Snelheidssport
op maat
Snelheidssporten.
Daar houdt
Heineken-
medewerker Aad
Bervoets van.
Vandaar dat hij
destijds koos voor
races met
draagvleugelboten
en V-boten (FSR-
klasse).
Radiografisch
bestuurbare boten,
die hij zelf maakt.
Een snelheidssport,
waarbij de
deelnemer aan de
kant blijft staan.
Aad Bervoets, storingsmonteur
bij de Storingsdienst Brouwen
Energie over zijn keuze voor
races met modelboten: "Ik zou
eigenlijk dolgraag op een motor
rijden. Alleen is dat niet ver
standig als je getrouwd bent en
je niet alleen met jezelf reke
ning moet houden. Daarom
ben ik destijds met deze snel
heidssport begonnen, waarbij
ik zelf veilig aan de kant blijf
staan."
Wereldkampioenschap
Aad Bervoets is aangesloten bij
de Algemene Nederlandse
Scheepsmodelbouw Federatie
en lid van de Modelbouwver
eniging Woubrugge. Hij doet
met zijn zelfgebouwde model-
boten mee aan de wedstrijden
op nationaal en wereldniveau.
Diverse keren won hij de Natio
nale Kampioenschappen. Vorig
jaar werd hij vierde tijdens de
Wereldkampioenschappen in
Wenen met een model-speed
boot. Aad racet overigens in
twee categorieën. De ene klas
se is de Hydro, een draagvleu
gelboot, waarvan twee of meer
vlakken het water moeten ra
ken. De boot is 1.20 meter lang
en een halve meter breed. De
snelheid is 120 kilometer per
uur. In deze klasse wordt er met
acht boten tegelijk vliegend ge
start en het gaat daarbij om de
snelste tijd. Bij de wedstrijden
in de FSR-klasse, voor de ken
ners de V-boten, gaan er twaalf
boten tegelijk van start. Er
wordt dan een half uur gevaren.
Wie de meeste rondjes vaart is
winnaar. De snelheid hierbij is
75 kilometer per uur.
Helemaal veilig is deze sport
dus niet. Want wie door een
zenderstoring het contact met
de radiografisch bestuurbare
boot verüest, heeft vervolgens
te maken met een op hol gesla
gen boot. En die boot kan even
eens veel schade aanrichten.
Aad Bervoets hierover: "Tot nu
toe zijn bij de wedstrijden die ik
meegemaakt heb, ongelukken
uitgebleven. In het verleden is
het echter wel eens gebeurd dat
een op hol geslagen boot met
een snelheid van 120 kilometer
het aan de kant staande pubhek
in vloog. Zo'n ongeluk kan ook
alleen schade veroorzaken, als
het pubhek te dicht bij de wa
terkant staat. Door middel van
dranghekken wordt dat tegen
gegaan."
Jongensdroom
Aad Bervoets begon zo'n twin
tig jaar geleden met zijn hobby.
"Ilc woon aan de dijk", vertelt hij
hierover: "en tegenover mijn
huis zag ik hoe een man een ra
diografische bestuurbare boot
over het water het varen. Wij
raakten aan de praat en ik heb
het toen ook geprobeerd. Toen
is als het ware de vonk overge
slagen." Die man was Dirk van
de Wereld. Van hem leerde Aad
Bervoets het modelbouwen. "Ik
begon met het maken van een
houten boot", vertelt hij verder.
"Later ben ik ook boten van
polyester gaan bouwen."
In het maken van de modehen
gaat veel tijd zitten. "Het duurt
ongeveer drie maanden voor
dat een boot echt af is. Ieder vrij
uurtje besteed ik aan deze hob
by. Daarnaast neem ik al mijn
vrije dagen op voor de wedstrij
den in binnen- en buitenland.
Nadat ik de ideale mal heb ge
maakt, kan ik hier zo veel boten
mee maken als ik zelf wil. Voor
de tanks in de boot gebruik ik
bijvoorbeeld shampoo-flessen.
Daarvoor ga ik naar de kapper
om precies de goede maat voor
de boot uit te zoeken. Het ge
volg is overigens wel dat ik voor
een half jaar shampoo in huis
heb. Als de boot af is, probeer ik
hem een aantal avonden op het
water uit. Op die manier haal je
de kinderziektes emit. Je be
kijkt dan of de aandrijfassen
niet breken, of er geen water in
de radiokamer komt en of de
boot goed bestuurbaar is. Bo
vendien moet je de boot dan
met lood uitbalanceren, zodat
hij niet meteen in een wedstrij d
ondersteboven valt."
In totaal heeft Aad Bervoets
zo'n vijftien boten gemaakt.
Doordat hij alles zelf maakt, is
zijn hobby niet zo heel erg duur.
"Je kunt ook geen boten kant en
klaar bij de modelshop kopen.
Die verkoopt alleen onderde
len." Vandaar dat Aad oude bo
ten die hij niet meer gebruikt,
aan de liefhebbers verkoopt.
"Daar is een hele grote wacht
lijst voor. Maar ik verkoop ze al
leen als degene die ze koopt de
ze boten ook voor wedstrijden
gebruikt."
Tijdens een wedstrijd mag de
deelnemer niet met zijn boot
meelopen. Hij moet aan de
kant blijven staan. "Dat maakt
de sport ook moeilijk", legt Aad
uit: "omdat je soms door het
opspattende water niet meer
precies weet waar je boot is."
Om dit enigszins op te vangen,
heeft iedere deelnemer een
hulp bij zich, die de boot in de
gaten houdt en aanwijzingen
aan de bestuurder geeft. Ook
deze man of vrouw mag niet
met de boot meelopen. "Het
gaat bij deze wedstrijden daar
om in de eerste plaats om tac
tiek. Daarnaast zorg je dat je
boot zo snel mogelijk kan
Hoogtepunt
Aad Bervoets vindt het leuk om
hoog te scoren bij wedstrijden,
hoewel het volgens hem niet
echt om het winnen gaat. Niet
temin is het zijn streven om
ooit eens de eerste plaats bij de
Wereldkampioenschappen te
behalen. "Als dat lukt, stop ik er
mee. Je moet namelijk altijd op
je hoogtepunt stoppen." Wat hij
dan gaat doen, staat nu al vast:
"Stunten met radiografisch be
stuurbare helikopters. Daar
heb ik laatst een demonstratie
van gezien. Ook dat lijkt mij
een leuke sport."
151