Uit een ander vaatje getapt Uit een ander vaatje getapt is een rubriek met korte berichten uit binnen- en buitenland over de ontwikkelingen in de bier-, gedistilleerd- en frisdrankenmarkt. Van de telex gescheurd, uit de kranten geknipt en op deze pagina bijeengebracht. Matig drinken goed voor gezondheid Bekende slagzin uit reclames Zwitserland Soort verpakking belangrijk in VS USA in China Nieuwe bier organisatie Vrouwen kopen wijn in supermarkt Nederlander drinkt meer fris Fusie Britse brouwers (De inhoud van de artikelen in deze rubriek valt buiten de verantwoording van de redactie) Het Wijn Instituut in San Francis co heeft haar leden binnen deze industrie erop attent gemaakt dat er studies zijn die aangeven dat gematigde consumptie van alcohol goed kan zijn voor de ge zondheid. De meest recente stu die is afkomstig van de profes soren Paolo Bofetta en Lawrence Garfinkel van het American Cancer Society. Het is gepubliceerd in Epidemiology van juli 1990. Het artikel laat zien dat het sterftecijfer onder ge matigde drinkers lager ligt dan het sterfecijfer onder geheelont houders en zware drinkers. De studie is gehouden onder meer dan 200.000 mannen over een periode van twaalf jaar. Uit World Food and Drink Report van 17 januari) Welke reclameslagzin wordt het best herinnerd? Dat onderzocht het bureau Q-Sense voor de zesde maal onder managers en consumenten. 'De NMB denkt met u mee' blijkt de bekendste slagzin. De bank gebruikt de slo gan al vijftien jaar. Op de tweede plaats eindigde 'Even Apeldoorn bellen' van Centraal Beheer. 'Heerlijk Helder Heineken' werd vorig jaar nog eerste, maar is nu gezakt naar de derde plaats. Net als vorig jaar wordt de vierde plaats van de top-5 ingenomen door 'Waar zouden we zijn zon der de trein'. 'C&A is toch voor deliger' eindigde op de vijfde plaats. (Uit het Parool van 28 januari) De twee grootste brouwerijen in Zwitserland, Sibra en Feld- schloesschen, hebben besloten om na twee jaar concurrentie strijd hun krachten te bundelen. Buitenlandse inmenging op de Zwitserse markt is één van de re denen voor deze samenwerking Een andere reden is het falen van Sibra om eind 1988 het prijs- kartel van de Zwitserse brou wers te ontduiken en marktaan deel te winnen door het verlagen van de prijzen. Sibra en Feld- schloesschen hebben samen tachtig procent van de Zwitserse biermarkt. (Uit Financial Times, Engeland) Coca-Cola en PepsiCo hebben, onafhankelijk van elkaar, een methode gevonden om op basis van oud plastic verpakkingsma teriaal een kunststoffles te ma ken waarin zonder bezwaar cola en andere levensmiddelen ver pakt kunnen worden. Het wach ten is op toestemming van de Food Drug Administration, want het is de eerste keer dat in de VS een levensmiddel op de markt wordt gebracht, dat in di rect contact met hergebruikt ver pakkingsmateriaal komt. Tot nu toe was namelijk de kans op be smetting van de inhoud het grootste struikelblok voor toe passing van hergebruikt verpak kingsmateriaal voor levensmid delen. Als Coke en Pepsi het groene licht krijgen en (andere) levensmiddelen ook in herge bruikte kunststofverpakkingen op de Amerikaanse markt mo gen worden gebracht, betekent dit een complete doorbraak in de Amerikaanse milieu-marketing. (Uit Foodpress van 11 januari) Pabst Brewing Co. uit Amerika heeft kort geleden haar eerste Chinese brouwerij in de provin cie Guangdong geopend. De nieuwe brouwerij heeft een ca paciteit van ongeveer 350.000 hectoliter Pabst Blue Ribbon bier per jaar. (Uit International Brewing Moni tor van 6 februari) De Nederlandse vereniging Pro motie Informatie Traditioneel bier (PINT), de Belgische Objec tieven Bierproevers (OBP) en Britain's Campaign for Real Ale (CAMRA) vormen sinds kort sa men de European Beer Consu mers Union. Ze hopen dat ande re nationale organisaties, die de belangen van bierdrinkers ver tegenwoordigen, zich bij de nieuwe organisatie zullen aan sluiten. (Uit het Duitse blad Brauwelt) Ruim een kwart van alcoholnutti gend Nederland drinkt wijn, en dan vooral vrouwen. Het kwart heeft een hoog inkomen en woont vooral in het westen des lands. Jongeren drinken relatief weinig wijn. Het gemiddelde be drag dat de consument uitgeeft voor een fles, voornamelijk rode wijn uit Frankrijk, stijgt met vijf procent naar f 6,75. De wijnaan kopen worden verreweg het meest in supermarkten gedaan. Dit blijkt uit een door bureau Interview, in opdracht van de Commissie Wijn van het Hoofd- produktschap voor Akkerbouw- produkten gehouden onder zoek. Uit het onderzoek bleek voorts dat respectievelijk Frank rijken Spanje de bij de Nederlan ders populairste wijnen produ ceren. Ook voor witte wijn grijpen de wijndrinkers het liefst naar een Franse fles, maar de Duitse en Italiaanse wijnen zijn in op mars. (Uit de Levensmiddelenkrant van 9 februari) De Vereniging van Frisdranken fabrikanten BBM meldt dat de consumptie van frisdranken in ons land in 1990 fors is toegeno men met 7,5 procent ten opzich te van het vorig jaar. Dit betekent dat de Nederlander in 1990 ge middeld 72 liter frisdrank heeft gedronken, tegen 66,5 liter in het jaar daarvoor. De consumptie van mineraalwater echter, daal de met ruim 4 procent en dit be tekent voor het eerst een keer punt in de tot dan toe stijgende omzet. De verklaring voor de toename van frisdrankcon sumptie zoekt de BBM in de introductie van de petflessen, een produkt dat bij het publiek goed in de smaak valt. Ook de warme zomer had een stimu lerende invloed op de toename. Bovendien zijn de alcoholvrije dranken door allerlei overheids campagnes weer in de mode ge raakt. (Uit de Levensmiddelenkrant van 9 februari) De Europese Commissie (EC) heeft 11 februari toestemming gegeven voor de vorig jaar over eengekomen fusie tussen twee grote Britse bierbrouwers,Grand Metropolitan en Courage, een dochteronderneming van het Australische Elders-imperium. Met de fusie,die in Engeland ook wel de 'bier-ruil' wordt genoemd, is een bedrag van 1,4 miljard pond (f 4,57 miljard) gemoeid. (Uit de Telegraaf van 12 februari)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 11