hoe dichter je bij het oorlogsgebied komt, hoe sterker de export is afgenomen", aldus Ilco Schu ringa. De Jordaanse brouwerij in Am man produceert op laag niveau, doordat de export naar de buur landen als gevolg van de Golf oorlog volledig is stil gelegd. De brouwerij in de Libanese hoofd stad Bayrut gaat binnenkort weer open. Deze brouwerij was lange tijd gesloten als gevolg van de oorlogshandelingen in dat gebied. Overigens werken in deze brouwerijen geen Heineken-expatriates. Ook in de overige golflanden werken geen Heineken-medewerkers uit Nederland. De verkoop van het alcoholvrije Buckler in Sa- oudi-Arabië gaat nog steeds door. Buckler wordt hier door een agent aan de lokale bevol king verkocht. In de diverse Heineken-vesti- gingen in binnen- en buiten land zijn de veiligheidsmaat regelen verscherpt. Heineken-medewerkers mo gen nog steeds per vliegtuig reizen, hoewel bepaalde vlieg tuigmaatschappijen worden ge meden. De medewerkers van het Reisbureau hebben het er overigens door de Golfoorlog niet mstiger op gekregen. An- nemarie Ammerlaan, mede werkster van het Reisbureau van Heineken hierover: "Het is zeker niet zo dat wij door de Golfoorlog opeens niets te doen hebben. Boekingen wor den gewoon gemaakt en kun nen weer geannuleerd worden, wat normale administratieve afwikkelingen met zich mee brengt. Geboekte reizen kun nen op het allerlaatste moment door opgaaf van luchtvaart maatschappijen gewijzigd of geannuleerd worden. Het is er wat dat betreft zeker niet msti ger op geworden." Heineken zal via een joint- neming Asia Pacific Breweries venture van zijn dochteronder- (het vroegere Malayan Brewe ries) in Singapore een belang verwerven in de Dominion Bre weries. Dominion heeft in Nieuw-Zee land een marktaandeel van on geveer 46%. Kiwi lager en DB Draft zijn de biermerken van Dominion, die in totaal vier brouwerijen in Nieuw-Zeeland heeft. De andere grote brouwe rij in Nieuw-Zeeland is Lion Nathan. In Nieuw-Zeeland wordt per jaar 3,5 miljoen hectoliter bier gebrouwen. Per hoofd van de bevolking wordt 115 liter bier gedronken. In Nederland is dat ±87 liter. Ook Heineken bier is in Nieuw-Zeeland te krijgen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 6