Snelheidssport op maat Snelheidssporten. Daar houdt Heineken- medewerker Aad Bervoets van. Vandaar dat hij destijds koos voor races met draagvleugelboten en V-boten (FSR- klasse). Radiografisch bestuurbare boten, die hij zelf maakt. Een snelheidssport, waarbij de deelnemer aan de kant blijft staan. Aad Bervoets, storingsmonteur bij de Storingsdienst Brouwen Energie over zijn keuze voor races met modelboten: "Ik zou eigenlijk dolgraag op een motor rijden. Alleen is dat niet ver standig als je getrouwd bent en je niet alleen met jezelf reke ning moet houden. Daarom ben ik destijds met deze snel heidssport begonnen, waarbij ik zelf veilig aan de kant blijf staan." Wereldkampioenschap Aad Bervoets is aangesloten bij de Algemene Nederlandse Scheepsmodelbouw Federatie en lid van de Modelbouwver eniging Woubrugge. Hij doet met zijn zelfgebouwde model- boten mee aan de wedstrijden op nationaal en wereldniveau. Diverse keren won hij de Natio nale Kampioenschappen. Vorig jaar werd hij vierde tijdens de Wereldkampioenschappen in Wenen met een model-speed boot. Aad racet overigens in twee categorieën. De ene klas se is de Hydro, een draagvleu gelboot, waarvan twee of meer vlakken het water moeten ra ken. De boot is 1.20 meter lang en een halve meter breed. De snelheid is 120 kilometer per uur. In deze klasse wordt er met acht boten tegelijk vliegend ge start en het gaat daarbij om de snelste tijd. Bij de wedstrijden in de FSR-klasse, voor de ken ners de V-boten, gaan er twaalf boten tegelijk van start. Er wordt dan een half uur gevaren. Wie de meeste rondjes vaart is winnaar. De snelheid hierbij is 75 kilometer per uur. Helemaal veilig is deze sport dus niet. Want wie door een zenderstoring het contact met de radiografisch bestuurbare boot verüest, heeft vervolgens te maken met een op hol gesla gen boot. En die boot kan even eens veel schade aanrichten. Aad Bervoets hierover: "Tot nu toe zijn bij de wedstrijden die ik meegemaakt heb, ongelukken uitgebleven. In het verleden is het echter wel eens gebeurd dat een op hol geslagen boot met een snelheid van 120 kilometer het aan de kant staande pubhek in vloog. Zo'n ongeluk kan ook alleen schade veroorzaken, als het pubhek te dicht bij de wa terkant staat. Door middel van dranghekken wordt dat tegen gegaan." Jongensdroom Aad Bervoets begon zo'n twin tig jaar geleden met zijn hobby. "Ilc woon aan de dijk", vertelt hij hierover: "en tegenover mijn huis zag ik hoe een man een ra diografische bestuurbare boot over het water het varen. Wij raakten aan de praat en ik heb het toen ook geprobeerd. Toen is als het ware de vonk overge slagen." Die man was Dirk van de Wereld. Van hem leerde Aad Bervoets het modelbouwen. "Ik begon met het maken van een houten boot", vertelt hij verder. "Later ben ik ook boten van polyester gaan bouwen." In het maken van de modehen gaat veel tijd zitten. "Het duurt ongeveer drie maanden voor dat een boot echt af is. Ieder vrij uurtje besteed ik aan deze hob by. Daarnaast neem ik al mijn vrije dagen op voor de wedstrij den in binnen- en buitenland. Nadat ik de ideale mal heb ge maakt, kan ik hier zo veel boten mee maken als ik zelf wil. Voor de tanks in de boot gebruik ik bijvoorbeeld shampoo-flessen. Daarvoor ga ik naar de kapper om precies de goede maat voor de boot uit te zoeken. Het ge volg is overigens wel dat ik voor een half jaar shampoo in huis heb. Als de boot af is, probeer ik hem een aantal avonden op het water uit. Op die manier haal je de kinderziektes emit. Je be kijkt dan of de aandrijfassen niet breken, of er geen water in de radiokamer komt en of de boot goed bestuurbaar is. Bo vendien moet je de boot dan met lood uitbalanceren, zodat hij niet meteen in een wedstrij d ondersteboven valt." In totaal heeft Aad Bervoets zo'n vijftien boten gemaakt. Doordat hij alles zelf maakt, is zijn hobby niet zo heel erg duur. "Je kunt ook geen boten kant en klaar bij de modelshop kopen. Die verkoopt alleen onderde len." Vandaar dat Aad oude bo ten die hij niet meer gebruikt, aan de liefhebbers verkoopt. "Daar is een hele grote wacht lijst voor. Maar ik verkoop ze al leen als degene die ze koopt de ze boten ook voor wedstrijden gebruikt." Tijdens een wedstrijd mag de deelnemer niet met zijn boot meelopen. Hij moet aan de kant blijven staan. "Dat maakt de sport ook moeilijk", legt Aad uit: "omdat je soms door het opspattende water niet meer precies weet waar je boot is." Om dit enigszins op te vangen, heeft iedere deelnemer een hulp bij zich, die de boot in de gaten houdt en aanwijzingen aan de bestuurder geeft. Ook deze man of vrouw mag niet met de boot meelopen. "Het gaat bij deze wedstrijden daar om in de eerste plaats om tac tiek. Daarnaast zorg je dat je boot zo snel mogelijk kan Hoogtepunt Aad Bervoets vindt het leuk om hoog te scoren bij wedstrijden, hoewel het volgens hem niet echt om het winnen gaat. Niet temin is het zijn streven om ooit eens de eerste plaats bij de Wereldkampioenschappen te behalen. "Als dat lukt, stop ik er mee. Je moet namelijk altijd op je hoogtepunt stoppen." Wat hij dan gaat doen, staat nu al vast: "Stunten met radiografisch be stuurbare helikopters. Daar heb ik laatst een demonstratie van gezien. Ook dat lijkt mij een leuke sport." 151

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 15