Overal was de boodschap het zelfde: De onderneming zal moeten veranderen om succes vol te kunnen blijven opereren op de werelddrankenmarkt. Een ander, recent voorbeeld van speciaal-bieren is Wieckse Witte', een nieuw witbier van Velen proefden het nieuwe witbier van De Ridder, 'Wieckse Witte' Vestigingen De medewerkers van de diverse horecagebieden kregen de Nieuwjaarstoespraak te horen van het hoofd Horecagebied, terwijl in de grote vestigingen Amsterdam, Den Bosch en Bunnik de heren Sarphati, Kloek en Overgaauw de mede werkers toespraken. De heer Hosang sprak in Rotterdam de Nieuwjaarstoespraak uit. Met de thuisverbruik-afzet via de grootwinkelbedrijven van Heineken 30 cl. gaat het min der goed. Niettemin is Heine ken nog steeds het best ver kochte pils in Nederland met een grote merkkracht. De onderneming wil deze merk kracht benutten met hernieuw de verkoopinspanningen, recla me en promotionele activiteiten naar handel en consument. Dit alles met een sterk accent op kwaliteit en traditie. Op die wij ze wil Heineken de trend om buigen om zo tot een positie verbetering te komen. Speciaal-bieren Ook op het gebied van speciaal- bieren speelt Heineken een be langrijke rol. Buckler is één van die produkten, maar Buckler heeft het afgelopen jaar te ma ken gehad met een toenemen de concurrentie. "Maar vergeet niet dat het onze kwaliteit was die de markt voor alcoholarm/ vrij bier heeft opengebroken. En die kwaliteit zullen we op nieuw moeten inzetten om onze positie weer op het ge wenste niveau te brengen. Een slagvaardig optreden is daarbij onontbeerlijk." "En daar zijn we met z'n allen hard mee bezig. Bij Heineken Nederland is met nieuwe plan nen voor de totale organisatie een weg gekozen om de markt nog beter te kunnen bewerken en de concurrentie voor te blij ven." Maar ook bij de Concern- stafdiensten en Heineken Tech nisch Beheer (HTB) gaat het één en ander veranderen. De Con cernstafdiensten krijgen een nieuwe stmctuur, zodat ze de activiteiten van andere con cern-onderdelen beter kunnen ondersteunen. HTB heeft begin '90 haar beleid opnieuw be schreven. Een nader onderzoek moet aangeven op welke wijze HTB tegemoet kan komen aan hogere eisen op het gebied van kwaliteit, kosten en service graad. Nederlandse biermarkt In de Nieuwjaarstoespraak kwa men ook de ontwikkelingen op de Nederlandse biermarkt naar voren. Deze heeft zich de laatste jaren gestabiliseerd op zo'n 12,5 miljoen hectoliter. Het bijzon der fraaie weer van de afgelo pen twee jaar en de ontwikke ling van het alcoholarme en alcoholvrije bier heeft daar een positieve invloed op gehad. Ver wacht wordt dat een volume uitbreiding van Heineken niet of nauwelijks meer vanuit een autonome groei kan plaatsvin den. Dit betekent dat een uit breiding van onze marktpositie bij onze concurrenten wegge haald moet worden. Heineken heeft met haar pro dukten in Nederland een marktaandeel van ruim vijftig procent. De merken van onze onderneming doen het vooral in de horeca goed. Maar ook hier werkt Heineken aan een versterking van haar positie. Zo is bijvoorbeeld de verkoopstai uitgebreid.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 4